Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Byta kisse... katalysatorn är slut eftersom hc sjunker med höjt varvtal (tempen stiger inuti och därmed reningen.) klassiskt fenomen. Brukar sällan påverka dom andra värdena nåt nämnvärt.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Jag fixade en ny kat till min gamla Audi V6 på Katalysatorteknik i Linköping. Original kostade 10000:- Jag kom undan med 4000 inkl. montering på plats.
av Mackansglt
*pettson* skrev:Byta kisse... katalysatorn är slut eftersom hc sjunker med höjt varvtal (tempen stiger inuti och därmed reningen.) klassiskt fenomen. Brukar sällan påverka dom andra värdena nåt nämnvärt.
Men brukar inte HC värdena vara ännu sämre när "kissarna" har gett upp eller är det bara den ena "kissen" som har slutat att fungera och då är ju frågan vilken?

Blir det då till att mäta innan "kissarna" och sedan efter "kissarna" och sedan jämföra värdena
för att se vilken som är trasig.
Eller går det att stoppa sonden i ena röret ibak och mäta och sedan sonden i andra röret och mäta och sedan jämföra värdena. Föresten tror inte att det går att göra så, avgaserna går väl ihop inne i ljudämparna eller har varje ljuddämpare två separata kamrar där avgaserna går.

Spekulera gärna vidare.
av Mackansglt
Har nu roat mig med att byta tändstifft, det är ingen barnlek precis. Attans vad trångt det är, speciellt på vänstra sidan. Där fick man lossa flera saker, bl.a. +polen för att ha en sportslig att komma åt. Upptäckte också att jag hade avbrott i en tändkabel till cyl 7. Så nu sitter det nya tändstifft, en ny tändkabel och nya luftfilter, 2 st. Satt nämligen inga alls där när jag öppnade luftfilterburkarna.

Undrar om avbrottet i tändkabeln påverkar HC värdet mycket. Hc värdet var ju som bekant inte godkänt hos bilprovningen. Var ju 221, får vara max 100.
Alla dom gamla 12 stifften var lite blöta och luktade lite bensin. Dom skall väl vara torra och nästan lite gråaktiga om allt är ok. Verkar nästan som den har gått lite fett men lambdavärdet, 1.02 indikerar på att den har gått lite snålt. ?:-/ ??:-/
Förslag någon?
Användarvisningsbild
av camaro69
Törs du räkna ut vad du lagt ner i pengar och timmar? :wink:
av Mackansglt
camaro69 skrev:Törs du räkna ut vad du lagt ner i pengar och timmar? :wink:
Nja, pengar är inte så mycket. Ca 2000kr. på delar, varav ca. 850 kr för 12 st stifft, 1 tändkabel och 2 luftfilter, givetvis är inte delarna köpta på BMW. Däremot timmarna börjar dra iväg. Bara tändstifftsbytet tog säkert sina modiga 4-5 timmar. Då gick iof. mycket tid åt till att skaffa fram rätt verktyg.
Ex. på verktyg till tändstifftsbytet. 3/8" tändstifftshylsa, en förminskare från 3/8" till 1/4, 1 1/4" förlängare och till sist 1/4" spärrskaft, den kortaste varianten som Biltema hade och en 1/4" t-nyckel. PUH men det gick. :) :)
av Mackansglt
Det börjar våras även om det har snöat idag. :( :( :(
Det rykker ordentligt i gas foten. :D :D

Det har inte blivit så mycket gjort under vintern som planerat.
Kallgarage och sträng vinter är ingen bra kombination.
Har under vintern handlat på mig lite bra att ha grejjer. En bättre begagnad hö framskärm, höger framdörr, 4 st 17" alufälgar med däck div. reläer och styrboxar, Ac panel, lite bussningar till framvagnen med mera. Framskärmen och dörren är i samma färg som jag har, helt perfekt och det var bra pris på dom också. Framskärmen är redan bytt, dörren blir väl inom en snar framtid. Har också bytt några bussningar i framvagnen.

Har fixat tjuvströmmen också efter div. felsökning och mätningar. Det var bl.a en kabel som hade gått av precis i "strumpan" mellan VF dörr och kaross.

Som vanligt när man ligger och skruvar så upptäcker man en massa nya fel. Har nu upptäckt att nivåregleringen inte fungerar i bak. Finns ordenligt med servoolja och inga "yttre" läckage i dämpare, klockor, slangar med mera. Bilen är också ca. 2 cm lägre på vänster bak än hö. Kan ju iof. vara själva fjädern som har tröttnat. Har dock inte hittat något brott på fjädern.
Detta är ju inte heller något som besikningen har klagat på då systemet antagligen inte fungerade i höstas heller.
Det lutar nog att jag skaffar 2 komletta fjäderben och skruvar dit och kopplar ur nivåregleringen så länge, har ev. fjäderben på gång till ett bra pris. Får kolla på detta vid ett senare tillfälle.
Dessa grejjer till nivåregleringen är ju inte direkt gratis att handla hos BMW, ca. 5000 kr för en stötdämpare,
ca. 1600 kr för en klocka, ca 600 kr st för en hydralslang med mera.

Annars är det olje och filter byte som gäller innan besiktning i början av juni. Fanns inte en besikningstid att uppbringa i hela Maj. :( :(

Har beställt en ny ruta till ett bra pris men den blir bara försenad. Senaste budet är i slutet av Maj så vette tusan om man hinner byta den innan besikning.
Vad säger besikningen om man kommer in med trasig ruta igen, om dom kollar på det senaste prottokollet från i höstas
så ser dom ju att det var anmärkning redan då, blir dom ledssna då och ger en körförbud direkt eller....
av Mackansglt
Update igen på BMW fronten:

Fick efter många om och men min nya ruta som nu är bytt. Dock så gillar fortfarande inte bilprovningen bilen pga. HC värdet. Vid senaste besikningen så var HC 171, får vara max 100. CO och CO2500 var bägge 0 och lambda perfekta 1.00. Vid besiktnings tillfället så hade bilen ny olja och filter, nya rotorer och fördelarlock, relativt nya tändstifft, rengjord vevhusventilation. Har letat efter insugsläckor men hittar inga mha. startgas. Inga avgasläckor. Finns inga felkoder lagrade.
Vet inte riktigt hur jag skall komma vidare. Kan det vara kattarna ändå men borde inte alla värden vara lite sämre då?
Den har ingen blå eller svartrök och drar ingen olja.

Saknade också 2 st lister till vindrutan och så körde jag sönder kylaren. Började läcka vid övre anlsutningen till automaten.
Så vad göra, listerna skulle kosta drygt 600 kr/st nya och en begagnad kylare minst en 1000 lapp på skroten. Detta har ju hela tiden varit "low budget projekt" så vill ju inte kasta in allt för mycket pengar i detta.
Så vad blev det då? Jo, det blev en till. Jag köpte en exakt likadann till, samma årsmodell, samma färg med mera. Den hade dörrarna, framskärmarna, motorhuv, baklucka, bakstötfångare redan avplockade men dom ingick i köpet. Fick den för 1500 kr. :D :D :D
Den har något elfel så motorn går inte enl uppgift. Har inte hunnit kolla närmare på detta än. Ser annars ganska bra ut. Den har också lite mer lull lull än vad min har. Har redan plockat kylaren och listerna.
Tanken är den skall plockas ned i höst eller säljas i delar och sedan blir det skroten. Skall dock försöka få ingång den först
och se hur motorn går. Ytterliggare en anledning till köpet var att ev. plocka kattarna från denna och sätta på min andra.
Fick dessutom med lite extra delar, så som nytt filter och trågpackning till automaten, ett nytt bränslefilter. Dessutom har någon tidigare ägare bytt spridare, spridarbryggorr, kamkedja, oljepump, kedja till oljepump med mera. Dessutom är all"motorplast" ny, nya grenrör, vevaxelgivare, tändkablar osv. Fick dessutom med extra styrboxar osv.

Har nu printat ut dom tidigare besikningsprotokollen, den har haft bra avgasvärden från 2004-2008, men fick nedslag på högt HC värde 2009, ovanligt vah. :o :o Sedan dess så har den varit avställd så vet ju inte riktigt om man vågar använda kattarna.

Så om någon behöver delar till en E32 750 91:a så är det bar att höra av sig.
Användarvisningsbild
av StringerBell
När en av de två kattarna på min Audi 2.8 1993 pajade var det just HC som gick i taket. Jag vill minnas att de övriga värdena var OK, men då fungerade å andra sidan den andra katten. Det har varit lätt att avgöra när katten pajat eftersom det keramiska innandömet släppt och börjat skramla. Inte omöjligt att du kan avgöra vilken katt det är som gått med tips från någon som vet hur det yttrar sig. Det intressanta är nu att den andra katten (den högra) gick förra året och av någon obegriplig anledning räckte den ena, ett par år gamla katten, till att rena HC under gränsvärdet vid senaste besiktningen. Den här bilen har en ovanligt krånglig konstruktion så man måste antingen köpa original för 10000 eller special beställa för halva det värdet. Katalysatorteknik i Linköping har lager på endel specialare.
Användarvisningsbild
av nolimits
Verkar ju vara en riktigt bra affär för den som nu äger denna BMW att istället få en vettig 855 och bli av med en V12 som inte ens är värd ytan som denna BMW täcker upp.Gamla BMW bilar av denna kaliber måste vara lika lönsamma att äga som att lägga alla sina kontanter ute på gården och hoppas att de är kvar på morgonen :D.
(Nä, jag har inte missat att bytet inte blev av).
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]