Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Vad gillar du bäst?

Framhjulsdrift
50
23%
Bakhjulsdrift
153
71%
Båda lika bra
13
6%
Användarvisningsbild
av Funk
#172172
Glömde en sak... Om ni ska man ska in på en trång p-plats så behöver man inte backa och trixa med bakhjulsdrift, man har den där extra svängradien som behövs...
Det där är allt en generalisering, det finns allt en och annan FWD som är rätt bra på det området... Även om de bästa förmodligen är RWD...
Det handlar lite om vad konstruktörerna prioriterat.

/Thomas
av R_199
#172873
Funk skrev:
Glömde en sak... Om ni ska man ska in på en trång p-plats så behöver man inte backa och trixa med bakhjulsdrift, man har den där extra svängradien som behövs...
Det där är allt en generalisering, det finns allt en och annan FWD som är rätt bra på det området... Även om de bästa förmodligen är RWD...
Det handlar lite om vad konstruktörerna prioriterat.

/Thomas
Det finns säker en och annan FWD som svänger OK, men jag har aldrig sett någon som svänger bättre en en RWD...
Tomas88 skrev:Varför är det bättre svängradie med bakhjulsdrift?
För att på en FWD har du drivknutar som begränsar rattutslaget.
av DDD
#173643
En mycket intressant tråd.

Glöm inte att vi är märkesbröder och att vi ska respektera varandra i denna tråd oavsett pga en avåkning i en kurva med framhjulsdrift eller om du råkar få bensinstopp samt du stannar säkert i en vägrenen med din 7- eller 900 serie Volvo. MVH///DDD

Såg på tv:n härom kvällen, en ”oberoende” nyhetssändning (svt) där de visade ett inslag en framhjulsdriven bil under ett undanmanövertest (SAAB 9-5). Testbilen hade en monterad takbox.
Detta fick mig att fundera över att varför människor är villiga att utsätta sig för samma fara som testbilen, som hade verklighetsbaserad lastning. Direkt slog det mig att folk går på ”niten”. Enligt mig.

Vad händer om föraren av en framhjulsdriven bil bromsar i halt underlag? Jo! Bilen går rakt fram oavsett om bilen har ABS eller inte. Det gör visserligen en bakhjulsdriven bil med.

Vad händer om föraren av en framhjulsdriven bil inte hinner se hindret i tid, t.ex. ett rådjur som springer ut på vägen i mörker eller hastigt i dagsljus och försöker att styra undan? Ska föraren styra undan eller bromsa? Riktnigen på fortsatt ofrivillig färdväg kan inte föraren välja pga centrifugalkraften enligt ovanstående situation. Det går däremot med en bakhjudriven bil.
Funk skrev:Kan du utveckla på vilket sätt du anser att en bakhjulsdriven bil är bättre på undanmanövrar på riktigt halt underlag i landsvägsfart i händerna på en normalbilist.

/Thomas
Om vi bryter ner det i ännu mindre fraktioner så får du svar på din fråga Thomas anser jag. Det är alltså viktfördelningen som avgår detta och inte mitt påstående. Samtidigt får du ännu vidare belägg för detta om du upplevt att Din framhjuldrivna bil Kommer att gå rakt fram när Du accelererar på halt underlag med fullt ratt utslag eller har drivningen kvar på hjulen i hastighet och kommer absolut inte vilja styra åt något håll. Detta kan ostridigt konstateras av rallyförare, även om vissa kanske inte accepterar argumentet på detta forumet vilket är helt ok enligt mig. Bakhjuldrift = Fordonets styrhjul går att funktionera eftersom drivhjulen är på ett annat hjulpar.

Om någon inte accepterar detta respekterar jag det men håller långt ifrån med er om ni inte kan bevisa att en dragsterbil med framhjuldrift accelererar ifrån en dragster med bakhjuldrift, med likvärdigt hästkraftsantal c:a 1500 HK. Detta är min åsikt och inget annat och jag menar inte att jag absolut har rätt utan ser gärna att ämnet disskuteras vidare.

Varför tror den stora majoriteten att framhjulsdrivna bilar är säkrare?

Biltillverkarens övertalningsförmåga har ”gått hem hos nybilsägaren” eftersom de, enligt svensk tradition litar på bilförsäljaren och aldrig har råkat ut för ovanstående händelseförlopp. Detta bör inte göra någon besviken eftersom de troligen tillhör majoriteten av Sveriges bilförare. Enligt mig. :?: Har jag fel? Kanske det!

Vi har behandlat vanliga bilar enligt ovan. Stämmer detta? Då kan vi ställa oss frågan! Varför tillverkar Ferrari eller någon av de potenta biltillverkarna bara bakhjuldrivna bilar? Kan det vara på grund av att de bakhjulsdrivna bilarna får ner kraften i backen vid acceleration och för att öka bilarna prestanda vid kurvtagningar? Det förefaller stämma enligt mig.
Kanske eller kanske inte! Men enligt de som verkar tro att FWD är bättre och säkrare får kanske en tankeställare när och varför billtillverkare av prestandabilmärke/modeller väljer att lägga drivningen på bakhjulen.

Jag vidhåller att det är bilindustrins övertalningsförmoga/implementering och felinformation som leder till att, folk i allmänhet "råkar" köpa framhjulsdrivna bilar och att många billtillverkare, endast är ute efter att visa bra resultat för sina ägare, däribland Volvo dessvärre.

Jag hoppas att ingen utomsående, dvs någon som inte är registread på detta forum, kan rösta på denna tråd. Varför? jo! Pga grund av antalet biltillverkare som tillverkar framhjuldrivna kontra biltillverkare som tillverkar bakhjuldrivnabilar.
Det nuvarande reslutatet borde utgöra någon slags "rättviseresultat" som volvoägare tycker i allmänhet. Detta anser jag Volvo, som "bilmärke" borde ta till sig och börja tillver riktiga bilar igen som driver på bakhjulen :). Te.x nya V70 som är grann utav bara s_tan, anser jag, borde kunna tillverkas med bakhjulsdrift. Enligt mig så slutade Volvo tillverka riktiga bilar efter 1998 V90 ex 850.

Biltillverkarna kan tjäna mer pengar numera dessutom!

Varför? Jo! Framhjuldriva bilas drivna slits mer, vilket kan konstateras pga av att framhjulen driver, bromsar och styr. Detta föranleder snabb förslitning av drivlinan vilket inte borde vara ostridigt. Vanliga bilägaren märker inte detta förrän det är försent.

Delarna till drivlinan ÄR dyrare att tillverka vilket kan konstateras av en ”komplicerad” framvagn på framhjuldriva bilar. Den ”vanliga" bilägaren har inte praktisk upplevt skillnaden mellan framhjuls- respektiver bakhjulsdrift.

Motorutrymmet ÄR trängre vilket leder till att verkständernas timmpeningsdebiteringen ökar pga av att det är svårare att ”komma åt” delar och byta dessa.

Varför köpa en fram hjulsdriven bil?
Vet inte, du är lurad helt enkelt? Det är min åsåkt.
MVH
Användarvisningsbild
av Funk
#173966
Lite kul med en moderator som inleder ett inlägg med en rad om tolerans och respekt, och avslutar samma inlägg med att alla som valt FWD är lurad...

Det handlar IMO lite om vad man väljer, plogningstendenser hos FW, eller yvigt svansviftande med RWD. Eftersom Volvo även i sina RWD vagnar valt en chassiesättning som lutar åt understyrning och milt plogande så verkar det inte som jag är helt ensam om att anse att det förstnämnda är att föredra... Även på RWD-vagnar.

Körtekniskt skiljer det en smula, vid liftoff (gasuppsläpp) får man en dynamisk viktförskjutning framåt i bilen, i en FWD hjälper det till att öka trycket över framaxeln, i en RWD så kan samma effekt få bakvagnen att bryta ut i sladd.
Omvända förhållande vid acceleration är det som gör att frontkrafsare inte fungerar så bra som dragracers...

Jag hävdar dessutom med en dåres envishet att dina analyser om driftskostnaderna inte stämmer riktigt, så vida vi inte pratar stel axel, vilket av bl.a komfortsynpunkt skrotats av i princip alla. En delad modern bakvagn är inte heller gratis att hålla rullande..
Det nuvarande reslutatet borde utgöra någon slags "rättviseresultat" som volvoägare tycker i allmänhet.
Nu tror inte jag att knappt 100-talet deltagare i ett forum är representativa i denna frågan

Nu tvingar tidsbrist mig att avsluta här, men jag kanske återkommer i denna intressnata frågeställning.
/Thomas
av DDD
#178254
Representativa i denna frågan? Detta forum är en sammansluten grupp om inte gör det ingen skillnad. Röstresultatet gör att vi får ett diskusionunderlag. Folk har i nuläget röstat enligt denna speciafika frågeställningen och det utgör också en grund för de representerade röstdeltagarna att uttrycka sin fira åsikt i ämnet då det fortfarande är möjligt att rösta på frågorna enligt ovan.
Jaja! Nog om detta och åter till tråd och mer allmännyttig skrivelse.

Topfuelbil, F1-bil eller Tractorpulling,! Framhjulsdrift eller bakhjulsdrift? Dessa är bakhjulsdriva! Varför? Tänk er en te.x. en F1-Bil med framhjulsdrift. Vad hade hänt om F1-föraren hade valt att svänga med fullt gas pådrag om F1-bilen varit framhjulsdriven? Jo bilen hade åkt rakt fram. Detta är mycket enkelt att veta, räkna ut och känna som förare med körerfarenhet.

Varför tillverkas till inte te.x de nya "superbilarna" Audi R8, ferarri 599, lambo etc med framhjulsdrift? Mycket enkelt att veta för er som har körerfarenhet.... Jo bilen går rakt fram i kurvorna pga av centrifugalkrafterna.... om de hade varit framhjulsdrivna.
Vad händer om framhjulen bromsar, driver och svänger änom de bara driver. Enkelt och förutsägbart, drivlinan och framhjulen slits fortare.

MVH
Användarvisningsbild
av Funk
#178303
Topfuelbil, F1-bil eller Tractorpulling,! Framhjulsdrift eller bakhjulsdrift? Dessa är bakhjulsdriva! Varför? Tänk er en te.x. en F1-Bil med framhjulsdrift. Vad hade hänt om F1-föraren hade valt att svänga med fullt gas pådrag om F1-bilen varit framhjulsdriven? Jo bilen hade åkt rakt fram. Detta är mycket enkelt att veta, räkna ut och känna som förare med körerfarenhet.
Inget av fordonen har sådär jättemycket beröring med vardagsbilar, men en dragster och en tractorpuller är inte kända för att ta kurvor sådär jättebra... Att det beror på att dom är specialiserade på annat kan ha med det att göra iofs. F1:an då ? Jo den svänger rätt kass om man ger fullt i en kurva också, den missar den om det greppar bra bak, men troligen snurrar den istället.. Om inte tractionkontroll eller reptilpreflexer hos föraren räddar det hela..Undantaget skall väl möjligen vara riktigt snabba böjar där downforcen från flera kvadratmer vingar ändrar på oddsen en hel del.
Det räcker att köra RWD i vardagstrafik eller köra gocart på den lokala banan för att inse att dom som regel inte heller gillar fullt spett i böjarna
Varför tillverkas till inte te.x de nya "superbilarna" Audi R8, ferarri 599, lambo etc med framhjulsdrift? Mycket enkelt att veta för er som har körerfarenhet.... Jo bilen går rakt fram i kurvorna pga av centrifugalkrafterna.... om de hade varit framhjulsdrivna.
Vad händer om framhjulen bromsar, driver och svänger änom de bara driver. Enkelt och förutsägbart, drivlinan och framhjulen slits fortare.
Intressant att 2 av de 3 exemplen du nämner är fyrkrafsare. Men du skall få medhåll i att däck på en FWD med pulver går åt rätt fort om man roar sig med offensiv körning.
Dock hävdar jag fortfarande att en modern RWD inte per automatik är billigare att vare sig bygga eller att hålla i drift. Gjutjärnsaxlar med påsvetsade rör kanske, men knappast en modern komfortabel bakvagn med tillhörande kardandrift.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
#198467
Vari kryddningen ligger ser jag inte, men är dels imponerad över hur bra kameran som filmar sitter fast, ett sådant fäste skulle jag vilja ha till min GPS som lossnar var tionde mil ungefär....Dels skulle det vara kul att veta vad som utlöste det hela..

/Thomas
av DDD
#198490
Funk skrev:Vari kryddningen ligger ser jag inte, men är dels imponerad över hur bra kameran som filmar sitter fast, ett sådant fäste skulle jag vilja ha till min GPS som lossnar var tionde mil ungefär....Dels skulle det vara kul att veta vad som utlöste det hela..

/Thomas
Du ser var tråden handlar om och det är varken om kameror eller om GPS.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 10

Hm. Och med ID.4. Men du avsåg då en[…]

Ganska säker på att någon h&aum[…]

Jag har hittat i USA och på Skandix. Men fin[…]

Den modellen av Brink-drag fanns utan låsnin[…]