- tis 30 aug 2011, 20:24
Dock hjälper inte nya utbildningar de som redan har körkort. Här borde man ju anamma det som redan införts i den tunga fordonstrafik, dvs fortutbildning. Skulle kunna vara ett krav för att få behålla körkortet tex.
StringerBell skrev:Ingår inte lastsäkring som ett moment i dagens utbildning redan?Rellac skrev:Lägg in det på ordinarie körkortsutbildningen i stället. Om man inte kan surra last blir det inte säkrare av att folk lägger det på taket, eller har bräder som sticker ut genom bagageluckan. Eller att man överlastar bilen med kakel eller cement.StringerBell skrev:Jag ställer mig till skaran som anser att BE-behörighet skulle behövas så fort du kopplar en kärra.
Känns överdrivet. Klart man skall kunna hyra en kärra för att köra lite plank utan att uppgradera körkortet.
Jag tycker reglerna är bra som dom är.Spoiler »
Dock hjälper inte nya utbildningar de som redan har körkort. Här borde man ju anamma det som redan införts i den tunga fordonstrafik, dvs fortutbildning. Skulle kunna vara ett krav för att få behålla körkortet tex.
erikn skrev:Den svåraste backning jag gjort hittills var en blind 90graders vänster back som skulle träffa en lastport nedbyggd i marken, tajt till långsidan. Med 24 meters ekipage då. Men jag ska inte gnälla, det kunde ju varit en högerback istället. :mrgreen:*pettson* skrev:Problematiken med backningen är värre än så Det behövs inte ens ett släp för att väldigt många inte ska kunna backa bilen annat än rakt bakåt.I princip håller jag med dig. Många har väldigt svårt för att backa eller manövrera bilen på trånga platser. Jag använder nog speglarna för mycket, jag borde kolla mer över axeln bakåt.
Då min egen verkstad hemma har en krokig infart med lite nedfart och sväng samtidigt så har det ställt till det för dom absolut flesta som ska backa bort sin bil efter besöket oavsett ålder. Sträckan är hela 20 meter och verkar vara omöjlig då folk bevisligen inte kan backa efter speglar och inte heller genom att vända sej om.
En av de svåraste backningar jag gjort någon gång var när jag skulle upp för en liten backe på vintern, backen går snett upp från vägen och en liten kärra som knappt syns bakåt vare sig i bakruta eller speglar. Första gången fastnar jag pga halkan. Det flertal gånger till jag testar innan jag lyckas är att kärran vrider sig för mycket i sidled innan jag hinner parera då jag måste ta sats för att komma upp för backen. När den dök upp i spegeln var det för sent att parera. Det var rätt frustrerande att aldrig komma upp. Men det är många år sedan nu.