Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

NisseHult skrev:Vad är det för muttrar ni använder???
Jag har aldrig i hela mitt liv haft sönder en sådan mutter. :?:
Sök på "låsbultar" i sökfunktionen så ser du lite andra erfarenheter.
Det ska jag göra.
Nu fick jag en liten hint, jag ska inte söka på hjulmuttrar då utan på låsbultar.
Och då kommer ju saken i ett annat läge. :D
Jag var för trött för att se att det handlade om lås-----
Jag var inställd på vanliga muttrar.
Ska gå och lägga mej nu.
Här kommer ett tips till.
Åkte förbi Biltema för att köpa en tub aluminiumpasta för att kleta på navet så jag slipper använda våld för att få av fälgarna vid nästa skifte. Upptäckte en ännu bättre idé:

Aluminiumpasta som spray.

Bild

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... ray-36359/
Jag har inte heller upplevt att låsbultar är förstörda. Däremot nyckelhylsan! Någon före mig har använt maskin, gissar jag. Jag har själv elektrisk mutterknackare, men låsbulten drar jag med enbart handkraft. Inte med fälgkors utan bara med Volvos medskickade L-formade enhands vridhandtag.
Funderar på Biltemas el. mutterknackare, någon med erfarenhet?
Andra alternativ?
Ska man upp i pris när man ändå håller på?
Kan man använda förlängare på en sån?

Många frågor där...
av *pettson*
Ska man smörja ett nav så smörjer man NAVET inte hela anliggningsytan bakom som många gör med livet som insats.
Anliggningsytan mellan skivan och fälgen ska ALLTID vara torr. Och anliggningsytan mot centrumet kan man stryka lite valfritt tunt koppar eller alufett, man smörjer då i fälgen enklast, nyckelordet är TUNT.
Skruvar får en droppe olja eller lite lite kopparfett i toppen där dom ska in, går naturligtvis med keramikpasta och liknande med. Man smörjer inte hela skruvar och ALDRIG konan.
2444ever: Alla elektriska mutterknackare som har kommit dom senaste åren ser väldigt lika ut. Frågan är om dom inte är det också? Alltså tillverkade inom samma industri i Kina, men med olika namnetiketter på. Jag köpte min på dåvarande Micro för en 5-hundring vill jag minnas. I dag är det priskrig på dom, så du kan bara tacka och ta emot.
Naturligtvis kan du sätta på förlängare och vad du vill. (Möjligtvis inte en ledknut?) Jag köpte en momentstång till min. (Jula, men det finns på andra ställen också) Nu vet jag att Pettson här på forumet har åsikter om momentstänger, men det är det närmaste jag kan komma för att begränsa dragmomentet. Därför fortsätter jag att använda den.
Tack.
Står det angivet vad momentet blir? Tänkte när man använder den för hjulen, bara o ösa på och se glad ut? Så den inte drar för hårt.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]