- ons 23 jul 2008, 10:03
#206180
I övrigt besitter inte ens 10% av fordonsägarna kunskapen att demontera sina bromsar i smulor för att åtgärda rostproblemen. Ännu mindre än 10% äger verktygen som krävs.
LarsBd skrev:Alternativen är att köpa en bil med ett bättre konstruerat bromssystem som inte havererar bara för att man kan planera sin körning eller göra en lättare översyn med rengörning och motionering av bromsarna vid varje däckbyte, det kostar inget mer än tid och lite smörjmedel och verktyg har man ändå så de är gratis.Rostiga bromsskivor och kärvande ok har inget med bristande underhåll att göra i första hand. Det har med att göra att bromsarna inte motioneras korrekt. Dom behöver användas och det hårt för att hålla sej i skick. Kan du bara övertyga biltillverkarna att återgå till ickeventilerade bromstrummor så kommer din ideologi att fungera fullt ut. Idag finns ingen sån bil. OCH faktum är att nu börjar ecodrivingen synas på verkstäderna vad gäller bromsdetaljer som nu rostar ihop i förtid. Trummor som nu skulle hållit MINST 20.000 mil måste bytas redan vid 4-5000 mil för att där är såna grova rostangrepp i på dom. Ingen bryr sej ens om att använda handbromsen för att rensa trummorna då fotbromsen inte gör det längre. För du är insatt i att bromsfördelningen ligger på 80% fram och 20% bak på dom flesta. En del har förvisso 70 fram o 30 bak. Men det gör att den där lilla dutten på bromsen aldrig ens rör bakbromsen och den beckar ihop varesej du vill eller inte.
Jag har ytterst svårt för att tro på att dessa bromsar du beskriver havererade redan då bilarna var ett par år gamla bara pga att föraren planerade sin körning.
Rostiga bromsskivor kärvande ok och kolvar är en följd av bristande underhåll, att dölja symptomen genom oplanerad körning är inte rätt väg att gå.
I övrigt besitter inte ens 10% av fordonsägarna kunskapen att demontera sina bromsar i smulor för att åtgärda rostproblemen. Ännu mindre än 10% äger verktygen som krävs.