*pettson* skrev:Och som vanligt inget seriöst svar.. Bara småpetande, plockande och bollande och tyckande och lite uppstudsighet i kanten.
Precis som i artikeln du länkade till. Det står inget nytt i den, utan sån't som vi redan visste. Däremot är artikeln skrivet på ett finurligt sätt där man lägger fram halvsanningar och låter vanligt folk som har dålig koll på kemi att dra fel slutsatser.
Jag ville ha FAKTA.
Det vill jag också.
Fakta är siffror och har man inga andra siffror som faktiskt visar bättre gaser tagna i certlab får dom som finns duga.
Nej! Inte så länge de används för att lura läsarna att tro något som inte stämmer.
"Alkoholer är livsfarliga. Dricker du det blir du blind, om du inte dör knall fall. Drick inte öl, det innehåller alkohol."
Det är budskapet tidningsartikeln försöker sälja. Skillnaden är att både du och jag vet att det är skillnad på metanol och etanol. Precis som det är skillnad på formaldehyd och acetaldehyd. Och på aromatiska kolväten och etanol.
Konstigt nog är det ont om siffror just för E85 eller för den delen för alla blandningstyper där alkohol är större delen av blandningen.
Varför är det så om det är så rent? Det vore ju världens marknadsgrej att kunna saluföra nånting som bara ger avgaser som en fjärt?
Inte en biltillverkare skulle missa det. OM det vore så att avgaserna faktiskt vore så rena.
Men så är det inte och då finns inget att skryta om och det gör att ingen kommer att skrika efter nya testförfaranden så att man får bevisa bränslets oskuld i förskott.
Och vips har vi hamnat i konspirations-territorium.
"Biltillverkarna
vet att etanolen är skitigare än bensin men de håller tyst om det". Speciellt *Pettson*
vet att etanolen inte är så ren. Alltså håller biltillverkarna tyst om det.
Jag köper inte den konspirationen.
Men det betyder inte att jag inte vill se en ordentlig analys och jämförelse mellan bensin och etanol. Med både gaskromatografi och masspektrometer, så man kan identifiera alla typer av molekyler i avgaserna. Först då har man mätdata att utgå ifrån så man kan göra en riktig bedömning av giftighetsgraden och miljöpåverkan av avgaserna.
Man kör däremot hårt i bensinens testcykel och vips har man klarat sina värden med råge. Så enkelt kan man göra det för sej.
Det myndigheterna som har bestämt reglerna, och det ligger i biltillverkarnas intresse att tjäna pengar. Så länge myndigheterna har noll koll på verklighetsförankringen i de beslut de tar får vi och naturen lida för det. Etanol-förespråkarna har länge ropat efter motorer som är tillverkade och certifierade för etanol. Då skulle bli mer angeläget med noggranna analyser av utsläppen.
Det finns ju inget som hindrar fordonstillverkarna att själva köra en utmanande testcykel som inte är officiellt godkänd, som ändå presenteras för att framhålla miljövänligheten, men inte ens det görs.
Därför att det kostar massor mer pengar, och företagen är vinstdrivande. De kommer inte att investera pengar i ett projekt som de inte vet kommer att betala sig eller inte.
Tyckande och tro i övrigt är som baken,
...full av skit. Jag håller med dig. Det är därför jag körde röjsågen i artikeln du länkade till. Den är till för att få folk att tro att etanolen är hemskare än den är, med siffror som bara säger halva sanningen.
Att Mäta Är Att Veta.
Att ljuga om innehållet genom att undanhålla sanningen är fortfarande att ljuga.
Jag vill se mätningar. Riktiga mätningar, inte bara lite diffusa siffror om HC och aldehyder.
Man kan argumentera sej blå och man kan nedvärdera andra och andras material, men siffrorna ändras inte ändå.
Jag nervärderade ditt material därför att de ger en alldeles ofullständig bild verkligheten. Siffrorna ändras inte men i det sammanhanget som presenterades i artikeln så ljuger dem.
Hade du innan denna diskussionstråd någon koll på vad det är för skillnader mellan formaldehyd och acetaldehyd, och hur de passar in i biologiska processer? Svara ärligt nu.
Man kan skälla på biltillverkare eller på bränslet.
Och både dessa skulle inte vara så välriktad kritik som att kritisera myndigheter och politiker för att vara för dåligt insatta i ämnet. Hade myndigheter och politiker haft koll på läget, varit insatta i vetenskapen bakom bilmotorer, utsläpp och miljö, och lämnat klara besked utan påverkan av olje-lobbyn, då hade det sett helt annorlunda ut. Men både myndigheter och styrande är livrädda för att ta beslut som ändrar
status quo. Därför ser det ut som det gör idag, men folk och företag som inte vet hur bilar kommer att beskattas nästa år. Ska man välja etanol, bensin eller diesel?
Att påpeka att ett bränsle är hur rent som helst, när det ändå inte går att förbränna utan att det faktiskt INTE är så rent tar meningslöshet till en ny nivå.
Vem går omkring och påstår att etanol är hur rent som helst?
Inte jag i alla fall. Jag har inte träffat någon annan etanolförespråkare heller som gjort det. Det är nog snarare en fantasibild du har skapat. Varför vet jag inte.
Man kan ju påpeka att bensinen är inte heller den giftig eller ger dåliga utsläpp med samma meningslösa uttalande.
På tal om meningslösa uttalanden som inte för diskussionen framåt...:
Plötsligt behövdes inte den här diskussionen då? ...
... 3vägskatalysatorer ... bensintestcykeln ... modern förbränningsmotors konstruktion ... turbo ... Mängden på stickan ... då är det ju ingen vits alls.
Grattis. Jag vet inget och du vet allt, är det det du försöker säga?
Jag kan erkänna att jag inte än någon motoringenjör. Vad har du för ursäkt?
Hur illa man än tycker att dessa siffror är och hur friserade och framhävda dom verkar vara som alltid om det är emot nånting, så har ju vägverket kommit till samma slutsats att utsläppen är inte färdigutredda och dom är INTE hälsosamma varesej vid kallstart eller varmstart eller för den delen under körning. Dom är bara HÄLSOSAMMARE jämfört med bensin, under varmkörning. Alltså inte nåt gudagörande som vi alla blir frälsta av.
Återigen fantiserar när du säger att etanolförespråkare tror etanolen är "nåt gudagörande som vi alla blir frälsta av." Vi tror inte det. Däremot välkomnar vi noggranna analyser av vad både bensin och etanol släpper ut. Helt klart är att fossil koldioxid måste bort med all hast. Av alla förnyelsebara energikällor som kan driva fordon är etanol det enda alternativet vi har redan idag. Faktist redan igår. Faktist redan på 1970-talet! (I Brazilien) Som vi vet fungerar. Det betyder inte att vi ska sluta leta efter ännu bättre drivkällor. Men etanolen är den närmsta avfarten från motorvägen som vi
vet slutar med global uppvärmning.
Kan man på nåt sätt se att det här är avgaser vi gärna kan andas in utan hälsokrångel och utan naturproblem dom närmaste 100åren.
För om inte, så är det inte ett dugg bättre än bensin,
Klassikt argumentationsfel.
Bara för att etanol också har avgaser betyder inte att avgaserna är lika illa som bensin. De kanske innebär en 50% reducering av miljöeffekterna. Eller bara 25% reducering. Men kan fortfarande vara en förbättring mot vad det redan är.
Men att påstå som du gör att det är antingen/eller är bara dumt.
det är bara att byta en typ av problemgaser mot en annan som liksom när bensinen kom framhävs som ofarligt.
Det är inte att lösa ett problem. Det är att förskjuta det.
Det handlar om att snarast komma av motorvägen jag nämnde ovan, att bli av med den fossila koldioxiden och oljeberoendet. Sedan kan man se sig om och hitta nya vägar.
Kör man bilen på ett sådant sätt att man mestadels bara kör kallstarter, ja då bör man väl fundera på om inte en ladd-hybrid vore det smartaste alternativet. Det finns att köpa idag (om än inte i så många alternativ, men det kommer). Det finns till och med ladd-kitt man kan köpa och installera i äldre varianter av Prius som inte såldes med den möjligheten.