Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1589352
Funk skrev:
Tja efter som jag inte någonsin hävdat att jag är specialist på tribologi, så tar lär jag mig gärna. Men den springande punkten och dit mina svar riktade sig i första hand var väl mot uppfattningen att en enkel mineralolja med fel viskositet bytt med halva intervallet skulle vara lika bra som den rätta, vilket hävdas här och var.
0W-30 som rekommendation på andra sidan atlanten gällde/gäller väl också enbart så kallade varma marknader?
Men som sagt, rätt olja är inte mycket dyrare än fel. Så nog blir det också definitivt billigare om man bara byter en gång om året inom föreskrivet intervall.

/Thomas
Har inte sagt ett ord om mineralolja. Tråden handlar om smutsiga motorer, fortsätt du följa föreskrivet intervall.
Volvo hade ju absolut inga problem med smutsiga kolvringar i VEA motorn :party:
Volvo oljan är "dyr" bara för att den tillverkas i lägre volymer bland annat. Låg viskositet handlar enbart om att få ner utsläpp (och bränsleförbrukningen något indirekt)

Som exempel.
Volvo 0W20
https://ato24.de/en/shell-helix-ultra-p ... 0w-20.html

VW 504/507 & Porsche C30
https://ato24.de/en/shell-helix-ultra-p ... -av-l.html

Använd prisskillnaden (22Euro) att köpa mer olja och filter och byt oljan X månader/mil tidigare.
#1589402
KalleJ skrev:
Har inte sagt ett ord om mineralolja. Tråden handlar om smutsiga motorer, fortsätt du följa föreskrivet intervall.
Nej men i tråden där flera gör inlägg rekommenderas det att använda olja utanför spec och med andra viskositeter och byta oftare.
KalleJ skrev:Använd prisskillnaden (22Euro) att köpa mer olja och filter och byt oljan X månader/mil tidigare.
Byta oftare är definitivt inte fel, men att byta olja vid var sjätte månad på en vardagsbil eller var tolvte om man ligger och kör sträckor som normalbilist runt 1500 mil eller så det är frågan om man på något sätt räknar hem det ens om man skall behålla bilen 15 år.

/Thomas
#1589405
Jag jobbade med bilar när bytesintervallen var 250 - 500 mil och det fanns bara SAE 20 (vinter) eller SAE 30 (sommar) olja. Då var man tvungen att byta olja vår och höst. Oljefilter fanns inte på alla bilar och 12V elsystem var en nyhet......
Så det med att byta olja ofta "sitter i ryggmärgen"
När jag var omkring 10 år gammal var vi på semesterresa i Norge med en Volvo Duett -56. Farsan bytte olja och smorde framvagn och bakfjädrar med en fettspruta innan vi åkte och när vi kom hem.....
#1589448
Funk skrev: Nej men i tråden där flera gör inlägg rekommenderas det att använda olja utanför spec och med andra viskositeter och byta oftare.

/Thomas
Jaaa, precis. Har man tillräcklig kunskap om motorer och olja så ser man inga fördelar överhuvudtaget med dyr Volvo olja.
Handlar bara om att det ska vara idiotsäkert och dyrt för okunniga.
Volvo oljan är inte mer "longlife" än någon annan modern olja. Men fortsätt du dunka huvudet i instruktionsboken, det tillför ingenting för ämnet.

Volvo RBS0-2AE är runt 2.8 mPa.s gränsen för 30 olja går vid 2.9. Alla okunniga: Ojjj nä 30 olja är för tjockt :angelo: :angelo: :party:
#1589474
Jag dunkar inte huvudet mot något, poängterade bara att specad olja inte var särskilt dyr att köra med i stället för vanlig 10W-40 eller vad det nu var som föreslogs. Dessutom till bytesintervall som var dubbelt så många. Har heller aldrig påstått att den är mer longlife än andra LL oljor.
Inte heller att en olja skulle vara 30 i stället för 20 är jag speciellt oroad över. I kalla delar av landet speceillt är dock vinterviskositeten mer av intresse. Men visst en 5W-30 kanske varit ok,men varför då den rätta kanske betingar ett pris som är någon 20 högre per oljebyte ?

/Thomas
#1589612
Själv kör jag 5W i mina, istället för 10W som spec'at... Gamla bilar med turbos, dom vill jag ha smörjning så fort som möjligt på när det är kallt. Funderat på att gå ner till 0W några gånger, men jag bor inte där det någonsin är så kallt att det skulle göra ett dugs skillnad så... 5W it is, enklare att få tag på häromkring också :-)
#1589634
Lucif3r skrev:Själv kör jag 5W i mina, istället för 10W som spec'at... Gamla bilar med turbos, dom vill jag ha smörjning så fort som möjligt på när det är kallt. Funderat på att gå ner till 0W några gånger, men jag bor inte där det någonsin är så kallt att det skulle göra ett dugs skillnad så... 5W it is, enklare att få tag på häromkring också :-)
0W vs 5W gör näst intill ingen skillnad smörjmässigt om det inte är riktigt kallt.
Båda är pumpningsbara till långt under -20*C. 0W pumpas/smörjer inte snabbare, det är en myt.
Bränsleförbrukning kan vara något lägre innan motorn är varm dok, därför 0W är rekommenderat i manualerna.

CCS brukar testas vid -35*C

Känns dok lite bättre att starta bilen när det är kallt och man har 0W i motorn, men det är en helt annan sak :-D

Fått hem däcken idag, nu ska bara n&a[…]

V50 löst luftintag över kylaren

Två plastpluppar man drycker ner.

Hur tvingade bilen dig att köra på be[…]

Diagnosprogram

Vida eller autocom skulle jag rekommendera