Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
haxpet skrev: Det var någonstans som jag läste att en F1 ska klara 0-100mph och tillbaka till 0 på ca 6 sekunder. dvs 0-160-0 på ca 6 sekunder. De e snabbt.
Jo jag har redan skrivit det i denna tråd :wink:
Även om jag inte skrev det i mph utan bara i km/h

/Anders
av haxpet
NCR skrev:De gjorde ju ett test i Top Gear (tror jag det var) med Jenson Button i en F1-bil, nån kille på en supersport hoj och en offshore-racerbåt som skulle köra i kapp, första rundan vann hojen för button fick inte in växlarna ordentligt, andra tog button och även tredje omgången. Det var precis som ni säger, först sticker hojen och sen kommer f1:an efter 200km/tim och blåser förbi.

Båten var aldrig i närheten....
Man kan tillägga att båten hade flygande start, mednas dom andra stog still.

Men båten var ju dömd att förlora från början, den vägde mest, och hade bara 250-300 hästar och en topfart på ca 75 mph tror jag.
av NCR
Brainded skrev:
haxpet skrev: Det var någonstans som jag läste att en F1 ska klara 0-100mph och tillbaka till 0 på ca 6 sekunder. dvs 0-160-0 på ca 6 sekunder. De e snabbt.

/Anders
Oj, sorry, läste bara slutet på tråden... :oops:
Användarvisningsbild
av Brainy
NCR skrev:
Brainded skrev:

/Anders
Oj, sorry, läste bara slutet på tråden... :oops:
Eh va? var väl ändå haxpet som skrev detsamma som jag skrivit och även haxpet jag qoutade när jag påpekade det, eller har jag druckit för många öl nu? :-)))))
Användarvisningsbild
av 2013xc70
nå kjører jeg diesel, en 1996 Toyota carina 2 liter turbo diesel, 83hk, dreiemoment på 180 nm. og en 2006 volvo v50 1,6 liter diesel, 110hk, dreiemoment på 240-260 nm. Med begge har jeg dratt en hobby camping vogn på ca 1300kg. Volvoen drar mye bedre en toyota. Den er raskere, trekker mye lettere og uten besvær . Forbruk toyota 0,98. volvo 0,9. pr mil med vogn. Så en ny moderne motor er sterkere og bedre med mindre volum. Det eneste punktet Toyotan er sterkere enn Volvo er på tomgang og rett over.
av Pebben
haxpet skrev:Men en draster är ju igen optimerad för att gå rakt och så fort det bara går. Och det på en sträcka av 402 meter.

Och även om det kan vara spektakulärt så tycker inte jag att en dragster är lika imponerande som en F1:a.

Det var någonstans som jag läste att en F1 ska klara 0-100mph och tillbaka till 0 på ca 6 sekunder. dvs 0-160-0 på ca 6 sekunder. De e snabbt.
Håller med dig att en dragster inte är så imponerade jämfört med en F1:a. Tycker bara just det faktum att det bara är 4meter som krävs för att nå 100 är imponerande.
av Pebben
Sen vad tråden startade med cylindervolym så är det helt ointressant. Det är enbart vikt, utväxling, effekt som är intressant. Utväxling tillsammans med effekten ger ju vridmomentet.
Vikten är ju vad den är och även utväxlingen. Däremot effekten varierar och det är inte bara maxeffekten som är intressant utan även hur den varierar med motorvarvtalet. Lättast att enkelt se detta är på vridmomentskurvan. Speciellt när man drar släpvagnar är det extra viktigt att få ett högt vridmoment på låga varv.
Ta ex. BMW eller Alfa som är kända för att ha en "sportig" gång. BMWn med motsvarande effekt är ofta snabbare än ex. Volvo Turbo bilar 0-100 men har inte en chans 80-120 på högsta växeln eller för den delen som dragbil.

EDIT: Cylindervolymen är ju intressant så tillvida att ju högre volym desto enklare att få ut mer av motorn. Men större volym behöver inte innebära att den ger högre vridmoment.
Användarvisningsbild
av 2013xc70
min sønn har 2006 Volvo s 40. 1,8 liter bensin-125hk. Den første? vw golf gti hadde vel 1,8 liter og 112hk? Betyr det at s 40 drar skjorta av den første gti 1,8? I så fall er det jo en utrolig utvikling på motor effekten!
av Pebben
torkild skrev:min sønn har 2006 Volvo s 40. 1,8 liter bensin-125hk. Den første? vw golf gti hadde vel 1,8 liter og 112hk? Betyr det at s 40 drar skjorta av den første gti 1,8? I så fall er det jo en utrolig utvikling på motor effekten!
Se ovan... beror på viktskillnad, skillnad i utväxling, skillnad i effekt över varvregistret.
av Alminjo
:!: Effekt i Hkr = (Vridmoment i Nm) x (varvtal i varv/minut) / 7023 :!:

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]