Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Hemulen skrev:Japp. Då blir den stora frågan vilket som är bäst:Att eventuellt byta pump i onödan och då få en troligtvis torrsnurrad pump ditsatt :D .......Nog inte lätt att vara en V70-ägare,behåller min 740 så länge det bara går, och där måste man väl ändå få torrsnurra sin pump lite grand i lugn och ro innan man byter. :D

Du kan nog vara lugn.
Det står inte i volvos anvisningar att det ska göras. Och jag känner ingen som gör det heller när dom byter vaten pumpar, o trots deta så är dom täta.

jag har ingen aning vilkat fabrikat volvo förnärvarande advänder, jag vet heller inte om dom är smörjda från fabrik eller ej.

Angående remspänning så har den aktuella motortypen automatisk remspännare o kan inte råka ut för för hård remspänning som kanske andra fabrikat (äldre motorer) kan göra.
Användarvisningsbild
av isak
det är nya tider nu.
har skruvat stort som smått i drygt 45 år aldrig blött en ny v-pump, kylvätska fylls ju i 95% före start av pumpen. OK kamrems drivna pumpar kan ju hända att motorn dras runt 2 varv som kontroll innan start. har även renoverat ett otal pumpar i min karriär men det är ju historia i dag.

skulle villa se den mek som blötlägger en v-pump i snålblåst efter E4 an när fingrarna är stelfrusna?
Isak
av Hemulen
Byter man man pump på E-fyran,vinter,får man nog doppa pumpen i ren sprit :D . Bara tillägga:Jag sitter inte och toksnurrar vattenpumpen till 740:in,utan vrider bara lite lätt så jag vet att den funkar,toksnurra ska man inte göra med någon vattenpump när den är torr. :)
av *pettson*
isak skrev:det är nya tider nu.
har skruvat stort som smått i drygt 45 år aldrig blött en ny v-pump, kylvätska fylls ju i 95% före start av pumpen. OK kamrems drivna pumpar kan ju hända att motorn dras runt 2 varv som kontroll innan start. har även renoverat ett otal pumpar i min karriär men det är ju historia i dag.

skulle villa se den mek som blötlägger en v-pump i snålblåst efter E4 an när fingrarna är stelfrusna?
Isak
Du måste mena dumma tider då?.. För konstruktionen är densamma år 2010 som 1950 på den här typen av pump, oavsett om vi pratar om volvo eller toyota med en skillnad, det var två koltätningar förr, nu är det en koltätning och en keramisk.
Att inte ha gjort nåt sånt på 45 år är en lam ursäkt till att inte göra det rätt när man nu vet om det.
Att inte göra det rätt längs vägen oavsett väder är ju en ännu lamare ursäkt eller hur. Det blir ju inte mindre noga egentligen oavsett om det hagel åska och drivis..
Däremot skiter man förmodligen i det mer vartefter vädret blir sämre, man kan inte utföra allt överallt. Men som sagt det är ju inte att göra rätt för det..
av *pettson*
CarMan skrev:
Hemulen skrev:Japp. Då blir den stora frågan vilket som är bäst:Att eventuellt byta pump i onödan och då få en troligtvis torrsnurrad pump ditsatt :D .......Nog inte lätt att vara en V70-ägare,behåller min 740 så länge det bara går, och där måste man väl ändå få torrsnurra sin pump lite grand i lugn och ro innan man byter. :D

Du kan nog vara lugn.
Det står inte i volvos anvisningar att det ska göras. Och jag känner ingen som gör det heller när dom byter vaten pumpar, o trots deta så är dom täta.

jag har ingen aning vilkat fabrikat volvo förnärvarande advänder, jag vet heller inte om dom är smörjda från fabrik eller ej.

Angående remspänning så har den aktuella motortypen automatisk remspännare o kan inte råka ut för för hård remspänning som kanske andra fabrikat (äldre motorer) kan göra.
Aisin är väl det du lär hitta..
Och nej dom är inte försmorda..
Och nej tyvärr trots att man på volvo vet bäst så har man inga anvisningar om det..
Användarvisningsbild
av CarMan
Och trots detta fungerar pumparna utan att läcka....
av *pettson*
CarMan skrev:Och trots detta fungerar pumparna utan att läcka....
Gör det saken mer rätt?
Användarvisningsbild
av isak
hur får du in nåt "smörjmedel, kylvätska" mellan tätningsytorna genom blötläggning Pettson? risken ser jag som större att få in fukt i lagren vilket förkortar livslängden.
Isak
av *pettson*
isak skrev:hur får du in nåt "smörjmedel, kylvätska" mellan tätningsytorna genom blötläggning Pettson? risken ser jag som större att få in fukt i lagren vilket förkortar livslängden.
Isak
Det är kolet som ska fuktas för att inte repas upp mot keramiken, en vattenpump är inte kliniskt tät på nåt sätt, kikar du i anvisningen jag gav en länk till, så förstår du att lagret inte kommer att blötläggas. Lagret är ovanför vattenytan. Men det är klart att slänger man pumpen i en hink vatten bara utan att tänka till så lär det skada.
Det handlar inte heller om att lägga 24 timmar i blöt eller nåt, det handlar om ca 3 minuter.
Användarvisningsbild
av isak
om det skulle tränga in vid atmosfärtryck skulle pumpen läcka,du vet vet själv vilken dålig ytspänning glycolbland- har.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 13

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]