Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
65 000 är nog lite mycket för min del Grammse.
Kan hon tänka sig gå ner till 40 000 tror du :wink:
Användarvisningsbild
av Nexus
Tomas88 skrev:65 000 är nog lite mycket för min del Grammse.
Kan hon tänka sig gå ner till 40 000 tror du :wink:
nej under 65000 säljer de ej. Bilen är jätte fin och har alltid fungerat jätte bra , allt är helt och fungerar
men den är troligtvis såld efter helgen
bilder finns på http://www.gummihuset.se
Gå in på galleri
välj SAAB och fälg som heter Racing GT Delux så kommer det en svart SAAB :D (Moddan Modins)
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ja de där om att gå ner till 40k var ett skämt.

Jag har sett att många Saabar har varit chippade. Jag har lite svårt att ställa mig till hurvida säkert det är att köpa en sån bil. Är det så att man per automatik måste köra på 98 oktan bensin? Är det någon som har några råd vad man skall tänka på om man funderar på att köpa en chippad bil?
Användarvisningsbild
av Tomas88
Nu har jag fått höra av en som min mors känner att Saab 9-3 av de tidiga årsmodellerna (tom 01) inte är så bra, de hade varit en del problem med dessa, därav priset sa han. Han tyckte att jag i stället skulle kolla på en 9-5. Jag kollade upp 9-5ans besigtningsstatistik och den visade sig vara bra, bättre än 9-3 i alla fall. Men de är klart en Volvo 940 slår den ju inte på den statistiken :wink:

I morgon (söndag) så blir det en ny biltittarrunda då jag bla skall kolla på dessa:
http://www.blocket.se/vi/15458643.htm?ca=21_s
http://www.blocket.se/vi/15512046.htm?ca=21_s
http://www.blocket.se/vi/15146173.htm?ca=21_s&last=1

Kanske denna också, den ser ju otroligt fin ut. Allt verkar bra förutom att det är en automat.
http://www.blocket.se/vi/15903397.htm?ca=21_s
Användarvisningsbild
av Fluffen
Funderar du på 9-5 så varför inte 940 eller 850 som är lika i storlek.
940 turbo är bra mycket piggare än de med FD motorn som är ruskigt slö.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Fluffen skrev:Funderar du på 9-5 så varför inte 940 eller 850 som är lika i storlek.
940 turbo är bra mycket piggare än de med FD motorn som är ruskigt slö.
Jag har ju kollat lite på de modellerna men jag har fått uppfattningen att man får mer bil för pengarna om man väljer en 9-3 eller 9-5. Man får en nyare och så vill jag ha AC/ACC/ECC eller va de nu kallar det och så vill jag ha farthållare. Och det verkar svårt att få det om man vill ha en Volvo i min prisklass... Tyvärr.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Jag tycker det finns många fina volvo med ac och farthållare för 30 000-40 000kr, men jag ska inte tjafsa då det är ditt val. :lol: :wink: Låt oss vet hur det går. :D
Användarvisningsbild
av Tomas88
Nu har jag varit och kollat på Saab 9-5 an med 170 hk motorn.

Alltså jag blir så jäkla förbannad.
När jag provkört den så stannade jag bilen med motorn igång. Och så hade jag min pappa till att kolla på kylarvätskenivån medans jag gasade.
Nivån sjönk typ 5 cm när man gasade. Alltså andra bilen som jag kollat på där toppackningen gått.
Han som sålde bilen låtsades som att han inte hade en aning om detta, men det har jag lite svårt att tro,
bilen hade nänligen varit ute till försäljning i över en månad så han lär ju ha vetat det innan.
av *pettson*
Tomas88 skrev:Ja de där om att gå ner till 40k var ett skämt.

Jag har sett att många Saabar har varit chippade. Jag har lite svårt att ställa mig till hurvida säkert det är att köpa en sån bil. Är det så att man per automatik måste köra på 98 oktan bensin? Är det någon som har några råd vad man skall tänka på om man funderar på att köpa en chippad bil?
Det här med oktantal vid chippning har varit uppe tusentals ggr på olika forum. JAG anser att om du kör i övrigt normalt så fortsätt med tillverkarens rekommenderade oktantal. Effekten som anges vid chippningen är däremot tagen vid troligen 98 oktan. Ska du köra skiten ur bilen stadigt så ta 98 oktan. Gasar du vid omkörningar och i övrigt är snäll vid gasandet så kör på tillverkarens rekommendation. Du sparar INTE nåt som helst bränsle vid körning 90km/ utan ladd för att du använder 98 istället för 95 oktan. Dom flesta bilar är gjorda för att gå på 91 oktan som *nödfall* 95 oktan för att normalköras och 98 oktan för att kunna ta ut maximalt av både original och förändringar (chippat). Sen att en del säger sej kunna se och höra förändringar på fordonets motor vid 95 eller 98 oktan det får man ta med en nypa salt. Det är samma typ av människor som känner skillnad på JET bensin och t.ex OK eller nåt annat..
Min maskin med runt 300hk går utmärkt på 95 oktan laddar dock inte fullt längre stunder om jag vill rejsa. Naturligtvis för att oktantalet räcker inte till när värmen stiger i motorn. Men rullar med både familj och släp eller i vardagstrafik med små njutbara urvarvningar.. på 95 oktan. Känner jag för att fälla ut hornen en kväll ordentligt så tankas det 98 oktan och lite sting av etanol för att få lite spets på bränslet. Då laddar det naturligtvis fullt sålänge jag önskar.. :-)-)
Så att rulla på 98 oktan för att där är ett chip i övrigt är ingen vinst för varesej bil, förare, eller miljö.. möjligen för bensinbolaget.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ja nu när du säger det så kommer jag ihåg att det nog disskuterats lite innan.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 10
Lufta koppling som inte går

Jag köpte någon stor spruta som jag t&a[…]

V60 sliter däck bak

Hjulinställning är alltid bra, båd[…]

Smidigast och billigast lär vara att gå[…]