Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

min bil är 10 år gammal, den har forfarande handbromsbackenra som sat på när bilen lämna fabriken...
CarMan skrev:min bil är 10 år gammal, den har forfarande handbromsbackenra som sat på när bilen lämna fabriken...
Så ska det va! Handbromsbackar ska aldrig behöva bytas om föraren är över 18 år gammal ;)

Som jag och många andra använder bilen är det dock inte så. Själv tar jag inte bilen till jobbet och den blir ofta stående några dagar i sträck mellan åkturerna. Jag tror inte att det står något specifikt i manualen hur man ska och inte ska använda handbromsen vilket kanske skulle behövas för en sån här lite otippat känslig och komplicerad komponent som behöver speciellt handhavande och omsorg.

Det finns många åsikter vad som är rätt och fel. Innan mitt första haveri använde jag handbromsen jämt och efter det aldrig till jag råkade dra och släppa den utan att ens släppa knappen och haveriet dan efter vad ett faktum. Så dom två ytterligheterna var tydligen fel...

Men jag tycker verkligen inte man ska behöva tänka på sånt här, det ska bara funka.
metall rostar. lite värme får vatten att dunsta.
med deta i bakhuvet kan man ju fundera på hur man ska göra för at få grejoran at hålla & ifall det är fel på limningen eller ej.

jag har ialla fall inte sett belägg som släppt där ytan under inte varit rostig
Jag tog isär hela rasket (byte av skivor) och klart som fan att alla belägg släppt i ena änden av backen
(den motsatta till det fasta anhållet/klacken)
ett lätt pillande med fingret så lossar hela slitbanan från backen :shock:

"ska det verkligen vara så här??? ska det vara så....? (Copyright = Sverker!) bahh om man ändå hade soptunnan här så hade jag
drämt igen locket med en rungande klang :) (med Volvos orginal belägg i förstås!!)
CarMan skrev: jag har ialla fall inte sett belägg som släppt där ytan under inte varit rostig
Mycket riktigt det är underliggande ytrost som krypit in och luckrat upp limningen, i alla fall på mina, som hängt med sedan bilen
var ny, skivorna är dock bytta av Volvo en gång pga klagomål från tid.ägaren , ska kolla miltalet när det gjordes då jag har detaljspec på res.delar & kvitton på varenda rep/service som gjorts på bilen...
CarMan skrev:metall rostar. lite värme får vatten att dunsta.
med deta i bakhuvet kan man ju fundera på hur man ska göra för at få grejoran at hålla & ifall det är fel på limningen eller ej.

Tja vad hände med tidigare beprövade niten...jag bara undrar?
2st rostfria miniatyr-nitar i varje ände av bandet + limmade så sitter skiten kvar i alla fall när rosten börjar härja...

Fan jag blir lite spak när man tänker på vad som kan hända ifall det lossar helt och kilar in sig med tvärnit på hjulet....
"Hej trädet/stolpen ska vi kramas lite"....näe ingen höjdare direkt.

Nu ska jag åka o köpa Mekonomens backar (ATE fabrikat) så får man se vad det ger...
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag vet inte för & nackdelar med nitning. men det är säkert dyrare.
Nu har jag ioförsig nitat om backar på en skylift för inte så länge sedan, annars så har inte jag nån gång under mitt arbetsliv set nitade backar på bilar. så det måste vaa oerhört länge sedan man gick ifrån det.
Hade det funkat med nitning och det finns någon som kan göra det för höga volymer med god kvalitet hade nog Volvo gått in med det som en eftermarknadslösning. Spelar ingen roll vad grejerna kostar då dom ändå bara tar kostnaden x10. Dom tjänar bara mer pengar ju dyrare delarna är... Men om man designat för liming från början är det nog svårt att få plats med t.ex. nitar.

I serieproduktion är det lite knivigare vad prylar kostar.

Rent kvalitetsmässigt är utan tvivel Volvo orginal bäst, dom har nog bra koll på sina leverantörer. Och jag har svårt att tro att det tillverkas pirat och Volvodelar i samma fabriker, Volvo besöker säkert en leverantör minst en gång/månad i olika ärenden. Och då skulle nog ingen underleverantör vilja visa upp en sån fräckhet att packa samma grejor i olika lådor "Hej och tack för hjälpen att betala för den här linen, vi utnyttjar den nu till att stjäla kunder från er, ska vi diskutera framtida affärer nu?"

Däremot kan en leverantör har rätt att tillverka och sälja "liknande" detaljer (inte efter Volvos spec dock) och kan säkert i någon fabrik i lågkostnadsland göra detta. Kanske med Volvos "goda minne" typ att dom sänker priset på delarna som Volvo köper eller dylikt.

Att handbromsbackarna släpper har nog med felkonstruktion att göra, inte kvalitet tyvärr.

Men det är kusligt, det ger inga behagskänslor direkt att veta att man kör omkring i en bil där ett av bakhjulen kan låsa sig rätt vad det är. Det klarar man inte i hastigheter över 50km/h om man så heter Ari Vatanen!

Användarvisningsbild
av Funk
Ledsen baljbalj, men din tro på hur det fungerar i industrin och då speciellt bilindustrin är tyvärr inte helt med verkligheten överrensstämmande...
T.ex så spelar konstnaden i allra högsta grad in på alla inköp, annars prisar man snart bort sig. Kvalitetskontrollen ser över huvud taget inte ut som du tror, och i många fall så är det att delarna inte ens är unika för Volvo, än mindre tillverkade enbart för Volvo... i stort sett alla leverantörer räknar med en sidoinkomst på alla delar som inte är patenterade eller mösterskyddade.
Och det förekommer inte heller helt sällan t.o.m att Volvo packar om delar märkta med andra loggor i egna förpackningar.

Vem som helst får väl hursomhelst tillverka vad som helst så länge det inte är patenterat, varumärkesskyddat eller mönsterskyddat.

/Thomas
av LaRy
Hej!

Jag är ytterligare en som blivit lurad på Biltems handbromsbackar. Jag har en S80 som originalbackarna lossnade på. Monterade Biltema för två veckor sedan. Bromsspaken gick att dra ända i topp utan motstånd. Justerad, men bromsverkan är usel. Försökte bränna in dom enligt vissa anvisningar, d.v.s. att köra ca 400 meter i låg fart med medeldragen broms. Det hjälper inte med den här skiten. Även om jag justerar spajen korrekt kommer den garanterat få anmärkning i besiktning. De här ger inte det distinkta motståndet som original, jag kan säkerligen dra vidare 4 hack utan större kraft, efter att bromsen börjat ta. Dessutom köpte jag en fjädersats. Den långa spiralfjädern passade inte, den var ca 10 mm för kort i jämförelse med originalet. Skit, det är vad det är.
Användarvisningsbild
av CarMan
LaRy skrev:Hej!

Jag är ytterligare en som blivit lurad på Biltems handbromsbackar. Jag har en S80 som originalbackarna lossnade på. Monterade Biltema för två veckor sedan. Bromsspaken gick att dra ända i topp utan motstånd. Justerad, men bromsverkan är usel. Försökte bränna in dom enligt vissa anvisningar, d.v.s. att köra ca 400 meter i låg fart med medeldragen broms. Det hjälper inte med den här skiten. Även om jag justerar spajen korrekt kommer den garanterat få anmärkning i besiktning. De här ger inte det distinkta motståndet som original, jag kan säkerligen dra vidare 4 hack utan större kraft, efter att bromsen börjat ta. Dessutom köpte jag en fjädersats. Den långa spiralfjädern passade inte, den var ca 10 mm för kort i jämförelse med originalet. Skit, det är vad det är.
Det är inte skit, det kommer från samma fabrik ! ligger bara i en annan kartång ?:-/ ?:-/ ?:-/ ?:-/ ?:-/ ?:-/ ?:-/
Användarvisningsbild
av bela62
RÄTT!
när dett gäller broms skivor och backar JAG har testat:
bytt nya alla fyra skivor och beläg fram och back,.... handbromsbackar till och med allt köpt BILTEMA .... till S 2.5 T 04 kört med de ca 1000 mil. skakade som satan raten och kompisen som satt back sa back vagnen .... vid inbromsning .... byt mycket nestan hella framvagnen ingen kunde svara riktigt i forumet OBS! läs mina träd!!!
i kontakt med Liljas i Kalmar en ganska god vän och samma i Nybro mycket trevligare personal vid disken reservdellar tipsade direkt at SKIVOR om det raten skakar vid inbromsning jag svarade de är nya inga repor!! de sa om de är BILTEMAS ska du byta direkt om du vill ha bra bil och klosar de värmer mycken skivan ...

Jag riskerade köppte med litte rabar volvokort 2700:- fram och byte samma dag provkörde bilen i hög hastighet ======! bromsade hård problemet borta klistrade s60 på motorbanan.... PERFEKT .... men broms pedalen skakade litte
tillbacka till kompisen och beskrev han svarade samma sak back!
köpte jag back skivor klosar och handbroms klosar 3100:- provat fantastisk lungt bil... kostade ganska mycket men jag ville ha e bil som klarar allt och fick jag.

ORIGINAL ÄR ORIGINAL INGET SNACK! KVALITET ÄR KVALITET ALLA VI ÄR MED DYRT JA MEN VI KAN INTE GÖRA MYCKET ÅT NÖJD JA .
OBS!
med handbromsen jag har haft problem sedan jag bytte de ngt som låter inn monterat rätt men de var kas inte nöjd med.. efter byte till original litte problemen är kvar men jag har inte byt montering satset fjädrra till jag har sat de biltemmas med VÄ hjulet hade problem alltid jag saka höra med liljas kanske ska byta fjädrar.

DET STEMMER BILTEMAS BROMSAR UNDVIK OM NI VILL HA RIKTIGT BRA BIL.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]