Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
Ja att bilen kan uppföra sej inte som man tänkt ibland med 4x4 det blev jag varse ganska snabbt när det blev halt, fick några riktigt oberäknade och otäcka tillbakasladdar när jag tydligen körde över min förmåga just då. Nu känns det mycket bättre efter att ha kämpat genom snart hela vintern med massor av snö, halt och kallt.
Fyrhjulsdriften har en oerhört bra förmåga att "maskera" halkan nästan hela tiden så det kan vara mycket halare än man tror och stoppsträckan blir ju lik förbannat lika lång oavsett drift, men om man testar och lär sej hur bilen fungerar där det är folk och biltomt men halt så lär man sej hantera egenheterna.
Men FRAMKOMLIGHETEN den kan man inte klaga på och den behöver jag.
av Gelis
Dra en tung båt och ha bra framkommlighet i samband med komfort så är det nog bara att glömma volvo i min värld, här går det åt riktig 4x4. Jeep cherokee, ChevaS10 blazer är väl några vagnar som lever upp till detta. Haldex o andra slirlösningar är halvmesyrer om vi pratar 4x4, funkar nog bra på asfalt o i storstadsjungeln :wink:
Användarvisningsbild
av vetten
Gelis skrev:Dra en tung båt och ha bra framkommlighet i samband med komfort så är det nog bara att glömma volvo i min värld, här går det åt riktig 4x4. Jeep cherokee, ChevaS10 blazer är väl några vagnar som lever upp till detta. Haldex o andra slirlösningar är halvmesyrer om vi pratar 4x4, funkar nog bra på asfalt o i storstadsjungeln :wink:
Kan bara hålla med där om man vill ha riktig 4x4, men det har ju min Rav4 också :lol:
av Magnum81
Grejen är den att min bakhjulsdrivna bil (740) drar upp båten ur vattnet gallan, men en 855 är totalt kass som dragbil... Dessvärre så tillverkas det inga nya volvo med bakhjulsdrift. Därför söker jag en volvo med awd. En japanare? bara att glömma plåten är bara till för att ha något att fästa färgen på.! Tysk bil, vet mest bara dåliga saker om dom. En statare, möjligtvis. En Lada eller Skoda.. (HAHA NÄVER). Kunde man kombinera en japansk bil med en amerikansk skulle vara det bästa tror jag, japanska motorer i ett robust amerikanskt chassi.
:D
Användarvisningsbild
av Variosboy
Du får nog ta och omvärdera omvärlden lite och inte vara så full att fördommar!
Det finns nog lika många fall av dåliga Volvo som Audi!
av *pettson*
Magnum81 skrev:Grejen är den att min bakhjulsdrivna bil (740) drar upp båten ur vattnet gallan, men en 855 är totalt kass som dragbil... Dessvärre så tillverkas det inga nya volvo med bakhjulsdrift. Därför söker jag en volvo med awd. En japanare? bara att glömma plåten är bara till för att ha något att fästa färgen på.! Tysk bil, vet mest bara dåliga saker om dom. En statare, möjligtvis. En Lada eller Skoda.. (HAHA NÄVER). Kunde man kombinera en japansk bil med en amerikansk skulle vara det bästa tror jag, japanska motorer i ett robust amerikanskt chassi.
:D
Det är väl bara att du köper dej en chrysler då så får du ju mitsubishi motorer i varannan modell..
av matzen10
Enligt vad jag kan få fram här på forumet så funkar Volvos AWD utmärkt som dragbil! Så det är antingen att omvärdera dina egna föreställningar ang. Haldexsystem eller fokusera på "riktig" fylhjulsdrift som Subaru m.fl. erbjuder, och då även ta de negativa bitarna med bränsle/skattekostnader och komfortnackdelar.
Att dra upp båtar ur sjön eller dra hästsläp är lika lätt gjort med en Volvo som något annat om vi ska tro berättelserna här i forumet. Bara man har ordentliga gummisulor.

Skoda har ju även de Haldexsystemet och såvitt jag vet är det inget "tillagt" som inte Volvo har. Men det verkar som om VW har lite olika lösningar på sina bilar.

Att kombinera en jappsing med en amerikanare veti katten; 125 hk och typ 220 NM i en 2,5 ton tung bil blir inget bra, haha...

Var det inte en test i någon biltidning nyligen ang. fyrkrafsare och de olika systemen som tillverkarna använder sig av..? Kanske kan du hämta mer info där om dugligheten i vardagen?! Det är en ½-djungel att förstå allt det tekniska hur som helst (tycker jag).

För vanlig framkomlighet kan jag dock bidra med egna erfarenheter och de är bra; S60 AWD 2003+2004, Haldex gen. II. I övrigt har flera grannar (häst o djurgårdar) V70 och XC90 AWD i varierande åldrar och det skulle de ju inte ha om det var skit.

M V H
---> Matz
av -94 9000 2,3T cse
matzen10 skrev: I övrigt har flera grannar (häst o djurgårdar) V70 och XC90 AWD i varierande åldrar och det skulle de ju inte ha om det var skit.
Joho då, det kan dom visst det!

Det är alldeles för många Volvo-ägare som är totalt blinda inför märkets brister och andra märkens fördelar. Du behöver inte ens lämna den här tråden... :roll:
av svedan
Har awd då jag har båtsläp, ca 1000 kg med båt. Halvbrant och släpet ut på stranden (ingen ramp) Och bakhjulen kuggar in direkt. Nu en -08, tidigare en -04:a och inga bekymmer (trots 235-däck). Grannens Mitsub L200 fick jobba lite mer!!! Så nog tusan duger Volvos awd.
av V60D5AWDPolestar
Är inne på min 5.e Volvo med Haldex AWD och har än så länge
inte haft ett enda mekaniskt problem. Har dragit tung husvagn
och dragit upp båttrailers utan problem så jag kan bara berömma
Haldexen. Tycker att Volvo kan plocka in AWD i fler motor/växellåde-
kombinationer. Varför inte snåldiesel och manuelll låda?
Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare Vo[…]

Kullagret där rattaxeln går in i styrv&[…]

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]