- tor 07 apr 2022, 01:25
Men nästa gång så ska det gå fortare. Fast jag tror nog inte det blir fler strömavbrott i år, det var nog fem år sedan sist. Hennes bil ska också lämnas tillbaka i december, då vi går tillbaka till att bara ha en gemensam bil. En helelbil som inte har "wehicle-to load".
joel80 skrev:Jag är väldigt sugen på att fixa batterilagring hemma. Delvis för att nu när elpriserna skiftar så mycket lättare kunna styra vilka timmar jag köper el. Skulle kunna bli riktigt billigt. För bilen jag har där jag redan idag kan styra laddningen blir det riktigt låga priser, men ett hemmabatteri kunde få över mycket av annan förbrukning också.Strömavbrott hade vi förra natten. Då gick jag ut och riggade tantens EV6a så jag kunde få lite lyse här inne. Kopplade även datorn då jag hade lite som måste göras. Detta var första gången jag provade detta så det blev en sladd från bilen och in. Det var efter ca 30 minuter som jag kom på det och satte igång. Ytterligare 20 minuter senare så var jag igång och hade startat datorn. Efter 10 - 15 minuter så kom strömmen tillbaka.
Sen kommer då också fördelen att man kommer kunna klara strömavbrott, samt kunna ladda upp batteriet dagtid. Under mars har jag snittat nästan 30kWh/dygn från solen. Det skulle ge ca 15 mil per dag om jag använde allt till bilen. Nu skulle man såklart vilja ha till hushållet också, men ett par mil per dag skulle inte alls vara svårt att avvara.
Nu i april har det börjat gå över 40kWh per dag.
Så även om det inte är 100% tillgänglighet så skulle ett batteri minska min utsatthet rätt mycket under ca 9 månader per år. Att under större delen av året kunna driva sin bil samt grunden i hushållet själv vore skönt.

Men nästa gång så ska det gå fortare. Fast jag tror nog inte det blir fler strömavbrott i år, det var nog fem år sedan sist. Hennes bil ska också lämnas tillbaka i december, då vi går tillbaka till att bara ha en gemensam bil. En helelbil som inte har "wehicle-to load".
Kör nu: Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart. (Helelbil 66,5 kWh batteri).
Sålda VOLVO: XC 60 T5 Aut Classic Summum -17, Amazon -68, 142 GL -72, 142 DL -73, 245 GL -82, 745 GL -90, 945 SE -97, V60 T3 -12
Sålda övriga: Runt 30 olika bilar.
Solceller 12,6 kWp Batteri 15kWh
Sålda VOLVO: XC 60 T5 Aut Classic Summum -17, Amazon -68, 142 GL -72, 142 DL -73, 245 GL -82, 745 GL -90, 945 SE -97, V60 T3 -12
Sålda övriga: Runt 30 olika bilar.
Solceller 12,6 kWp Batteri 15kWh