Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Lite intressant gällande dubb vs friktion är att enl Auto motor & sports vinterdäckstest så är ett dubbfritt däck med 6mm mönsterdjup bättre än ett dubbat med samma mönsterdjup på is. Även vid 3mm mönsterdjup är det dubbade sämre på is alltså. Detta gjorde mig förvånad.
Nu är ju detta i och för sig bara ett test under vissa förhållanden men jag har för mig jag hört ett annat test som visade samma sak.
Användarvisningsbild
av kvantskum
Tomas88 skrev:Lite intressant gällande dubb vs friktion är att enl Auto motor & sports vinterdäckstest så är ett dubbfritt däck med 6mm mönsterdjup bättre än ett dubbat med samma mönsterdjup på is. Även vid 3mm mönsterdjup är det dubbade sämre på is alltså. Detta gjorde mig förvånad.
Nu är ju detta i och för sig bara ett test under vissa förhållanden men jag har för mig jag hört ett annat test som visade samma sak.
Även statliga Väg och Transportforskningsinstitutet kom fram till samma slutsats.
Det verkar vara som sådant:
Dubbat: Ha det bästa fästet år 1, men halvdåligt fäste år 2 - 3.
År 5 och äldre= Bakelitpuck.
Odubbat: Ha bra fäste år 1, men med nästan oförändrade prestanda år 2 - 3.
År 4 och äldre= Försämrade egenskaper, men ändå i viss mån dugligt..

Vilken förb.. däckdjungel. Har sökt info och läst så ögonen blöder.
Men om man väljer ett däck av "topp 5-tillverkarna", dubbat eller ej så är det bättre än kinesdäcken i alla fall.
Anyday.
av Rådlös
Debatt ur Ny Teknik:

M-politiker: Låt oss använda dubbdäck
Publicerad 2010-11-16, 09:14 Ny Teknik.
DEBATT. Att värna om miljön i Stockholm innebär att resten av Sverige får leva med sämre trafiksäkerhet och fler olyckor. Det säger riksdagsledamöterna Ulf Berg och Lars Beckman, som vill ta bort förbudet mot dubbdäck.
Läs mer: http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/a ... 508324.ece
Användarvisningsbild
av StringerBell
Rådlös skrev: Att värna om miljön i Stockholm innebär att resten av Sverige får leva med sämre trafiksäkerhet och fler olyckor. Det säger riksdagsledamöterna Ulf Berg och Lars Beckman, som vill ta bort förbudet mot dubbdäck.
Läs mer: http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/a ... 508324.ece
Vilket trams. Det är inte däck som är farliga, det är förare som är det - speciellt de som känner sig trygga med smattret mot asfalten och inte anpassar fart och beteende efter omständigheterna.
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]