Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
sandberg skrev:Vet att de hade ett test med Skoda Superb och E-klassen i något brittiskt bilprogram och där sopade vad jag förstår Superben banan med E-klassen. Kvalitetsmässigt så testade han att slå med någon plasthammare i instrumentpanelen och på Superb funkade allt bra men på E-klass så tror jag platsen sprack...

Att dissa Skoda Superb utan att ha kört den tror jag är lite gammaldagstänkt. Skoda för 10 år sen är en annan sak mot Skoda idag. Den innehåller all teknik och utrustning från Audi i praktiken. Men närmare halva priset.

Min fundering är just: Hur kan någon ens fundera på Mercedes om man är under 60? Gubbstämpeln är brutal. Kvaliteten är ju inte direkt världskänd med konstanta rostproblem, elektronikproblem, mjukvaruproblem, illvilliga verkstäder etc. Och det för priser bortåt halvmiljonen. Om du ska lägga bortåt 450k, köp nya BMW 5-serie isåfall är ju mitt råd.
Det där med illvilliga vekstäder, el och elektronikproblem är inte unik för Mercedes, vi behöver väl inte gå längre än till detta forum för att få läsa om detta.
Om nu Mercedes har gubbstämpel så ligger väl inte Volvo långt efter ??? :roll:
av sandberg
Steff 99 skrev:
sandberg skrev:Vet att de hade ett test med Skoda Superb och E-klassen i något brittiskt bilprogram och där sopade vad jag förstår Superben banan med E-klassen. Kvalitetsmässigt så testade han att slå med någon plasthammare i instrumentpanelen och på Superb funkade allt bra men på E-klass så tror jag platsen sprack...

Att dissa Skoda Superb utan att ha kört den tror jag är lite gammaldagstänkt. Skoda för 10 år sen är en annan sak mot Skoda idag. Den innehåller all teknik och utrustning från Audi i praktiken. Men närmare halva priset.

Min fundering är just: Hur kan någon ens fundera på Mercedes om man är under 60? Gubbstämpeln är brutal. Kvaliteten är ju inte direkt världskänd med konstanta rostproblem, elektronikproblem, mjukvaruproblem, illvilliga verkstäder etc. Och det för priser bortåt halvmiljonen. Om du ska lägga bortåt 450k, köp nya BMW 5-serie isåfall är ju mitt råd.
Det där med illvilliga vekstäder, el och elektronikproblem är inte unik för Mercedes, vi behöver väl inte gå längre än till detta forum för att få läsa om detta.
Om nu Mercedes har gubbstämpel så ligger väl inte Volvo långt efter ??? :roll:
Nä problem är inte unika för MB, men priset ligger ju runt 20-30% högre än för motsvarande Volvo, men kvaliteten verkar vara i nivå med de billigaste bilarna. Och visst har väl Volvo en viss gubbstämpel i vissa avseenden, men inte i MB-nivå....
av Steff 99
sandberg skrev:

Nä problem är inte unika för MB, men priset ligger ju runt 20-30% högre än för motsvarande Volvo, men kvaliteten verkar vara i nivå med de billigaste bilarna. Och visst har väl Volvo en viss gubbstämpel i vissa avseenden, men inte i MB-nivå....
Nu kostar Volvobilar också ca 500.000 om man skall ha lite utrustning och är väldigt sårbara för elektronikfel som både är frustrerande och ofta svåra att felavhjälpa, när det gäller elektroniken så är det ofta samma komponenttillverkare som levererar systemen, så man skall nog inte dömma ut andra märken utan att ha kunskapen.
De som jag har kontakt med och åker S-klass har sällan eller aldrig några fel på sina bilar men det beror kanske på att man har råd att ha bättre kvalitetskontroll på en sådan bil.
av Winchester
Men E-klasse og V60 konkurrere jo heller ikke i sammen klasse...S/V60 har ingen problemer med å matche C-klasse,mens S80/V70 ligger vel litt etter E-klasse/BMW 5-serie.
Er i bilbytte tanker og har akkurat vært å prøvd både Volvo & Mercedes og det er de inntrykkene jeg sitter igjen med. Betaler jo endel mer for Mercedes,spesielt for ekstra utstyr. Men E-kl. er en behagelig og komfortabel bil,ingen tvil om det,men kanskje noe kjedelig og særpreget design. Siden avgiftene er høye i dette landet,er det for min del 200/220 som er aktuell og da virker D3 minst like bra,kanskje bedre.
av sandberg
Ja angående E-klass ska jag inte yttra mig egentligen, men C-klassen som jag provkörde för 1 år sedan kan ha varit det mest överskattade jag kört. Högljudd, taskig kvalitetskänsla, och allmänt obekväm.
Användarvisningsbild
av kave
Jag provkörde en E220CDI, vilken fruktansvärt tråkig bil att köra. Med urkopplad antisladd så blev den ju dessutom väldigt svårt att köra på sladd i snön. Volvobilarna är ju rena drömmaskinerna körmässigt i jämförelse.
Sen är ju reglage och knappar lite hursomhelst på E-klassen. Farthållarspaken ser ut som något slags strumpnål eller något.

Jag gillar bilarna på utsidan, men insidan går bort direkt.
av mojja
Trodde jag skulle bli visare av skapa denna tråd men känner mig nu vilsnare än någonsin. Angående nya bmw 5an så var jag ute och provkörde den nya 525 d sedanen för ett par månadersen och den gav verkligen inte något vidare intryck på mig. Högt vägljud redan vid farter på 120 km/h stolarna knarrade på klasikt volvo v50 s40 maner innan faceliften. Plastig kändes den med. Då var det min far som skulle ha ny bil. För hans del blev det en E 350 cdi med avantgarde, AMG paketet , Panorma tak och en hel dell lull lull till.
Jag måste bara säga att den kärran skapar ha begär. Vid farter runt 200 km/h för man en konversation i normal samtalston och det finns inga störande vindbrus eller oljud.

Hela bilen känns tight ihoppskruvad och den upplevda kvaliten känns på topp.

Volvo bilarna har ju nu förtiden börjat kosta som dom tyska premium märkena BMW,Audi och MB men det känns som dom har en ganska lång bit att vandra kvalitetsmässigt och byggmässigt innnan dom kan jämnföra sig med dom.
Dom har helt enkelt börjat i fel ända för spela med dessa gossar först kommer kvaliten och sedan priset inte tvärtom.

Men jag ska ta mig en närmare titt på en passat faktist tror att denna bil kommer kunna passa mig väldigt bra.
Helt rätt pris och estitiskt ser den bättre ut för mig än en v70II.
http://www.blocket.se/goteborg/Volkswag ... m?ca=8&w=3

Eller är det så att det är den sista årsmodellen av denna kaross och att det kommer en ny nästa år? Då blir det helt plötsligt inte så intressant med denna bil?

Vänligen Mojja
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Passat har ju precis kommit i en facelift. Fronten liknar nu Golf. Dock ingen revolution interiört. Det är bara en facelift. Men en bra bil är det ju. Jag gillar faktiskt även nya Skodan. Den har tagit ett rejält kliv framåt.
Användarvisningsbild
av kave
mojja: lustigt, då har vi exakt motsatta åsikter om 525D mot e-klassen.
Jag tror du får räkna igen, för volvobilarna är klart billigare än åtminstone bmw. Jag får en helt fullsmetade XC70 med 4x4 etc 50.000 billigare än en 525d touring med klart mindre utrustning.
Då har volvodieseln mer effekt.
Börjar jag räkna på en skoda superb blir det billigare också, men inte mycket, än värre med passat.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 17
850 GLT -93 montera vinge?

Ska montera en vinge på backluckan, den med […]

Lätt att jämföra med awd drar v&aum[…]

Nu har bilen vart in på säkning med H[…]

Ny stereo i min s40 2004