- tor 22 jul 2010, 22:51
Update igen på BMW fronten:
Fick efter många om och men min nya ruta som nu är bytt. Dock så gillar fortfarande inte bilprovningen bilen pga. HC värdet. Vid senaste besikningen så var HC 171, får vara max 100. CO och CO2500 var bägge 0 och lambda perfekta 1.00. Vid besiktnings tillfället så hade bilen ny olja och filter, nya rotorer och fördelarlock, relativt nya tändstifft, rengjord vevhusventilation. Har letat efter insugsläckor men hittar inga mha. startgas. Inga avgasläckor. Finns inga felkoder lagrade.
Vet inte riktigt hur jag skall komma vidare. Kan det vara kattarna ändå men borde inte alla värden vara lite sämre då?
Den har ingen blå eller svartrök och drar ingen olja.
Saknade också 2 st lister till vindrutan och så körde jag sönder kylaren. Började läcka vid övre anlsutningen till automaten.
Så vad göra, listerna skulle kosta drygt 600 kr/st nya och en begagnad kylare minst en 1000 lapp på skroten. Detta har ju hela tiden varit "low budget projekt" så vill ju inte kasta in allt för mycket pengar i detta.
Så vad blev det då? Jo, det blev en till. Jag köpte en exakt likadann till, samma årsmodell, samma färg med mera. Den hade dörrarna, framskärmarna, motorhuv, baklucka, bakstötfångare redan avplockade men dom ingick i köpet. Fick den för 1500 kr. :D :D :D
Den har något elfel så motorn går inte enl uppgift. Har inte hunnit kolla närmare på detta än. Ser annars ganska bra ut. Den har också lite mer lull lull än vad min har. Har redan plockat kylaren och listerna.
Tanken är den skall plockas ned i höst eller säljas i delar och sedan blir det skroten. Skall dock försöka få ingång den först
och se hur motorn går. Ytterliggare en anledning till köpet var att ev. plocka kattarna från denna och sätta på min andra.
Fick dessutom med lite extra delar, så som nytt filter och trågpackning till automaten, ett nytt bränslefilter. Dessutom har någon tidigare ägare bytt spridare, spridarbryggorr, kamkedja, oljepump, kedja till oljepump med mera. Dessutom är all"motorplast" ny, nya grenrör, vevaxelgivare, tändkablar osv. Fick dessutom med extra styrboxar osv.
Har nu printat ut dom tidigare besikningsprotokollen, den har haft bra avgasvärden från 2004-2008, men fick nedslag på högt HC värde 2009, ovanligt vah. :o :o Sedan dess så har den varit avställd så vet ju inte riktigt om man vågar använda kattarna.
Så om någon behöver delar till en E32 750 91:a så är det bar att höra av sig.
S80 07 Turbo aut summum .
Mackan