Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av anp
V Olovsson skrev:
frilins skrev: Bromsklossar har haft samma livslängd som original men kostat mindre än hälften!
Jo, dom har jag provat...
hade ett annat märke förut med skivor runt om, den bromsade, visst, men pedaltrycket, fick ta i så man blev blå.
Körde några år och tänkte inte så mycket på det, sen köpte jag nya belägg när de tog slut, blev ett annat märke, alltså inte Biltema. Ojdå, helt plötsligt så hade jag kanon-bromsar!
Köper aldrig mer sånt skit!
Kompisens skivor på en gammal 240, blev utdömda av bilprovningen, det var bara gravrost... men sa han, de är ju bara ett år gamla! Behöver jag tillägga att de var köpta på Biltema?
Hur kan det bli så pass mycket med gravrost på ett par bromsskivor från Biltema, på 1 år, så att SBP dömer ut dem?
av habs
anp skrev:
V Olovsson skrev:
frilins skrev: Bromsklossar har haft samma livslängd som original men kostat mindre än hälften!
hade ett annat märke förut med skivor runt om, den bromsade, visst, men pedaltrycket, fick ta i så man blev blå.
Körde några år och tänkte inte så mycket på det, sen köpte jag nya belägg när de tog slut, blev ett annat märke, alltså inte Biltema. Ojdå, helt plötsligt så hade jag kanon-bromsar!
Kompisens skivor på en gammal 240, blev utdömda av bilprovningen, det var bara gravrost... men sa han, de är ju bara ett år gamla! Behöver jag tillägga att de var köpta på Biltema?
Hur kan det bli så pass mycket med gravrost på ett par bromsskivor från Biltema, på 1 år, så att SBP dömer ut dem?
blev också nyfiken på det. har ni spolat salt vatten på dom varje dag ?
av V Olovsson
Han bodde vid en grusväg, men när det gäller Biltema.. allt kan gå sönder och gör oftast det..
Användarvisningsbild
av CarMan
habs skrev:
anp skrev:
V Olovsson skrev:Jo, dom har jag provat...
blev också nyfiken på det. har ni spolat salt vatten på dom varje dag ?
Beror inte på skivorna, men därimot på klodsarna! olika brols koodsar har olika blandning & är då bra på olika saker...
Användarvisningsbild
av CarMan
När det gäller olja prata jag almänt = stor skilnad på 2 produkten med samma klassning!
jag vet inte vad just biltemas olja är bra & dålig på.

ni som säger att den funkar bra, hur vet ni det?
hur ska man veta om man får mer avlagringar i kanaleerna?
hur ska man veta om oljan är bra på trasnportera "smuts" efter X antal motortimmar?
hur vet man att oljan är bra på att transoprtera bort värmen fårn kolvar m.m. efter X antal motortimmar.
listan kan göras lång, jag har inga svar.

---------------
som sakg allmän prat & det betyder inte att biltemas olja är sämst, eller att den dyraste är bäst!
men att alla oljor äl lika är så fel det kan bli!
Användarvisningsbild
av Brainy
hur kan man veta att mobil1, statoils osv klarar detta bättre än biltemas?

/Anders
Användarvisningsbild
av CarMan
Brainded skrev:hur kan man veta att mobil1, statoils osv klarar detta bättre än biltemas?

/Anders
ingen aning, men det är stor skilnad ialla fall!
Det är inte för inte som det står att vollvo rekomenderar Castrol, deom har utvecklat en speciel olja för bilarna med 3000 mila intervall.
av anp
CarMan skrev:
Brainded skrev:hur kan man veta att mobil1, statoils osv klarar detta bättre än biltemas?

/Anders
ingen aning, men det är stor skilnad ialla fall!
Det är inte för inte som det står att vollvo rekomenderar Castrol, deom har utvecklat en speciel olja för bilarna med 3000 mila intervall.
Vad rekomenderar Saab, Opel, Mercedes, Seat, Porsce. Fiat, Scania, Chevrolet m,fl för oljor och märke då?

Alla tillverkare vill väl ha det bästa till sina motorer/kunder, ändå varierar leverantörerna stort.
av Uninium
Var in på micro idag och pratade med en av killarna där om vad han rekommenderade för olja,fick förslaget valvoline Max Life 10W/40 delsyntet då jag också inte visste vad det var för olja i kärran så ska man visst inte köra i helsyntet,nåja jag frågade om micros egna olja och han sa att det är bra men man får byta den oftare.Så då borde ju det i princip vara samma med biltema.Men detta frågetecken om olika oljemärken etc kommer nog att finnas länge.. man har ju hört så mycket olika om oljor så man blir helt snurrig 8) bla om att tex biltemas olja kör på förra årets "recept" av statoil och att dom också tar det som blir över från produktionerna.. snurrigt värre
Användarvisningsbild
av frilins
V Olovsson skrev:
Om Biltemas grejor skulle uppvisa gravrost på ett år så skulle dom inte sålt en enda artikel till någon så det säger sig själv att det inte stämmer.
Om din "kompis" har haft gravrost så inte beror det på Biltema inte!
Jag har använt deras grejor i många år och aldrig haft problem, visst är det märkligt... :D
Cigg-uttag maxström?

Det är riktigt att max belastning på 12[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Det är ganska enkelt att göra på e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvår[…]

Precis! Man kan hävda att det är kö[…]