Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

semmelman skrev:Men om jag väljer Standardstift t ex då BKR6ES, kan det va så att 6:an i beteckningen står för värmetalet?
V-Power sen är det bara larv?

Pettson, Brisk har oxå platinastift, är det såna eller standard du sätter in?
Jag har kört standardstift ur biltemas standardsortiment. Platina är egentligen för longlife endast.

V pover är för skåran i jordelektroten. Den bildar ett litet lite V.
6:an är som du säger värmetalet. Resterande bokstäver berättar vilken typ av stift vi pratar om.
kika på länken
http://ngk.se/upload/Martin%20bilder/Hu ... %20(1).pdf
Jaha sexan var precis mellanvarmtkallt då.

Fan oxå, kollade bara så alla stiften hade samma gap, hade inget bra tändstiftsverktyg, och jag hittade inga uppgifter om avstånd heller, det där schemat ovanför står ju nåt obegripligt. Alla stift hade ungefär drygt 1mm, hur viktigt är det att alla är exakt rätt och samma gap? Är det därför jag tycker den går lite rått på tomgång? Hur viktigt är att avståndet är exakt rätt? Har jag skitit i det blå skåpet nu?

Om det var tum det där skulle avståndet va 0,7 mm, stämmer det? Kan va så stiften var, plastlinjalen gick inte in i öppningen och den är nog i underkant av 1mm ser jag nu, så kanske stiftgapen var ca 0,8–0,9 mm ungefär, är det så lite som 0,1 mm som diffar är inget att bråka om eller?
semmelman skrev:Jaha sexan var precis mellanvarmtkallt då.

Fan oxå, kollade bara så alla stiften hade samma gap, hade inget bra tändstiftsverktyg, och jag hittade inga uppgifter om avstånd heller, det där schemat ovanför står ju nåt obegripligt. Alla stift hade ungefär drygt 1mm, hur viktigt är det att alla är exakt rätt och samma gap? Är det därför jag tycker den går lite rått på tomgång? Hur viktigt är att avståndet är exakt rätt? Har jag skitit i det blå skåpet nu?

Om det var tum det där skulle avståndet va 0,7 mm, stämmer det? Kan va så stiften var, plastlinjalen gick inte in i öppningen och den är nog i underkant av 1mm ser jag nu, så kanske stiftgapen var ca 0,8–0,9 mm ungefär, är det så lite som 0,1 mm som diffar är inget att bråka om eller?
Visserligen är måttet ganska viktigt, men måttet ändras också ganska ofta av värmen och ingen kontrollerar gapet på 12000 mil.
Det är som du skriver drygt 0.7mm. Den råa gången beror faktiskt inte på det utan det är NGK stiften i sej. Som jag skrev så kör jag BRISK och dom går mycket mjukare. Det går utan lätt att höra skillnad på gången på NGK stiften resp BRISK stiften. Jag vet fortfarande inte varför det är så stor skillnad i hårdhet på gången på dom bägge.
Du har inte skitit i nåt skåp alls. Kör bara.
Jädrar i min låda vad skönt att höra det! Hade ingen lust att göra om allt. :D
Märkligt att det kan bli skillnad på gång beroende på vilken märke av tändstift, det är ju liksom bara en gnista som alstras, gnista som gnista borde ju inte spela nån roll?!?
Ska komma ihåg Briskstift till nästa gång.

Ledningarna som löpte till tändspolarna (antar jag det var) löpte som i nåt svart lindat hårdplastskydd som nu hade torkat och spruckit så bara jag tog i dem gick de sönder och delarna fick dammsugas upp, kanske den var viktig så sladdarna inte ligger nära metallen och ger strömöverslag? Borde jag tejpa eller ersätta det där?
semmelman skrev:Jädrar i min låda vad skönt att höra det! Hade ingen lust att göra om allt. :D
Märkligt att det kan bli skillnad på gång beroende på vilken märke av tändstift, det är ju liksom bara en gnista som alstras, gnista som gnista borde ju inte spela nån roll?!?
Ska komma ihåg Briskstift till nästa gång.

Ledningarna som löpte till tändspolarna (antar jag det var) löpte som i nåt svart lindat hårdplastskydd som nu hade torkat och spruckit så bara jag tog i dem gick de sönder och delarna fick dammsugas upp, kanske den var viktig så sladdarna inte ligger nära metallen och ger strömöverslag? Borde jag tejpa eller ersätta det där?
Finns att köpa kabelskydd på lösmeter hos meko eller autexp osv.
Kabelskydd heter de, borde jag kunnat gissa. :D Är det viktigt då? Är risken stor för genomslag? Rätt tunna sladdar så misstänker det inte är så mycket ström i dem..?

Apropå NGK, är det inte bara så att de är lite bättre? Lite bättre och mera ledande material som ger en större gnista så förbränningen blir maximal och därmed ökar hästkrafterna och fler kusar under huven borde upplevas som råare gång gentemot om det är några slöare kusar färre med de gamla tändstiften? För jag tyckte ju oxå att den axa bättre.

Mycket det var det här om tändstift, man skall ju rengöra gängorna där nere oxå och bara det ställde till lite problem, jag skicka ner lite polerduk och en mejsel och snurra lite och sen dammsög men det kändes som ett fuskjobb som lika gärna kunde varit, skulle gärna sett nån sorts flaskborstmodell man koppla till dammsugarn som man kunde snurra rejält där nere och göra riktigt rent, hur gör proffsen?
Nej så enkelt är det inte gällande stiften, då skulle du kunna se skillnad på ett avgastest. Det har iallafall inte jag kunnat göra. Det skulle också påverka bränsleförbrukningen mätbart. Det har jag inte heller sett eller hört nån skillnad om. Det jag kan tänka mej är att tändtidpunkten ändras lite lite istället och därmed ger bättre och mjukare gång.
För att rengöra brunnarna använder man en skruvdragare med en tunn stålborste som ser ut ungefär som en flaskborste, precis så som du trodde.
Naturligtvis i kombination med en dammsugare.

[quote="Erik Å"]Det pratas om att […]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]

installera dragkrok

@Wallner77 , Hade halt utan tvekan köpt en o[…]