Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av semmelman
Camel skrev:http://www.vibilagare.se/nyheter/nytt-g ... kott-32301 :?:
Skönt att se att jag inte fantiserar när jag tycker stenskott är ett större problem nu för tiden! Har med gruset att göra, kan så va. Jag märker oxå att jag kan få stenskott fast man ligger typ förti-femti meter bakom nåt fordon, det verkar som om stenarna egentligen är små målinriktade missiler.
av Bamse
semmelman skrev:Skönt att se att jag inte fantiserar när jag tycker stenskott är ett större problem nu för tiden! Har med gruset att göra, kan så va. Jag märker oxå att jag kan få stenskott fast man ligger typ förti-femti meter bakom nåt fordon, det verkar som om stenarna egentligen är små målinriktade missiler.
Jag har alltid undrat över vilka risker man utsätter sig för om man går vid sidan om en osopad väg. Det ska till rätt mycket sula i stenarna för att göra ens minsta märke i framrutan. Prova själva att kasta småsten på en framruta :lol:

Om du sen skulle kasta med samma kraft i huvet på någon lär det nog göra rejält ont - och då lyckas du ändå inte kasta med samma kraft som stenskotten kommer med.

Men jag har aldrig hört talas om någon som skadats (hittills) av stenskott.

(Här hade Mythbusters kunnat göra en insats :) )
av semmelman
Men kan man då skicka räkningen till vägverket?
En del gör ju det när de inte åtgärdar stora potthål som förstör bilarna, borde man kunna göra med detta oxå? För att lägga ut stenar på vägen som förstör våra bilar är väl närmast att betrakta som skadegörelse?
av semmelman
I lokalblaskan idag uppmärksammades problemet återigen, glasfirman uppgav att rutbytena/lagningarna ökat med 40%. Och anledningen var större gruskorn, som tidigare sagt, och det skyllde de i sin tur på att fingruset tog slut så de var tvungna att hälla ut småsten, i min trakt alltså (östra sörmland), kunde de inte sänka hastigheten istället???
Vi har nog med våran jobb-bil fyllt i stenskott en fyra ggr denna vinter, med ny ruta i höstas den förra räckte bara förra vintern, en del lagningar hjälper men det blir spricka förr el senare, men det ska väl inte vara så att man ska byta ruta varje år väl??? Det är ju ganska dyrt nöje.
Användarvisningsbild
av erikn
Idag åkte jag mellan Stockholm och Nykvarn. Strax innan Södertälje började det banka lite här och där, vi (kollegan och jag) skyllde på en långtradare framför att den verkade skitig. Men det fortsatte även efter att vi kört om den. Ung. vid Scaniarinken kom vi ifatt en lastbil som hade hela flaket fyllt med ärtsingel, i ena hörnan vid lemmen var det en strid ström av stenar som föll ned, såg nästan ut som en vattenstråle. Där kommer det bli många och fina stenskott framöver...

Är nog så att det inbyggda batteriet i […]

Volvo 850 som ej startar

Har du testat om bilen startar i nödprogramme[…]

Frågade om på min -18 S60,gammla karos[…]

Svarta lådan som syns? Nån HF till mob[…]