Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

~Kalle~ skrev:
Steff99 skrev:Hur många i detta forum vill råka ut för ishalka orsakat av underkylt regn?
Hur många vill möta "Kalle" 70år när han sladdat över på motsatta vägbanan pga att man medvetetet slutat salta???
Farsan skulle köra till Boden från Haparanda, och Vägverket hade vräkt på med salt som vanligt.
När han svänger in på Smedsbyvägen (mindre osaltad väg, lite trafik, riktig vinterväg) från E4an så kör han nån kilometer och vägen är ganska kurvig när han kommer till en kurva ca 80km/h och ska svänga så åker fan bilen spikrakt fram och över på motsatt sida!! (v70-02,med stc)
och sen plötsligt får den grepp igen och sladdar litegrann, tack vare detta jädra saltande :evil: :evil: (N)
Tänk om han hade mött en annan bil just då, då hade det smällt!
Det var väl ändå inte saltets eller halkans fel att detta hände,....skall man anklaga någon, så är det väl den som kör som inte anpassar hastigheten efter omständighet och väglag ...som det så fint heter.
Det är samma som om man kör på någon bakifrån...det beror aldrig på att den framför bromsat ...utan att den påkörande inte anpassat fart och avstånd.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Steff 99 skrev:
~Kalle~ skrev:
Steff99 skrev:Hur många i detta forum vill råka ut för ishalka orsakat av underkylt regn?
Hur många vill möta "Kalle" 70år när han sladdat över på motsatta vägbanan pga att man medvetetet slutat salta???
Farsan skulle köra till Boden från Haparanda, och Vägverket hade vräkt på med salt som vanligt.
När han svänger in på Smedsbyvägen (mindre osaltad väg, lite trafik, riktig vinterväg) från E4an så kör han nån kilometer och vägen är ganska kurvig när han kommer till en kurva ca 80km/h och ska svänga så åker fan bilen spikrakt fram och över på motsatt sida!! (v70-02,med stc)
och sen plötsligt får den grepp igen och sladdar litegrann, tack vare detta jädra saltande :evil: :evil: (N)
Det var väl ändå inte saltets eller halkans fel att detta hände,....skall man anklaga någon, så är det väl den som kör som inte anpassar hastigheten efter omständighet och väglag ...som det så fint heter.
Det är samma som om man kör på någon bakifrån...det beror aldrig på att den framför bromsat ...utan att den påkörande inte anpassat fart och avstånd.
Japp,saltets fel! Det var inte sådant väglag att det skulle vara halkigt och han har dubbdäck och han höll "normal" fart på den vägen vinterväg. När man har kört långt på saltade vägar och sen kör in på en mindre väg så blir det som "is" på däcken elelr hur man ska säga..
:-(O)
/Kalle
Användarvisningsbild
av Larse
Steff 99 skrev:
~Kalle~ skrev:
Klart att det var Vägverkets och saltets fel, han hade ju blivit invaggad i en falsk trygghet på den saltade E4'an. Kan tala om att i slutet av 80-talet hade även VV's lastbilar problem med att när man svängde av en saltad väg in på en snöig och isig väg kunde det ibland inträffa att de förlorade styrförmågan, framdäcken tappade fästet. Detta berodde på att asfalt, gummirester och andra partiklar fastnade på däcken och när de kom på en kall snöväg "frös" denna beläggning och gjorde att greppet försvann. Man får väl inte nämna det däckfabrikat som mestadels drabbades men det var mindre "goodgrip". Detta påtalades för däckleverantörer och problemen försvann efter ett tag men det kanske var sådana lastbilsstyrdäck som varmonterade på v70'n för det kan ju inte vara förarrelaterat att bilen som körs i 80 km/hhelt plötsligt vill fara rakt fram när vägen svänger. JKag menar den var ju även utrustad med antispin, (STS). Förresten där har vi ju felet, utan antispinn hade bilen inte kommit upp i 80 och kanske klarat svänga när vägen svängde. Alltså var det inte Vägverkets, saltets eller förarens fel det var Volvo's fel som inte låtit bli att montera antispinn.

// Larse
*börjar sträcka mej efter nycklarna som passar i hänglåset*

Är väl lite väl mycket pajkastning i denna tråd nu....!!! Uppstramning eller så åker låset på!

//David
Larse skrev: Jag blir bara matt när jag ser påståenden som att saltet invaggar förare i en falsk säkerhet, vad gör inte då en brun, sandad väg.
// Larse
Jag tycket inte att man kan jämföra på det vis du gör Larse.
En saltad väg som är svart, blöt och ren från snö och is upplevs av många inklusive Vägverket, som säker. Detta leder till en falsk säkerhet som bidrar till att hastigheten ökas. En sandad och delvis brun vinterväg däremot, är och ser trots sanden ut som en vinterväg, man vet vad man har under hjulen och anpassar som förare automatiskt hastigheten därefter.
"Ingesalt" du har nog glömt att svara på frågan jag ställt 3-4 ggr......
"Vem har du som källa på att olyckorna ökar om man saltar i förållande till osaltade vägar ?? "
Statistk och källa till detta påstående!!??
av Marbas
ingesalt skrev:...
En saltad väg som är svart, blöt och ren från snö och is upplevs av många inklusive Vägverket, som säker.
...
Skulle vilja se var vägverket påstår detta.

Visst vore det trevligt om vi slapp salta, men vi måste ju hitta ett alternativ som löser problemet minst lika bra som saltet. Har inte sett ett enda sådant alternativ ännu, men det vore bra om det fanns (räknar inte sandning som ett sådant alternativ).

Argument som att en väg som är halkbekämpad på ett visst sätt invaggar förare i falsk säkerhet håller inte. Det har alltid varit, är, och kommer förhoppningsvis alltid att förbli förarens ansvar när han/hon framför sitt fordon. Annars skulle man ju kunna påstå att raka fina motorvägar erbjuder långt mycket högre hastigheter än vad som tillåts och därmed skylla vägbyggarna för en olycka orsakad av för hög hastighet. Det är ju trots allt säkrare att köra i 180 km/h på en motorväg än på en kurvig 70-väg... Nej, föraren har alltid fullt ansvar för sitt fordon, och ska anpassa dess framfart efter de regler och förhållanden som gäller.
av anp
Njaee... Visst är väl det ett fullgott argument?

Införandet av zebralagen förändrade ju över en natt, gåendes medvetande om riskerna i trafiken.
Och jag behöver inte gå längre än till mig själv, för att inse att en saltad väg inbjuder till högre hastigheter än en osaltad väg.
av Udenius
anp skrev:Njaee... Visst är väl det ett fullgott argument?

Införandet av zebralagen förändrade ju över en natt, gåendes medvetande om riskerna i trafiken.
Och jag behöver inte gå längre än till mig själv, för att inse att en saltad väg inbjuder till högre hastigheter än en osaltad väg.
Gjorde det verkligen det, eller är det åter ironi? Aldrig förr har så många blivit påkörda på övergångsställen (med allvarlig utgång) som nu, enligt statistik för några veckor sedan ...
På något vis känns hela diskussionen skev. Jag håller fullt med om saltets baksidor som miljöförstörare och framförallt bil och vägförstörare. Många timmar i garaget varje år med slipmaskinen kan intyga det. Men samtidigt ser jag inte hur det skulle vara möjligt att inte salta på högtrafikerade vägar. Jag kommer själv från glesbygd men jobbar i storstad och inser att vägarna i rusningstid redan i dagens tempo är fulla. Det finns ingen marginal för lägre hastigheter, vägkapaciteten tål det inte. Så länge sådana förhållanden råder får vi leva med saltet och dess nackdelar. Alla inser nog att sandning på högtrafikerade vägar inte skulle vara ett alternativ med den svenska väderleken. Vägverket kan smutskastas för mycket galet de håller på med, men just saltningen tycker jag inte det går att lasta dem för, nödvändigt ont!

// A
av anp
Udenius skrev:
anp skrev:Njaee... Visst är väl det ett fullgott argument?

Gjorde det verkligen det, eller är det åter ironi? Aldrig förr har så många blivit påkörda på övergångsställen (med allvarlig utgång) som nu, enligt statistik för några veckor sedan ...
På något vis känns hela diskussionen skev. Jag håller fullt med om saltets baksidor som miljöförstörare och framförallt bil och vägförstörare. Många timmar i garaget varje år med slipmaskinen kan intyga det. Men samtidigt ser jag inte hur det skulle vara möjligt att inte salta på högtrafikerade vägar. Jag kommer själv från glesbygd men jobbar i storstad och inser att vägarna i rusningstid redan i dagens tempo är fulla. Det finns ingen marginal för lägre hastigheter, vägkapaciteten tål det inte. Så länge sådana förhållanden råder får vi leva med saltet och dess nackdelar. Alla inser nog att sandning på högtrafikerade vägar inte skulle vara ett alternativ med den svenska väderleken. Vägverket kan smutskastas för mycket galet de håller på med, men just saltningen tycker jag inte det går att lasta dem för, nödvändigt ont!

// A
Att helt sluta salta ser jag inte som ett alternativ, däremot är det fullt möjligt att klart minska saltandet då det ofta, som jag ser det, görs "för säkerhets skull" eller för att spara in någon snösväng.

Sedan ser jag personligen det som lite fel att ha inställningen " vi får leva med det" vad gäller saltandet.
Min pendlingsväg har gått från välsaltad till saltfri väg, utan att den blivit mindre framkomlig.
Visst, vissa dagar måste hastigheten sänkas för att man inte skall halka av vägen. Men någon tydlig ökning av halkolyckor kan jag inte säga att jag märkt av under den tid vägen varit saltfri.
De olyckor som ändå skett, har oftast skett på ställen där förararens oförmåga att anpassa hastigheten till väglag eller vägsträckning varit orsak till olyckan. Till stor del ser jag väghållaren som ansvarig för de olyckor som sker, då denne har undermålig skyltning på det ställe som olyckor oftast sker.
Vid vissa tillfällen saltas det dock ändå. Ibland nödvändigt, och ibland inte. Att salta en sträcka om 5-10 mil för att det är halt på en kortare sträcka har jag svårt att se som nödvändigt.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]