Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av 94093a
Mabuse skrev:Min lokala "däckmojj" drar alltid hjulskruvarna med momentnyckel. Är det glada amatörer ni brukar åka till?
det låter seriöst.
på våran firma bil så byter vi på bilia och det har hänt ett antal gånger att vi har varit på väg att tapa hjulen.
så häldre de drar för hårt än för löst
av Lövet
Fick till anslutningen till slut men blev inte gladare av det. Inte en enda bult fick den av!

Kan inte tänka mig att det är kompressorns fel för den var precis lika slö på första bulten som efter ett tag. Visst satt hjulbultarna hårt men det var inget problem att få av dem med en vanlig förlängare. Behövdes absolut inga långa rör som förlängare eller dylikt.

Skräp är det enda betyg jag kan ge. Svaret på min egen fråga är alltså att 410nm inte duger om en gummiverkstad varit i farten.
av Krakus
Eller vanligt rör hittat på skroten?

Vi spänner med moment och lossar för hand. Med långa skaft ibland. Mutterdragaren används endast för snabbhetens skull.
av Lövet
Jag har inte betalat nånting alls. Eftersom jag är en smart person så sparade jag allt emballage och såg till att inga spår av användning uppstod (all plast kvar). Så nu är den tillbaka hos Jula och skäms.

Jag spänner också med momentnyckel men nästan inga bilar jag köper (byter ju årligen som ni märkt vid det här laget) har bytt däck med den typen av omsorg.

Nu inleds jakten på nånting i 800nm klassen till vettiga pengar.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Jag kör med en "manuell" hjulhultsavdragare med utväxling för smidiga däckskiften. Jag tycker utväxling är smidigare än hävarm för bultar/muttrar som fastnat.
av Droopy
Om du har en Swedol butik i närheten så gå in och förklara för dom vad du har för användningsområde och kompressor så hjälper de dig garanterat med en mutterknackare som räcker till. De säljer bla Förch, Ingersoll Rand och deras egna märken, men var beredd på att betala några tusenlappar. Det är som med mycket annat, man får vad man betalar för.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 18

Konsumentköplagen ger dig bara rätt att […]

MartinS V60 D4 R-Design

Bra styr du har på knarren och att du kan fi[…]

Gasspjäll och limp-mode

Jag har en Volvo V70 1999 GLT. För ett tag se[…]