En mycket intressant tråd.
Glöm inte att vi är märkesbröder och att vi ska respektera varandra i denna tråd oavsett pga en avåkning i en kurva med framhjulsdrift eller om du råkar få bensinstopp samt du stannar säkert i en vägrenen med din 7- eller 900 serie Volvo. MVH///DDD
Såg på tv:n härom kvällen, en ”oberoende” nyhetssändning (svt) där de visade ett inslag en framhjulsdriven bil under ett undanmanövertest (SAAB 9-5). Testbilen hade en monterad takbox.
Detta fick mig att fundera över att varför människor är villiga att utsätta sig för samma fara som testbilen, som hade verklighetsbaserad lastning. Direkt slog det mig att folk går på ”niten”. Enligt mig.
Vad händer om föraren av en framhjulsdriven bil bromsar i halt underlag? Jo! Bilen går rakt fram oavsett om bilen har ABS eller inte. Det gör visserligen en bakhjulsdriven bil med.
Vad händer om föraren av en framhjulsdriven bil inte hinner se hindret i tid, t.ex. ett rådjur som springer ut på vägen i mörker eller hastigt i dagsljus och försöker att styra undan? Ska föraren styra undan eller bromsa? Riktnigen på fortsatt ofrivillig färdväg kan inte föraren välja pga centrifugalkraften enligt ovanstående situation. Det går däremot med en bakhjudriven bil.
Funk skrev:Kan du utveckla på vilket sätt du anser att en bakhjulsdriven bil är bättre på undanmanövrar på riktigt halt underlag i landsvägsfart i händerna på en normalbilist.
/Thomas
Om vi bryter ner det i ännu mindre fraktioner så får du svar på din fråga Thomas anser jag. Det är alltså viktfördelningen som avgår detta och inte mitt påstående. Samtidigt får du ännu vidare belägg för detta om du upplevt att Din framhjuldrivna bil Kommer att gå rakt fram när Du accelererar på halt underlag med fullt ratt utslag eller har drivningen kvar på hjulen i hastighet och kommer absolut inte vilja styra åt något håll. Detta kan ostridigt konstateras av rallyförare, även om vissa kanske inte accepterar argumentet på detta forumet vilket är helt ok enligt mig. Bakhjuldrift = Fordonets styrhjul går att funktionera eftersom drivhjulen är på ett annat hjulpar.
Om någon inte accepterar detta respekterar jag det men håller långt ifrån med er om ni inte kan bevisa att en dragsterbil med framhjuldrift accelererar ifrån en dragster med bakhjuldrift, med likvärdigt hästkraftsantal c:a 1500 HK. Detta är min åsikt och inget annat och jag menar inte att jag absolut har rätt utan ser gärna att ämnet disskuteras vidare.
Varför tror den stora majoriteten att framhjulsdrivna bilar är säkrare?
Biltillverkarens övertalningsförmåga har ”gått hem hos nybilsägaren” eftersom de, enligt svensk tradition litar på bilförsäljaren och aldrig har råkat ut för ovanstående händelseförlopp. Detta bör inte göra någon besviken eftersom de troligen tillhör majoriteten av Sveriges bilförare. Enligt mig. :?: Har jag fel? Kanske det!
Vi har behandlat vanliga bilar enligt ovan. Stämmer detta? Då kan vi ställa oss frågan! Varför tillverkar Ferrari eller någon av de potenta biltillverkarna bara bakhjuldrivna bilar? Kan det vara på grund av att de bakhjulsdrivna bilarna får ner kraften i backen vid acceleration och för att öka bilarna prestanda vid kurvtagningar? Det förefaller stämma enligt mig.
Kanske eller kanske inte! Men enligt de som verkar tro att FWD är bättre och säkrare får kanske en tankeställare när och varför billtillverkare av prestandabilmärke/modeller väljer att lägga drivningen på bakhjulen.
Jag vidhåller att det är bilindustrins övertalningsförmoga/implementering och felinformation som leder till att, folk i allmänhet "råkar" köpa framhjulsdrivna bilar och att många billtillverkare, endast är ute efter att visa bra resultat för sina ägare, däribland Volvo dessvärre.
Jag hoppas att ingen utomsående, dvs någon som inte är registread på detta forum, kan rösta på denna tråd. Varför? jo! Pga grund av antalet biltillverkare som tillverkar framhjuldrivna kontra biltillverkare som tillverkar bakhjuldrivnabilar.
Det nuvarande reslutatet borde utgöra någon slags "rättviseresultat" som volvoägare tycker i allmänhet. Detta anser jag Volvo, som "bilmärke" borde ta till sig och börja tillver riktiga bilar igen som driver på bakhjulen :). Te.x nya V70 som är grann utav bara s_tan, anser jag, borde kunna tillverkas med bakhjulsdrift. Enligt mig så slutade Volvo tillverka riktiga bilar efter 1998 V90 ex 850.
Biltillverkarna kan tjäna mer pengar numera dessutom!
Varför? Jo! Framhjuldriva bilas drivna slits mer, vilket kan konstateras pga av att framhjulen driver, bromsar och styr. Detta föranleder snabb förslitning av drivlinan vilket inte borde vara ostridigt. Vanliga bilägaren märker inte detta förrän det är försent.
Delarna till drivlinan ÄR dyrare att tillverka vilket kan konstateras av en ”komplicerad” framvagn på framhjuldriva bilar. Den ”vanliga" bilägaren har inte praktisk upplevt skillnaden mellan framhjuls- respektiver bakhjulsdrift.
Motorutrymmet ÄR trängre vilket leder till att verkständernas timmpeningsdebiteringen ökar pga av att det är svårare att ”komma åt” delar och byta dessa.
Varför köpa en fram hjulsdriven bil?
Vet inte, du är lurad helt enkelt? Det är min åsåkt.
MVH