Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev: att man genast kommer att smälla älgar och köra över småbarn för man har friktionsdäck.
Var står det? Det är väl bättre om du läser vad som står och inte försöker peta in egna ord mellan raderna?
VolvoB20 skrev:Tycker det är mycket religion i denna tråden......

Tex att man inte skulle kunna framföra en bil med friktionsdäck säkert trots åratal av träning på racerbanor osv... och att man genast kommer att smälla älgar och köra över småbarn för man har friktionsdäck.

Enkel fysik säger ju att bromsstäckan påverkas av hastigheten i kvadrat, tex kan du minska farten med ca 7 % så har du exakt samma bromssträcka med dina friktionsdäck om de nu skulle tex vara 15% sämre än sommardäcken.

Jag kan sträcka mig så långt som till att tro att man inte behöver vara Michael Schumacher för att klara av detta, utan vilken förare som helst klarar av att sänka farten 7%.

Nu kan jag ju själv aldrig tänka mig att sänka min fart 7% så jag kör på sommardäck istället.
Det har jag aldrig påstått. Jag har sagt att om man skulle tvingas göra en undanmanöver för till exempel en älg så är man förmodligen rökt om man kör friktionsdäck på sommaren. Det är vad jag har sagt och det baserar jag på egen erfarenhet samt däcktesterna som varje år brukar finnas med i diverse tidningar. Bromssträcka är en sak, men däcken belastas helt annorlunda vid en undanmanöver i god fart, det kan du inte neka till.

Vad gäller åratal av träning på racerbanor så tror jag en majoritet av alla i trafiken saknar den erfarenheten, jag tror även en majoritet av användarna på detta forum saknar till exempel Schumachers erfarenhet.

Sänka farten 7 %? Jaha du... Det innebär avrundat 102 km/h på motorvägen 84 på 90-väg och65 på 70-väg. Tillåt mig tvivla att någon skulle sänka farten så mycket med hänsyn till däcken. Merparten idioter kommer blåsa på i 140 i alla fall.

Att ha ordentliga däck på bilen är en ganska billig livförsäkring. Jag köper ordentliga (och dyra) däck till både vinter och sommar och flera gånger har jag varit tacksam över dessa val. Man behöver ju inte utsätta andra för risker bara för att man är snål och lat. Orkar man inte byta däck 2 gånger per år skulle man kanske åka kollektivt istället. Då slipper man dessutom ännu fler jobbiga saker, såsom besiktning och service.
SEpaket skrev: Att ha ordentliga däck på bilen är en ganska billig livförsäkring. Jag köper ordentliga (och dyra) däck till både vinter och sommar och flera gånger har jag varit tacksam över dessa val. Man behöver ju inte utsätta andra för risker ...
Dyra däck=Livförsäkring :shock: Det krävs nog lite mer än så. Trafikvett t.ex.. Något som verkar fattas eftersom du behöver "ordentliga (och dyra) däck" för att inte "utsätta andra för risker". Tagga ner i trafiken, så slipper vi liken :-)-)

fotnot. Du ska inte tro allt som står i motorblaskorna. Var lite källkritisk.
Vojje skrev:
SEpaket skrev: Att ha ordentliga däck på bilen är en ganska billig livförsäkring. Jag köper ordentliga (och dyra) däck till både vinter och sommar och flera gånger har jag varit tacksam över dessa val. Man behöver ju inte utsätta andra för risker ...
Dyra däck=Livförsäkring :shock: Det krävs nog lite mer än så. Trafikvett t.ex.. Något som verkar fattas eftersom du behöver "ordentliga (och dyra) däck" för att inte "utsätta andra för risker". Tagga ner i trafiken, så slipper vi liken :-)-)

fotnot. Du ska inte tro allt som står i motorblaskorna. Var lite källkritisk.
Nu skrev jag, jag citerar, "egen erfarenhet" också, men det väljer du att bortse ifrån för att kunna idiotförklara mig totalt. Vad källkritik beträffar har jag faktiskt bevisligen högre kunskap än gemene man i det, då jag är utbildad i vetenskapsteori. Däremot kan man via sunt förnuft och egen erfarenhet avgöra vad som är sant och vad som är falskt.

Jag har aldrig ens haft möjligheten att åka fast för fortkörning, du talar om att tagga ned i trafiken till en person som, till skillnad mot merparten andra, faktiskt respekterar hastighetsgränserna och mina medtrafikanter. Däremot är bra däck en billig livförsäkring, eftersom det hjälper till i skarpt läge. Visst, det är kanske fullt möjligt för rätt person att klara, men varför utsätta sig för onödiga risker? Med din argumentationsnivå borde vi avskaffa bälteslagen eftersom bälten bara gör nytta vid olycka. Att köpa ordentliga däck är en självklarhet, eftersom det minskar risken vid till exempel undanmanöver. Det handlar inte om bristande trafikvett, det handlar om att man inte ständigt måste lägga sig på gränsen bara för att man kan. Alltså fråga om att inte spela allan och skryta om att "jag är så bra förare att jag behöver inte några ordentliga däck".

Att du anklagar mig för att sakna "trafikvett" tar jag som ett personligt påhopp och det accepterar jag inte, det kan du vara klar över. Om man läser din historik i inlägg på detta forum inser man att du är en människa som ständigt måste provocera andra, kanske är det någon form av perversion, vad vet jag.
SEpaket skrev:Om man läser din historik i inlägg på detta forum inser man att du är en människa som ständigt måste provocera andra, kanske är det någon form av perversion, vad vet jag.
:lol: Kanske det. Jag får ta och undersöka den saken. Ha, ha, ha!

Nu ska jag ta och putsa mina bilrutor, tror jag. En "billig livförsäkring". Hur har du det med dina? Är de rena och fina, eller räknar du med att dina "dyra" däck ska fixa biffen åt dig?
MartinS skrev:
VolvoB20 skrev: att man genast kommer att smälla älgar och köra över småbarn för man har friktionsdäck.
Var står det? Det är väl bättre om du läser vad som står och inte försöker peta in egna ord mellan raderna?
Sorry, råkade visst slå ihop två friktionsdäckstrådar, I denna friktionsdäckstråden vs. sommardäck blev man älgkrockare och i den andra friktionsdäckstråden vs dubbdäck blev man barnamördare.
SEpaket skrev:Det har jag aldrig påstått. Jag har sagt att om man skulle tvingas göra en undanmanöver för till exempel en älg så är man förmodligen rökt om man kör friktionsdäck på sommaren.
Det är vad jag har sagt och det baserar jag på egen erfarenhet samt däcktesterna som varje år brukar finnas med i diverse tidningar. Bromssträcka är en sak, men däcken belastas helt annorlunda vid en undanmanöver i god fart, det kan du inte neka till.
Varför skulle man vara rökt i undanmanövern med friktionsdäcken ? Inte bara bromssträckan utan även centripetalkraften i svängen som försöker få bilen att börja sladda är kvadraten av hastigheten så en liten hastighetssänkning ger underverk för om du ska klara svänga undan.
SEpaket skrev:Sänka farten 7 %? Jaha du... Det innebär avrundat 102 km/h på motorvägen 84 på 90-väg och65 på 70-väg. Tillåt mig tvivla att någon skulle sänka farten så mycket med hänsyn till däcken. Merparten idioter kommer blåsa på i 140 i alla fall.
Som du säger, merparten blåser på i 140, det räcker ju om de sänker till 130 så har de uppnått samma skillnad, det borde väl knappast vara omöjligt att göra om man kör med kassa däck. Eller ?
Känns som att det blir lite olika saker som diskuteras. En sak är "vanlig" körning utan extremsituationer, en annan är då extremsituationerna (t.ex. älg hoppar fram). Samt verkar många ta till sämsta däcken i den kategori man argumenterar mot, mer eller mindre omedvetet.

Om vi bortser från billiga däck med tvivelaktig kvalité så kan man väl lite förenklat säga att sommardäck ger lite bättre marginal vid extremsituationer än åretruntdäck, alltså att de flesta antagligen aldrig skulle märka skillnaden. Jämförelsen med bälte/inte bälte är inte helt korrekt, där är det extrem skillnad om olyckan är framme, när det gäller däck så är det som sagt marginalen som ändras. Är lite fånigt att i princip utmåla någon som terrorist bara för att man inte har samma åsikt som någon annan.

Jag för min del köper alltid sommar/dubbdäck med de som just då rekommenderas ur säkerhetsaspekt, 2.a prio är komforten, skulle aldrig fundera på åretruntdäck, jag vill ha den extra marginalen OM olyckan skulle vara framme.

Köper inte riktigt resonemanget om att "jag kör lite långsammare", det är de oförutsedda situationerna som är farliga. Om man nu funderar på åretruntdäck skall man vara medveten om att marginalerna blir sämre. Sen hur mycket sämre de marginalerna är jämfört med att ha en bil med bra däck men komponenter i dåligt skick är väl svårt att säga.

"Bättre" bilförare skapar större marginaler, i "bättre" menar jag då framförhållning, läsa av miljön framför bilen etc. Men även hur man hanterar en "extremsituation", om man t.ex. får en sladd är det rätt avgörande hur man kan hantera denna. Och det är STOR skillnad på förare där ute på vägarna, förstår inte varför det är så fruktansvärt känsligt. Sen är det en helt annan diskussion hur "bra" man är enligt egen uppfattning jämfört med i verkligheten (inte riktat mot någon).

Oavsett hur bra eller dålig bilförare jag är, så vill jag alltid ha bra marginal, alltså (bra) sommardäck på sommarhalvåret och inte åretruntdäck. Och sedan givetvis se till att inte minska marginalerna genom körsätt eller ha bil i dåligt skick.
MartinS skrev:
semmelman skrev:Men jag kör ju lite långsammare
Jag tyckte precis du i ett annat inlägg skrev att du kunde köra om alla andra i ösregn, i 110km/h?

Ibland är det nog en sak vad man tror man gör och en annan hur verkligheten ser ut?
Tja det var en hastighet - kanske var 100 jag kommer inte ihåg exakt idag - som jag var bekväm i och hade grepp. Jag körde om många, en del körde om mig, därför drog jag slutsatsen att mina däck inte var så mycket sämre än deras, det kändes säkert å stabilt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 16

Har en v90 t6 my22 lilla batteriet. Körde V&a[…]

D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd[…]

Lufta koppling som inte går

Jag köpte någon stor spruta som jag t&a[…]