Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av matzen10
NickeGubben skrev:
NCR skrev: Allt handlar om pengar tyvärr. Inget bilbolag/bensinbolag tillverkar produkter där man går med förlust bara för att ta poäng hos de miljömedvetna ute i samhället.

Jag är övertygad om att man kommer att köra med 98%+ metanol som är tillverkat i Sverige nån gång i framtiden, men än så länge är bensinen för billig och vinsterna för små för att sätta eld i baken på tillverkarna.
Våra marker räcker inte till för att alla skall köra på E85.
Vi skall ha mat också och skogsindustrin vill ha sitt.
Dessutom i en spec. förberedd motor.
Snabbare, enklare o billigare är att gå upp från idag 5% till 10 - 20% inblandning i bensinen.
2 – 4 ggr ökad Etanolförbrukning på studs, utan ombyggnad.

Det ifrågasätts om Etanolen vi köper från Brasilien är så naturälskande som påstås.
Kommer ni ihåg kapsyl återvinningen, den gick energi, naturmässigt o ekonomiskt back.
Köttet från våra kor går energimässigt back, det är bättre att ’slå ihjäl’ korna o leva på deras foder, då skulle fisken räcka åt oss alla.
Vi måste diskutera på det viset också ex.v. för etanolen, den finns inte, utan tillverkas av annan energi.
Naturgasen blir ju en restprodukt och måste på nåt vis bort, då kanske vi lika gärna kan elda den i våra bilar.
Vätgasen är inte så miljövänlig den heller, det går åt en massa energi att ’spetta ut’ väteatomerna från syreatomerna i vattnet, för att sen baxa ihop dom igen.
Vad jag förstått så går det energimässigt redigt back.
Alla energiomvandlingar eller koncentration går nog back det är ju det, det handlar om, att baxa ner en tall i tanken.
När du säger det på det viset som kom jag och tänka på en gengas bil jag såg för några år sedan.
Han stannade utanför en affär som jag kom ut ifrån. Han stoppade kluven ved i en behållare därbak.. :lol: Det var häftigt!

---> Matz
Användarvisningsbild
av DJ
CarMan skrev: fast det gör det ju inte. ta en lätt bil utan utrustnign, som en clio eller så. den drar inte mycke!
En över 30 år gammal Lotus Europa kör man utan problem på 0.6 l/mil.
Motorn har förgasare och tändningen har brytarspetsar. Inga reglersystem alls.
Tjänstevikt på 760 kg, inte så förfärligt långt från Clion.

En gammal scirocco från 79 och en Porsche 924 från samma år behövde 0.6-0.7 l/mil. K-jetronic och brytartändning, båda injusterade med örat.
Tjänstevikt på 960 kg resp. 1060, borde vara rätt nära Clion.

Vad drar en ny Clio? Jag vet inte men inte är det väl så värst mycket mindre än Lotusen och sciroccon och 924:an.

Det är de äldsta bilarna jag har haft.
av matzen10
DJ skrev:
CarMan skrev: fast det gör det ju inte. ta en lätt bil utan utrustnign, som en clio eller så. den drar inte mycke!

En gammal scirocco från 79 och en Porsche 924 från samma år behövde 0.6-0.7 l/mil. K-jetronic och brytartändning, båda injusterade med örat.

Vad drar en ny Clio? Jag vet inte men inte är det väl så värst mycket mindre än Lotusen och sciroccon och 924:an

Håller med om förbrukningen på Sciroccon. Har själv haft en röd rackare. Vilka minnen...

---> Matz
Användarvisningsbild
av CarMan
DJ skrev:

Vad drar en ny Clio? Jag vet inte men inte är det väl så värst mycket mindre än Lotusen och sciroccon och 924:an.

som du ser så är äldre bilar väldigt lätta, då dom inte innehåller så mycke krock balkar.
dom äldre bilarna har inte heller så mycke saker som drar ström, som i sin tur ökar bensinförbrukningen

jag hitta inga uppgifter på CLIO, men hitta en del på Ford Fiesta. denna väger 1124 med 1,3 liters bensinmotorn (alltså lite mer än dom bilar du visar) den drar på lansväg enligt tillverkaren 0,49 liter/mil & 0,61 blandad körning.
Helt OK siffror tycker jag!
bilen i fråga är byggd för att ara praktisk & är då 1429 hög = inge det lägsta luftmotståndet
däcken är på minsta modellen 175mm breda, så dom lär vara bredare än på Sciroccon & där med skapa högre rullmotstånd.

ända sättet att få en rättvis jämförelse är att skifta motorer mellan bilarna. men ajg är övertygad om att dagensbiler drar lite mindre än gårdagens.
men man kan ju idag hålla bättre koll på förbränningan & se till att man ligger näta 14,7:1 vilket ger den bästa förbränningen & minsta utstäppen. magrare blandning är inten bra!
Användarvisningsbild
av DJ
Sciroccon rullade på 205:or, porschen på 195.

Det som stör mig är att nya bilar drar i stort sett samma, trots moderna styrsystem, och en massa års utveckling.

LITE mindre på 30 år är helt åt skogen tycker jag. Varför tillåta en massa energislukande elektronik när det finns energisnål elektronik?

Är bensinen fortfarande för billig?
(nu retas jag lite, får jag erkänna)

Jag tror att en halvering hade varit fullt möjlig om industrin kännt kundernas krav på energiförbrukningen.
En halvering av bränslet hade gett en halvering av ALLA utsläpp UTAN mer avancerad avgasrening.

Det är aningen svårt att se på bi[…]

B6304

Kan inte lägga i växel V70

Tack för svar! Det visade sig att det var ena[…]

760 tändningslås?

Kabelbrott på kabeln till solonoiden var fel[…]