Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mifran
Nexus skrev:Jag skruvat hellre med min V70-99 mot än 740. Det behövs ingen raketforskare för göra vanlig service , rep bromsar,byta styrleder mm
varför?
av *pettson*
Önskemål:Jag vill ha en säker bil med bra passiv och aktiv säkerhet. Jag vill kunna göra enkel service själv som byta olja och bromsklossar. Den ska alltid fungera och inte kräva dyra reparationer. Den ska ha plats för en bilbarnstol, barnvagn och ett par väskor. Det ska inte vara massa elektroniskt utan minimalt med knappar ( less is more). Ac behövs men acc känns onödigt. Farhållare är bra. Dra lite bensin och kosta lite i skatt försäkring är trevligt. Gärna låga fasta avgifter mot högre mil kostnad. Jag kör under 1000 mil per år åker buss eller cyklar till jobb bilåkande gör jag mer för nöjet.
Anledning S80 är att V70 är ofta härdars körda och läser man Bilprovningen så underkänns typ 25 procent av alla V70 medan S80 ligger på 12 procent. Här verkar S40 från 2005 dock utmärka sig.

1/ ju nyare ju säkrare passiv och aktiv. Men då skiter sej alla resterande krav utom småservicen.
2/ Kan du göra på alla volvos bilar från det dom började tills idag. En fråga om verktyg och lite kunskap. Men absolut inte svårt eller omöjligt. Det är inte svårare idag att serva med olja stift och bromsar än det någonsin har varit. Det är däremot lite annorlunda verktygsmässigt och man måste läsa på några minuter på vissa modeller.
3/ Alltid fungera: Tja.. än är inte den bilen byggd. Där kan jag inte göra dej till lags. Dom bilarna existerar inte. Alla har sina problem och alla kräver underhåll.
Sen spelar det ingen roll vilket fabrikat vi pratar om alls.
4/ Ac eller ACC spelar ingen roll. Samma komponenter och samma underhåll. Större chans att bilen har fungerarande AC om det är ACC i bilen. Ingen verkar vilja kosta på en AC några pengar om dom går sönder av någon anledning.
5/ Minimalt med el och knappar. Tja då utgår allt ifrån 1975.
6/ Dra lite bensin, en funktion av att välja rätt bil för rätt ändamål och dessutom köra den så ekonomiskt som det går. Samt hålla den i topptrim maskinellt.
Skippar man topptrimmet maskinellt och använder den fel så blir det dyrare. Det gäller alla bilar.
7/ Lite skatt och försäkring. Skatten är en följd av vikten, lättare och billigare. Försäkring ett utfall på ditt val av bil ihop med hur du förvarar den bland annat.

S80 är ofta inte påkostade några större pengar alls. Eftersom dom som bryr sej om bilar inte köpte en S80 från början. Det var mest folk som en tid lämnade in den och brydde sej minimalt. Idag ser ägaren att den drar bensin på grund av sitt minimala underhåll och säljer den. Det finns såklart fina exemplar också. Men jag ser djupare än fin lack och en skinn inredning och jag är banne mej inte imponerad av nåt underhåll på dom jag sett.
Det finns fina V70 också i mängd, det dräller av dom runt hörnorna så man måste inte ta första bästa.
Att besiktningsutfallet var så stort är inte så konstigt. Det finns så mycket mera V70 att dom aldrig kommer att få lika utfall hur man än gör, dom används också så skiljt att dom inte har på nåt sätt lika liv, det är lite som att jämföra en limousine med en traktor hur många används, bägge kostar men dom får definitivt olika liv.
Det som är mest nedslag på trots allt, är också småsaker som folk BORDE fixat när det gick sönder. Saker som varken är svåra eller dyra men som likförbaskat inte åtgärdas förräns rapporten kommer. Sen har jag personligen börjat undra om SBP hittat på egna regler. För det som står i verkstadsmanualerna verkar inte gå hem alltid hos SBP. Inget ovanligt att få nedslag på för kort rörelsereserv på handbromsen. Ändå ska den ta mellan 5-8 hack enligt volvos anvisningar. SBP vill se låst broms senast på 3 hack oftast. Har tagit några utdrag i mitt liv och försett dom med samt föreslagit att dom får ringa teknisk tjänst hos volvo medans jag väntar.
SBP ska inte hitta på egna regler utan följa det tillverkaren satt för sitt fordon.
av Fartdåre
mifran skrev: Jag vill ha en säker bil med bra passiv och aktiv säkerhet. Jag vill kunna göra enkel service själv som byta olja och bromsklossar. Den ska alltid fungera och inte kräva dyra reparationer. Den ska ha plats för en bilbarnstol, barnvagn och ett par väskor. Det ska inte vara massa elektroniskt utan minimalt med knappar ( less is more). Ac behövs men acc känns onödigt. Farhållare är bra. Dra lite bensin och kosta lite i skatt försäkring är trevligt. Gärna låga fasta avgifter mot högre mil kostnad. Jag kör under 1000 mil per år åker buss eller cyklar till jobb bilåkande gör jag mer för nöjet.

Anledning S80 är att V70 är ofta härdars körda och läser man Bilprovningen så underkänns typ 25 procent av alla V70 medan S80 ligger på 12 procent. Här verkar S40 från 2005 dock utmärka sig.

Har du bara basbehov av en bil och bara kör 1000 mil om året tycker jag att du skall titta på en Honda Jazz. En liten bil med
bra lastmöjligheter. Bla. kan du fälla upp sitsen i baksätet och ställa grejor på golvet och på så vis få in höga saker.
Basic med elhissar, ac och inte så mycket annat.
Mkt. låga ägandekostnader överlag. Ca. 0.55 l/mil. Service på verkstad ca. 2500:-, Skatt 700:- mm.
Brorsan köpte en ny -08 och har kört 14000 mil utan några problem. En granne har en -06 som gått 19500 mil utan några fel alls.

Annars är Civic av förrförra gen. också en flexibel, mångsidig och mer körglad bil. Finns bla. som Type R med 200 hästar för rimliga pengar, men
då kostar det lite mer, men inte så mycket man kan tro. Galet varvvillig motor som inte tröttnar förrän vid 8500 varv. Hornen växer så du rispar
sönder innertaket... Dock får du bara tre dörrar.

Accord upp till -01 med låga mil får du för rimliga pengar. Finns som sedan eller halvkombi. Halvkombin saknar egentligen inte något, klarar
att lastas och att åka långt i. Tyst och bekväm.
Håll dig till 2.0 eller 2.3 liters motorn, annars blir den för slö. Drar inte mer soppa än 1.8 litaren.

Köpa svenskt...tja... Ovanstående Hondor är byggda i England med 99% europeisktillverkade delar. Motorer och lite småplock skeppas
över från Japan. Thats´it... Så funkar det ju för de flesta bilmärken idag. Nissan bygger bla. i Mexico, Europa mm mm.

Skall man vara märkeslojal, patriot, ekonomisk eller bara envis...? I slutändan brukar det ju vara plånboken och hjärtat i symbios som
bestämmer(ibland också kärringen).

Som sagt: Kan du hitta en riktigt välskött S/V40 med låga mil, kan den vara att fynd. Hyggligt billig att äga.
av Provocative
mifran skrev:
*pettson* skrev:Ska vi försöka enas om vad som menas med bäst? Är det bäst med att gå bakåt i tiden och plocka bort allt teknikmässigt och alla framsteg. Isåfall borde ju en ford modell T kunna falla på läppen? Där är det inte överdrivit med teknik. Vill man ha volvo då så får det bli en jacob.

Är det bättre med byte tänddelar vart 1500 mil och brytarjustering, samt rundsmörjning vart 500e till 1000e mil så föreslår jag en tidig pv.
Kanske skivbroms lockar? Kasta in nån slant o få en fin amazon.
Är det bättre med nåt mer komfort, men trots detta en effektiv eldning för kråkorna med bensin tack vare dess gamla teknik så föreslår jag en 740.
Jag säger inte att den drar mer bensin, men du har mindre effekt för bensinen.
Vill du att inget ska ha hänt direkt i förarmiljö eller teknikmässigt så man känner igen sej, föreslår jag 940.
Vill man upp något lite teknikmässigt på chassie men ljusår framåt motormässigt så är det v90.
Vill man uppdatera sej karossmässigt och motormässigt så är det en 850. Plötsligt driver bilen i fel ända och det känns ändå helt rätt. Den beter sej som en bakhjulsdriven om det släpper.
Vill man ytterligare uppdatera sej karossmässigt men är nöjd med motor/ chassiedelen så är det en 70 serie innan 00.
Vill man upp karossmässigt/ chassiemässigt men inte nåt speciellt motormässigt så passerar man år 2000
Sen är det upp till pengarna vart man vill hamna modellårsmässigt.

En s80 är en stor bil som inte alls är extradimensionerad chassiemässigt nåt speciellt för detta, den är varken mer eller mindre känslig för nånting än en vanlig 70 serie.
Jag antar att innan bra förslag kan hagla in så lär frågeställaren få ställa sej själv många frågor. Vad vill du själv uppnå? Först då kan du få bra tips.
Jag vill ha en säker bil med bra passiv och aktiv säkerhet. Jag vill kunna göra enkel service själv som byta olja och bromsklossar. Den ska alltid fungera och inte kräva dyra reparationer. Den ska ha plats för en bilbarnstol, barnvagn och ett par väskor. Det ska inte vara massa elektroniskt utan minimalt med knappar ( less is more). Ac behövs men acc känns onödigt. Farhållare är bra. Dra lite bensin och kosta lite i skatt försäkring är trevligt. Gärna låga fasta avgifter mot högre mil kostnad. Jag kör under 1000 mil per år åker buss eller cyklar till jobb bilåkande gör jag mer för nöjet.

Med tanke på vad du vill ha så är det inte en Volvo du beskriver iaf.
Att S80 har bättre statistik än V70 har jag en enkel teori om. En V70 ägs oftast av en barnfamilj, gärna i en villa o med begränsad ekonomi. Dessa ägare åker till SBP för att få kostnadsförslag innan de reparerar kända fel. Även jag gör så med vår Ford Focus för tillfället. Jag vet att bromsarna ska renoveras. Men vill se vad SBP säger om bilen först.
En S80 ägs oftare av ett hushåll på en till två personer. Dessa har en annan ekonomi än barnfamiljen o ser till att bilen är hel när de åker till SBP.

Min teori bygger jag på att jag för körde kombibil med min familj o i dag kör jag min S60 ensam eller med sambon i.
av kamilenski
Provocative.

Där har du fel. Eller så är jag "kuku". ;)

Vi har MYCKET bra ekonomi. Är bara 2 vuxna och kör med en beg Volvo. Och snålar! Åker först till SBP och sen fixar till alla fel. Kan jag göra det själv, gör jag det! Fast vi har råd med mycket dyrare bilar och att bränna pengar på märkesverkstäder.
Men varför ska man göra det när andra dör i hunger?
Således skapar vi omedvetet dålig reklam :)
Användarvisningsbild
av Vojje
Provocative. Fel, fel, fel. Jag är utfattig men kör S80 ändå. Jag har dessutom inte ens råd att åka till SBP med kända fel, förutom de som jag inte har råd att laga. Man får be en stilla bön att de är nådiga och sätter upp det som "bra att veta" :cry: .
av kamilenski
Provocative.
,
Således:
En fattig, en inte fattig och gör på samma sätt nästan :-D
Detta betyder, att du har fel. :-(
av kamilenski
Ursäkta dum fråga.
Stavas det inte Fikus? :-D
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]