Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Malmstroem skrev: fre 08 apr 2022, 09:26 Ja, men jag tror att relativt många av dem med behov av att dra saker väljer begagnad bil. Jag har valt att behålla min fossilbil längre än vanligt p.g.a. att alla alternativ som kan ersätta den är i mitt tycke för dyra.

Senaste siffrorna visar att 56% av nyregistrerade personbilar är laddbara. Av de återstående 44% är väldigt stor andel mindre bilar som inte direkt är lämpliga för att dra husvagn.

(Naturligtvis säljs det fortfarande fossilbilar som fungerar som husvagnsdragare. Men det blir relativt sett färre.)
Precis, De enda alernativ jag kan tänkla mig attt köpa är elbil idag.

MEN... De enda bilar som i dag klarar dra mina olika släp är Tesla model X och BMW IX 50 som har laglig dragvikt och någorlunda räckvidd, men de liger ju på ca 1,2 mille i pris.

Så jag inser ju att mitt nästa bilbyte ligger ca 10 år i fram i tiden när dessa bilar förhoppningsvisa är nere i 250.000 kr som beg och man kan köpa en.
Om nåt är tokeri förresten så är det väl exempelvis sådana här saker https://feber.se/internet/nfter-forbruk ... 37147/?p=1
Lövet skrev:Om nåt är tokeri förresten så är det väl exempelvis sådana här saker https://feber.se/internet/nfter-forbruk ... 37147/?p=1
Va i helvete? Hur kan en NTF dra 100kWh??? Det måste ju faan regleras genast.
joel80 skrev:Va i helvete? Hur kan en NTF dra 100kWh??? Det måste ju faan regleras genast.
Ingen aning. Det är själva blockkedjan som drar om det säger något. Men att vi bränner 100kwh på artificiell konst känns sisådär hur man än ser det.
Malmstroem skrev: fre 08 apr 2022, 09:26 Ja, men jag tror att relativt många av dem med behov av att dra saker väljer begagnad bil. Jag har valt att behålla min fossilbil längre än vanligt p.g.a. att alla alternativ som kan ersätta den är i mitt tycke för dyra.

Senaste siffrorna visar att 56% av nyregistrerade personbilar är laddbara. Av de återstående 44% är väldigt stor andel mindre bilar som inte direkt är lämpliga för att dra husvagn.

(Naturligtvis säljs det fortfarande fossilbilar som fungerar som husvagnsdragare. Men det blir relativt sett färre.)
Det finns ca 5 miljoner bilar inregistrerade i Sverige så att några tiotals tusen elbilar tillkommer varje år förändrar inte fordonsmixen speciellt mycket.
Förändrar inte mycket *idag*, nej, men om 30 år när 99% av begagnatmarknaden är eldrivet också så kommer den lilla ändringen som sker *idag*(och framöver) märkas desto mer. Utan ändring idag sker heller ingen ändring imorgon.

Det spelar ingen roll hur bra dagens elbilar än skulle vara, dom skulle aldrig kunna ersätta en 20-30år gammal bilpark på några månader, eller ens några få år. Det finns det inte pengar till. Varken hos staten eller privatbrukaren.
Vi får heller inte glömma att så som det ser ut idag så är varje byte från ICE till elmotor en stor ekonomisk förluft för staten, iom. den förlorade drivmedelsskatten. Det skulle vara ekonomiskt självmord för staten om vi alla gick över till eldrivet "på en natt", innan dom fått fingrarna ur... och hittat på hur den förlorade drivmedelsskatten ska implementeras i elbilar.
Den högre momsintäkten kompenserar för mycket.

Sen ska man också ta med att av 7 miljoner så är endast en mindre del i trafik. Det syns redan idag tydligt ute på vägarna och i grannskapen att el blivit en märkbar del av den aktiva vagnparken.
Lövet skrev:Det syns redan idag tydligt ute på vägarna och i grannskapen att el blivit en märkbar del av den aktiva vagnparken.
Ja jag kan se el-bilar på de större vägarna, men inte i grannskapet. Bor helt klart på felställe.
Lövet skrev: lör 09 apr 2022, 20:49 Den högre momsintäkten kompenserar för mycket.

Sen ska man också ta med att av 7 miljoner så är endast en mindre del i trafik. Det syns redan idag tydligt ute på vägarna och i grannskapen att el blivit en märkbar del av den aktiva vagnparken.
Det är beklämmande att den egna boendemiljön används som referens för hur omvärlden det ut.

I nordvästra Stockholm där jag bor ser jag massor av el och hybridbilar. Åker jag en kortare sträcka (typ 75km)ut till landet och ex handlar på ICA Flygfyren i Norrtälje så ser jag inte ens 1/4-del så många elbilar.

Gissningsvis halveras antalet elbilar för varje 50km man förflyttar sig från Stureplan.
  • 1
  • 302
  • 303
  • 304
  • 305
  • 306
  • 443

Nya Porsche Cayenne EV kommer få 3.500kg i d[…]

Vilken mjukvara har ni?

Kan meddela att positioneringen av bilen slutade f[…]

Beställt den andra förpackingen (2-p) ba[…]

Ett nytt batteri borde ju inte laddar ur p&ari[…]