ziaal243 skrev:Honda S2000. mkt bra motor, vxllåda, komfortabel samt prisvärdsäkert en jätte bra bil men hans fråga var vilken volvo .............
Moderator: Moderatorer
habs skrev:Det är inte så enkelt, precis som någon sa tidigare skall bilarna demoleras för att minska g-grakten på personerne. Ex. så är vissa bilar med dragkrok betydligt farligare än utan vid påkörning bakifrån. Det ökar risken för whipflashskador. Bilarna håller bättre och kanske ett stötfångarbyte räcker. Så svaret kan lika gärna vara motsatt. Den bilen som gick sönder mest kan vara säkrast.JKB skrev:Habs.jo det är klart att det mesta skall bli förstört vid en krock men om den ena bilen får skrotas vid en krock och den andra bytta en stöt fångare, vilken är säkrast.
Tro inte att Volvon är säkrare bara för att mindre gick sönder på den.
Säkra bilar byggs ju så att så mycket som möjligt ska gå sönder/skrynklas ihop för att absorbera de krafter bilen utsätts för under en krock, bilen ska ta smällen inte passagerarna!
Alltså allt på bilen ska bli förstört vid en krock utom utrymmet där vi själva sitter förståss.
Mvh Jakob
Sen får du inte glöma att äldre bilar inte funkar ricktigt så som du beskriver då dom inte är byggda efter den tekniken.
jo så jag kan tilllägga att mina kompisar frontal krockade med en volvo, dom satt själva också i en volvo, båda bilarna voltade ut i skogen på vardera sida av väggen, båda bilarna höll över 90km/h och blev skrot, men ingen blev skadad förutom några små blåmärken, både polisen och sjukhus personalen sa att om dom kunde vara lyckliga över att dom satt i en volvo och inget annat.