PaS83 skrev:http://climatesanity.wordpress.com/2009 ... t-the-dog/Kul läsning. Det gäller ju att ha ordning på beräkningarna.... :mrgreen:
Moderator: Moderatorer
PaS83 skrev:http://climatesanity.wordpress.com/2009 ... t-the-dog/Kul läsning. Det gäller ju att ha ordning på beräkningarna.... :mrgreen:
Variosboy skrev:Skulle vilja veta hur stor inverkan vandrande pinnar har, någon som vet om något utredning!?Vandrande pinnar är biologiskt nedbrytbara om omvandlas bara till mull och koldioxid när de bryts ned. Eventuella tungmetaller tar vi inte hänsyn till eftersom tungmetallerna ändå hade funnits någon annanstans om de inte hade funnits i den vandrande pinnen. Vandrande pinnar utgör inget nettotilskott av tungmetaller eller gifter i naturen. Värre är det med giftiga djur och insekter. När dessa dör måste de tas om hand som högriskavfall.
Och sen skulle jag även vilja veta vilken miljöpåverkan som utredningar har? finns det någon sådan utredning om utredningar!?
8)
llesrof skrev:Den sammanlagda mängden koldioxid en vandrande pinne bildar vid nedbrytning är väldigt liten, knappt mätbar, då det rör sig om koldioxid som blivit kvar i den vandrande pinnens lungor.Med tanke på att insekter har trakeer och inte lungor börjar man fundera på hur många andra faktafel som förekommer i posten. Skulle du kanske kunna länka till lite källmaterial?
Fartdåre skrev: "Carbon footprint" heter det visst.Källhänvisning?
Idag handlar allt om hur mycket Co2 man släpper ut och att detta skulle påverka
klimatet så förbaskat. En vulkan som fiser släpper ut mer än vad du och hela ditt
familjeträd någonsin lyckas göra... Ett stort utbrott släpper ut mer än vad du och
dina släktingar du har 90% gemensam DNA med någonsin gjort.
Det är skillnad på koldioxid och koldioxid. Kolet du tankar bilen med är fossil (om det inte är etanol) vilket kommer från det fossila kretsloppet (vilket inte är bra), medans kolet du använder i grillen är träkol vilket inte tillför någon nettoökning av koldioxid i biosfären eftersom träden använde atmosfärens koldioxid för att bygga cellulosa.
Du gör större skillnad genom att inte använda kol när du grillar korv än att köra till
jobbet med din katalysatorförsedda bil då koleldningen släpper ut mer skit.
Kanske införa krav på katalysator på grillen och öppna spisen? Ett visst antal fria
grilltimmar per år övrig tid är belagd med koldioxidskatt. Varför inte en saftig
skatt på en påse grillkoll eller några procent på varje träd som skulle kunna
användas som bränsle?
Mabuse skrev:Okej, trakeer då. Skrev lungor så att även du skulle förstå, jag visste ju inte att du var entomolog också. Då vet du ju att allt annat jag skrev om vandrande pinnar är sant :mrgreen:llesrof skrev:Den sammanlagda mängden koldioxid en vandrande pinne bildar vid nedbrytning är väldigt liten, knappt mätbar, då det rör sig om koldioxid som blivit kvar i den vandrande pinnens lungor.Med tanke på att insekter har trakeer och inte lungor börjar man fundera på hur många andra faktafel som förekommer i posten. Skulle du kanske kunna länka till lite källmaterial?
[squote=koolizz post_id=1622649 time=1766146780 u[…]
Brukar haka av minuspolen om jag är osäk[…]