Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av DrY
Amli skrev: Ungefär hur många bilar skulle du tippa på att det går i varje zon och vilket svenskt område skulle det kännas rimligt att jämföra liknande upplägg med?
Jag menar främst att i Tyskland har dom en befolkningstäthet på 230inv/km2 mot Sveriges 23. Det rullar ca. 4 miljoner bilar i Sverige mot 54 miljoner i Tyskland.

Tanken på att inte låta bilar med mycket utsläpp i storstads regioner är bra men det blir skevt när man ser det i svenskt perspektiv och det går inte att jämföra med t ex Tyskland. Lägg därtill att Sverige har en av Europas äldsta bilpark blir kalkylen ännu svårare.
Bakgrunden i Tyskland är delvis att man haft avgifter på motorvägarna och då har en hel del trafik åkt in i städerna i stället + att tyska storstadsbor åker mycket mer bil än svenska storstads(nåja)bor - som i stor utsträckning faktiskt åker buss, spårvagn o tunnelbana
- - -
Enligt SCB är ca 900.000 bilar från 1996 eller äldre (av 4,5 miljoner). 450.000 av dessa är äldre än 1990 och rullar kanske inte fullt så många mil... VAR dessa finns säger inte statistiken - min gissning är att det är färre av dem i storstäderna: storstadsborna har generellt nyare bilar - mycket företagsbilar, generellt lite högre inkomst än medel och goda möjligheter att klara sig utan bil om man är fattig - hellre tunnelbana än en gammal häck som kostar en massa besvär o parkeringsletande och hitta fyllechaffis etc. Det finns väl inget riktigt smart sätt att ta reda på vem som egentligen kör de där bilarna heller - en hel del ägs av målvakter - andra är nog helt vanliga ägare som bara älskar o vårdar sina bilar.

Kommunerna (framför allt Stockholm o Göteborg)är klämda mellan att de MÅSTE klara luftkvalitetskraven - annars blir det skyhöga böter - och att de inte vill råka ut för en debatt där den "stackars fattiga ensamma mamman inte har råd att köpa ny bil o blir fånge i förorten". (det argumentet fördes ju fram i trängselskattedebatten - tills nån smart journalist bemödade sig med att titta efter i verkligheten - och fann att den fattiga, ensamstående mamman faktiskt åkte kollektivt).

Heta tips för zoner är Hornsgatan i Stockholm, Sveavägen, Norrlandsgatan, (Essingeleden och E4 norrut överskrider också kraven - men det går knappast att stänga av dem - då blir det totalinfarkt i Stockholm), Haga och Gårda i Göteborg. Malmö har inte fullt så stora problem o klarar sig kanske utan zoner.
Användarvisningsbild
av camaro69
Förbjud vulkanutbrott.
Vulkanerna spyr ut otroliga mängder av farliga gaser.
Användarvisningsbild
av isak
ja dessa miljökommunister!
av MattiasD
isak skrev:ja dessa miljökommunister!
Ja, visst är det förskräckligt när det finns dom som bryr sig om miljön och andras hälsa. Borde vara en rättighet att få släppa ut hur mycket gift som bilen från bilen. Om det dör några 1000 personer per år pga av det, vad gör det, bara det inte drabbar inte mig. Sparar jag också några ören milen och jag inte behöver lyfta min feta röv från förarsätet mer än varje 120:e mil, så blir det ännu bättre. Olja går länge att hitta på de djupa haven. Någon BP katatrof drabbar inte mig heller. Sedan har vi all oljesand. Blir bra detta och vi måste slåss för rättigheten att förstöra miljön och andras hälsa.
Användarvisningsbild
av Variosboy
MattiasD skrev:
isak skrev:ja dessa miljökommunister!
Ja, visst är det förskräckligt när det finns dom som bryr sig om miljön och andras hälsa. Borde vara en rättighet att få släppa ut hur mycket gift som bilen från bilen. Om det dör några 1000 personer per år pga av det, vad gör det, bara det inte drabbar inte mig. Sparar jag också några ören milen och jag inte behöver lyfta min feta röv från förarsätet mer än varje 120:e mil, så blir det ännu bättre. Olja går länge att hitta på de djupa haven. Någon BP katatrof drabbar inte mig heller. Sedan har vi all oljesand. Blir bra detta och vi måste slåss för rättigheten att förstöra miljön och andras hälsa.
Alla andra kommentarer i tråden som var riktade direkt till dig, får dom ingen respons?
Användarvisningsbild
av crumpets
Och härmed slutar pajkastningen. Fortsätter den kommer varningarna hagla.

Ni är välkomna att öppna en ny diskussion om utsläpp, den här tråden var ämnad att ge trådskaparen ett svar, inte bli en parad i lösryckta åsikter.
Användarvisningsbild
av SvenB
crumpets skrev:Och härmed slutar pajkastningen. Fortsätter den kommer varningarna hagla.

Ni är välkomna att öppna en ny diskussion om utsläpp, den här tråden var ämnad att ge trådskaparen ett svar, inte bli en parad i lösryckta åsikter.
Nu instämmer jag i Variosboy:s tidigare begäran om en Miljötråd. Dessutom vore det bra om vi respekterade varandras bilval utan att för den skull idiotförklara den andra. Vi vet att Variosboy vurmar för diesel och MattiasD (och jag själv) tror på etanol som ett framtida bränsle.
av Steff 99
KKR skrev:
crumpets skrev:Och härmed slutar pajkastningen. Fortsätter den kommer varningarna hagla.

Nu instämmer jag i Variosboy:s tidigare begäran om en Miljötråd. Dessutom vore det bra om vi respekterade varandras bilval utan att för den skull idiotförklara den andra. Vi vet att Variosboy vurmar för diesel och MattiasD (och jag själv) tror på etanol som ett framtida bränsle.
Etanol är väl redan ett etablerat bränsle, men varför säga att det är det enda, vetenskapen tror(eftersom ingen har facit) att vi kommer att använda oss av en mängd olika bränsletyper, beroende på vilket verksamhetsområde det skall användas inom.
Att som här idiotförklara varandra för att man inte tycker lika är väl ändå väl mycket sandlådementalitet.
Lever man inom en tätort, kommer förmodligen inom en nära framtid el vara ett alternativ för att transportera oss.
Att få fartygstrafiken att gå på etanol är nog en dröm, även att få flyget att flyga på etatanol är nog långt borta.
För ingen menar väl att enbart personbilstransporterna är orsaken till att miljön drabbas.
Så etanol är inte saliggörande för miljön, men kan vara en bidragande orsak att det kan bli bättre.
Alla som minskar förbrukning och utsläpp skall ha kredit för att vi bidrar, sedan kan vi göra det på olika sätt.
Användarvisningsbild
av Variosboy
För att klargöra en sak!

Jag vurmar inte för diesel som framtidsbränsle! Men jag vill inte bli påtvingad att tycka om Etanol, gillar jag den inte så gör jag inte det. (Därmed inte sagt att det ligger till på det viset, men jag måste få ha rätt till mitt tycke)
Dessutom tycker jag att vissa som påtalar det här med miljöeffekter osv bör sopa framför egen dörr innan dom ger sig ut på korståg för att miljöfrälsa andra!

För mig är det helheten som är viktig!

Och även om jag inte är en miljökämpe så är jag medveten i mina val! Men inte överdriven! (säger INTE att Etanol är överdrivet, så ingen tolkar det så)
För att ge några exempel så gör jag / vi i min familj följande:
-Vi sorterar allt vårat avfall
-Har lågenergilampor (läs LED i princip över allt) Bor i villa på 225 kvadratmeter och har en årlig elförbrukning på 5000 kwh nu.
-Har låg temperatur inomhus.
-Eldar med pellets
-Vi cyklar till våra jobb båda två, (hon har någon km och jag 1 mil enkel resa)
-Vi tar inte bilen till affären om vi inte storhandlar

Vi kör ungefär 1500 mil med våran bil per år, och den körningen är inte av "bus"-karaktär.

Så, som sagt, innan miljöaktivisterna ger sig på folk för ETT enda val (i det här fallet bränslevalet på sin bil) så tycker jag att man ska se över sitt eget agerande totalt sett!

BTW, för att anknyta till tråden så tycker det är skitbra om man inför miljözoner i storstäder för att få ner mängden föroreningar! Se bara till å sätt en ordentligt låg gräns så det inte blir ett "tomt" förslag. Tex: MAX 100 gram koldioxid (även om jag inte gillar koldioxid som ett mått på miljömässig vettighet).
Användarvisningsbild
av Tomas88

Nu har ni redan fått en tillsägelse. Nästa inlägg som inte håller sig till ämnet kommer att raderas. Det finns ju en annan tråd för denna diskussionen.
Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]

Värme i kupén laddhybrid

Vad har du för tillskottsvärmare är[…]

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]