- fre 13 aug 2010, 19:40
#436669
- - -
Enligt SCB är ca 900.000 bilar från 1996 eller äldre (av 4,5 miljoner). 450.000 av dessa är äldre än 1990 och rullar kanske inte fullt så många mil... VAR dessa finns säger inte statistiken - min gissning är att det är färre av dem i storstäderna: storstadsborna har generellt nyare bilar - mycket företagsbilar, generellt lite högre inkomst än medel och goda möjligheter att klara sig utan bil om man är fattig - hellre tunnelbana än en gammal häck som kostar en massa besvär o parkeringsletande och hitta fyllechaffis etc. Det finns väl inget riktigt smart sätt att ta reda på vem som egentligen kör de där bilarna heller - en hel del ägs av målvakter - andra är nog helt vanliga ägare som bara älskar o vårdar sina bilar.
Kommunerna (framför allt Stockholm o Göteborg)är klämda mellan att de MÅSTE klara luftkvalitetskraven - annars blir det skyhöga böter - och att de inte vill råka ut för en debatt där den "stackars fattiga ensamma mamman inte har råd att köpa ny bil o blir fånge i förorten". (det argumentet fördes ju fram i trängselskattedebatten - tills nån smart journalist bemödade sig med att titta efter i verkligheten - och fann att den fattiga, ensamstående mamman faktiskt åkte kollektivt).
Heta tips för zoner är Hornsgatan i Stockholm, Sveavägen, Norrlandsgatan, (Essingeleden och E4 norrut överskrider också kraven - men det går knappast att stänga av dem - då blir det totalinfarkt i Stockholm), Haga och Gårda i Göteborg. Malmö har inte fullt så stora problem o klarar sig kanske utan zoner.
Amli skrev: Ungefär hur många bilar skulle du tippa på att det går i varje zon och vilket svenskt område skulle det kännas rimligt att jämföra liknande upplägg med?Bakgrunden i Tyskland är delvis att man haft avgifter på motorvägarna och då har en hel del trafik åkt in i städerna i stället + att tyska storstadsbor åker mycket mer bil än svenska storstads(nåja)bor - som i stor utsträckning faktiskt åker buss, spårvagn o tunnelbana
Jag menar främst att i Tyskland har dom en befolkningstäthet på 230inv/km2 mot Sveriges 23. Det rullar ca. 4 miljoner bilar i Sverige mot 54 miljoner i Tyskland.
Tanken på att inte låta bilar med mycket utsläpp i storstads regioner är bra men det blir skevt när man ser det i svenskt perspektiv och det går inte att jämföra med t ex Tyskland. Lägg därtill att Sverige har en av Europas äldsta bilpark blir kalkylen ännu svårare.
- - -
Enligt SCB är ca 900.000 bilar från 1996 eller äldre (av 4,5 miljoner). 450.000 av dessa är äldre än 1990 och rullar kanske inte fullt så många mil... VAR dessa finns säger inte statistiken - min gissning är att det är färre av dem i storstäderna: storstadsborna har generellt nyare bilar - mycket företagsbilar, generellt lite högre inkomst än medel och goda möjligheter att klara sig utan bil om man är fattig - hellre tunnelbana än en gammal häck som kostar en massa besvär o parkeringsletande och hitta fyllechaffis etc. Det finns väl inget riktigt smart sätt att ta reda på vem som egentligen kör de där bilarna heller - en hel del ägs av målvakter - andra är nog helt vanliga ägare som bara älskar o vårdar sina bilar.
Kommunerna (framför allt Stockholm o Göteborg)är klämda mellan att de MÅSTE klara luftkvalitetskraven - annars blir det skyhöga böter - och att de inte vill råka ut för en debatt där den "stackars fattiga ensamma mamman inte har råd att köpa ny bil o blir fånge i förorten". (det argumentet fördes ju fram i trängselskattedebatten - tills nån smart journalist bemödade sig med att titta efter i verkligheten - och fann att den fattiga, ensamstående mamman faktiskt åkte kollektivt).
Heta tips för zoner är Hornsgatan i Stockholm, Sveavägen, Norrlandsgatan, (Essingeleden och E4 norrut överskrider också kraven - men det går knappast att stänga av dem - då blir det totalinfarkt i Stockholm), Haga och Gårda i Göteborg. Malmö har inte fullt så stora problem o klarar sig kanske utan zoner.