Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Vissa kanske lever i en inbillad sörgårds idyll :roll: ...eller i små samhällen där alla känner alla & där folk inte stjäl från varandra :wink: ....
Men, det ser inte ut så & fungerar inte så i våra storstäder. Anonymiteten är stor & antalet småkriminella finns det gott om..... antalet narkomaner är ännu större.

Folk får göra hur fan de vill med sina bilar & annonser men i de fall man inte har garage till bilen & den står ute på boende parkering så är det fritt fram för de som vill bryta sig in & stjäla/förstöra. Antingen så är det degenererade narkomaner som plockar bilar slumpvis....eller småkriminella fi¤tor som kollar annonser på Blocket efter bilar som är till salu & där utrustningen visas (stereo/DVD/högtalare/slutsteg/sub osv.... inte ovanligt att de ringer på annonsen & ställer frågor osv för att sedan plocka det de vill ha då ägaren får sin skönhetssömn. Ett annat sätt samma pack använder sig av är att då häftige Kenta rullar ner för Avenyn i sin pärla till bil med dyrbar ljud utrustning & musiken dånar/dunkar är att ta reg numret & helt enkelt kolla med bilregistret efter adressen.....

Naturligtvis kan man inte skydda sig helt & hållet men lite svårare kan man ju försöka att göra det för de som skiter i mitt & ditt.
Senast redigerad av 1 V70BiFuel03, redigerad totalt 0 gånger.
Annonssidor kan faktiskt ses som en kärleksidyll för klåfingriga personer. Ärliga säljare, eller likväl oärliga, ställer snällt ut sina prylar och visar med glädje upp vad de har att erbjuda. I de allra flesta fall går det ju bra, men i vissa fal skär det sig. Personligen tycker jag att man inte ska bjuda på för mycket redan från början, vissa har en tendes att ta hela armen om man erbjuder fingret.
Vad jag menade är att man förstås sätter ut mob. nr men har man det dolt på eniro vet ju inte människorna var jag bor. Givetvis är adressen bara ett samtal bort, och jag är inte den som skulle dölja reg. nr. (Kanske för att man sitter på Sveriges mest sålda bil utan någon speciell utrustning :roll: :wink: )
PeterPan skrev:Jag har nu läst igenom tråden.
Men min fråga kvarstår -
Varför täcker man över regskylten?
Jag menar, vill någon sno en bil så är det ju fritt fram närsomhelst/hursomhelst/varsomhelst när bilen står parkerad.

Jag tror knappast tjuvarna går in på Blocket, kollar upp lämplig bil, kollar vart ägaren finns för att sedan åka dit och sno bilen.
Om en tjuv vill sno en bil, åker han väl runt och kollar efter nån på stan. Knappast på Blocket.

Har du beställning på en viss bil (exklusiv & med viss utrusnting & färg) så är det lättare att hita den på blocket, än att åka runt i kicka in i massa garagen runt om i hela sverige...

men som sagt det vanligaste är att man täcker regnumret för att man sett at andra gör det o tror att det är livsfarligt om nån ser numret.
pratar vi svenson bilar (volvo med lite plastbitar) så ör det som sagt enkelt att hitta en i närmsta kvarter.
Jag har nog aldrig sålt en bil med reg skylten på bild.

Trivs inte med tanken på att folk kan "kolla upp" var man bor och så.

Är man SERIÖST intresserad, då ringer man och så berättar jag var jag finns.

Det handlar väl inte om att dölja saker eller så, det är ju bara bäst för alla parter.

/Ticken
Jag fascineras av alla som tycker att en seriös köpare ringer.

Vad sägs om detta scenario:
Jag är tjuv och vill ha tag på en bil för leverans till en beställare.

Scannar av blocket och hittar tre objekt där alla tre har plåten täckt. Jag tar min mobil med oreggat kontantkort, ringer och presenterar mig som Kalle Svensson och vill komma och titta på bilen. Säljaren berättar då glatt var han bor eftersom jag är en seriös köpare som ringer och inte skickar mail.

Känner jag mig fräck nog så åker jag och tittar på bilen om den verkligen matchar min beställares önskelista. Jodå, den passar. Avvaktar 2-3 veckor eller liknande och kollar med vv om bilen fortfarande är registrerad på samma adress. Är den det så är det bara att bevaka bilen och knycka vid lämpligt tillfälle eller helt enkelt åka till nya adressen..

Ok, det krävde ett samtal för att få regnr istället för att se det direkt i annonsen. Vill nån stjäla så lär inte ett dolt regnr i en annons utgöra ett stort hinder.

Varför är en person seriösare för att den ringer? Som sagt, oreggat kontantnr och falskt namn. Busenkelt, faktiskt lika enkelt som en falsk e-mail adress.

Jag annonserar med regnr för att underlätta för eventuell köpare som vill kolla upp historik osv. Skriver alltid ut eventuella skador och liknande för att inte ödsla med vare sig min eller potentiell köpares tid.
Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel […]

Efter att jag bytt kamremmen senast så sitte[…]

På sådana GDS hallar då lyftplat[…]