Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:. Elbilar kommer till skillnad från etanolsvängen att bära sig själv helt och hållet enbart på ekonomiska grunder. .
Jag förstår att du tror stenhårt på detta mantra. Skulle själv önska att jag kunde ha fog för att tro lika hårt på det.

Men... vad kan du presentera som evidens för din tes?
En av de saker man bör komma ihåg när man spekulerar om framtiden för olika bilalternativ är att det finns mer än ett elbilsalternativ att räkna med. Det ena är batteribilar som laddas från elnätet och det andra är bränslecellsbilar som tankas på macken. Långsiktigt tror det stora flertalet beslutsfattare i bilbranschen mer på bränslecellsbilar än batteribilar som det verkliga genombrottet för elektrisk mobilitet. Batteribilar kan mycket väl bli en parentes i utvecklingen, precis som etanolbilarna blev, i alla fall för Sveriges vidkommande.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Leopold skrev:
joel80 skrev:. Elbilar kommer till skillnad från etanolsvängen att bära sig själv helt och hållet enbart på ekonomiska grunder. .
Jag förstår att du tror stenhårt på detta mantra. Skulle själv önska att jag kunde ha fog för att tro lika hårt på det.

Men... vad kan du presentera som evidens för din tes?

Jag baserar det på mycket av det jag läst i ämnet och främst på hur snabbt och kraftigt batteripriserna sjunker.

A report in Ward’s Auto dated February 7th says EV battery prices are falling faster than expected and could be lower than the magic $100 per kilowatt-hour mark by 2020.
https://cleantechnica.com/2017/02/13/el ... -expected/

80% price drop in EV batteries
https://www.elektormagazine.com/news/80 ... -batteries

https://www.aktuellhallbarhet.se/analys ... eselbilar/

Bild
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... pa-ett-ar/

Sista siffran där från 2015... de här siffrorna är från i början av 2017:
http://benchmarkminerals.com/lithium-io ... tour-2017/

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... tteripris/

Samtidigt som batteripriserna sjunker så blir dom också effektivare, och har en bit kvar innan det slår i taket. Med i snitt 5-8% bättre energidensitet per år enligt det här:
https://www.quora.com/Is-it-true-that-b ... ight-ratio

T.ex nya Nissan Leaf har 40kwh på samma utrymme som tidigare modells 30kwh.

Jag tycker det är rätt uppenbart. Om man bortser från batteriet i en elbil är det mycket billigare att tillverka. Ingen dyr växellåda och motorerna är mycket mindre, enklare och billigare. Elbilen har absolut stora förutsättningar för att bli den billigaste. Om det sker 2022 eller 2025, eller tidigare, kanske kan bero på var man bor. Om vi ser till den premie vi kommer få efter juni 2018 här i Sverige kan vi om vi räknar med den nå det redan inom nått år. Och redan nu är det för vissa bilar billigare om man slår ut det på tre års ägande.

Jag tror att just det ekonomiska kommer vara den starkaste drivkraften i elbilars uppgång.
andersuw skrev:En av de saker man bör komma ihåg när man spekulerar om framtiden för olika bilalternativ är att det finns mer än ett elbilsalternativ att räkna med. Det ena är batteribilar som laddas från elnätet och det andra är bränslecellsbilar som tankas på macken. Långsiktigt tror det stora flertalet beslutsfattare i bilbranschen mer på bränslecellsbilar än batteribilar som det verkliga genombrottet för elektrisk mobilitet. Batteribilar kan mycket väl bli en parentes i utvecklingen, precis som etanolbilarna blev, i alla för Sveriges vidkommande.
Ja, så kan det mycket väl vara. Men hur kommer det sig att beslutsfattarna i regeringen inte alls verkar tro mer på elbilar drivna av bränsleceller än batterier, med tanke på detta bidrag och även klimatklivet-bidraget? Om man kommer på något effektivt sätt att producera vätgas kanske situationen förändras? Om det blir billigt att byta ut en bränslecell när den går sönder? Men nu har ju flera biltillverkare lämnat bränslecellsspåret, allt eftersom batteritekniken utvecklas och blir billigare.
Allinug skrev:Ja, så kan det mycket väl vara. Men hur kommer det sig att beslutsfattarna i regeringen inte alls verkar tro mer på elbilar drivna av bränsleceller än batterier, med tanke på detta bidrag och även klimatklivet-bidraget?
Man kan inte gärna ge bidrag för ägare till bränslecellsbilar att bygga egna vätgasstationer vid sitt småhus. Vad beträffar bilarna som sådana (bonus-malus) subventioneras de i samma utsträckning som batteribilar och jag förmodar att det är statliga bidrag, kanske också EU-bidrag, inblandade i utbyggnaden av nätet av tankstationer för vätgas. Tyvärr verkar ju de MP-ministrar som ansvarar för relevanta delar av politiken (Karolina Skog och Isabella Lövin) inte ha kännedom om eller bortse från de stora utsläpp som batteribilar ger upphov till. På annat sätt är det ju svårt att förstå det faktum att de subventionerar dem.
Allinug skrev:Om man kommer på något effektivt sätt att producera vätgas kanske situationen förändras?
Det finns redan effektiva sätt att producera vätgas (och andra bränslen som kan användas till bränsleceller). Vad som ännu saknas är ett tillräckligt väl utbyggt nät av tankstationer för vätgas. I dagsläget är det därför inte realistiskt för mer än ett fåtal att köra bränslecellsbilar. Bränslecellsbilen är helt enkelt lite senare ur startgroparna än batteribilen. Men senare teknik brukar ju ofta vinna över tidigare.
Allinug skrev:Om det blir billigt att byta ut en bränslecell när den går sönder?
Eller om det blir dyrt att byta ut en batteripack när den inte längre funkar som den skall. Vad beträffar tillverkningskostnader talar mycket för att bränslecellsbilar långsiktigt blir billigare att bygga än batteribilar.
Allinug skrev:Men nu har ju flera biltillverkare lämnat bränslecellsspåret, allt eftersom batteritekniken utvecklas och blir billigare.
Har de? Och är det i så fall långsiktigt? Mercedes har just lanserat sin första "riktiga" elbil (d.v.s. helt eldriven och med rejäl räckvidd). Det blev en bränslecellsbil med laddbart batteri som "reservdunk".

http://nyheter.mercedes-benz.se/2017/10 ... ed-vatgas/
andersuw skrev:En av de saker man bör komma ihåg när man spekulerar om framtiden för olika bilalternativ är att det finns mer än ett elbilsalternativ att räkna med. Det ena är batteribilar som laddas från elnätet och det andra är bränslecellsbilar som tankas på macken. Långsiktigt tror det stora flertalet beslutsfattare i bilbranschen mer på bränslecellsbilar än batteribilar som det verkliga genombrottet för elektrisk mobilitet. Batteribilar kan mycket väl bli en parentes i utvecklingen, precis som etanolbilarna blev, i alla för Sveriges vidkommande.
Du har helt rätt. Jag är tillräcklig gammal för att komma ihåg resonemanget innan man hade börjat bygga och subventionera elbilar.

Hybrid ansågs duga bara som övergångslösning eftersom två olika drivkällor gav inga miljövinster bara dyrare produkt.

Bränslecell skulle vara optimallösning men var dyrt och skulle behöva infrastruktur för väte distribution.

Batteribilens nackdel var just beroende av lång laddningstid och behov av ny revolutionerande batteriteknik.(som har inte kommit)

För mig är en gåta varifrån har det kommit stark tro att modern litium batteri är någon evighetsmaskin ,det är det verkligen inte.

Alla billighetskalkyler grundar för det antagande att originalbatteri håller hela bilens livscykel.
Jag vet inte vad menas med detta. Ska batteribilen vara en kortlivad skapelse eller vad.

Det går bra att sälja 1-2år gamla batteribilar som begagnade, men vem skulle köpa en 4-5 år gamla batteribil utan att batteripack är utbytta.Detta skulle omkullkasta alla kalkyler .
andersuw skrev:
Allinug skrev:
Allinug skrev:Men nu har ju flera biltillverkare lämnat bränslecellsspåret, allt eftersom batteritekniken utvecklas och blir billigare.
Har de? Och är det i så fall långsiktigt? Mercedes har just lanserat sin första "riktiga" elbil (d.v.s. helt eldriven och med rejäl räckvidd). Det blev en bränslecellsbil med laddbart batteri som "reservdunk".

http://nyheter.mercedes-benz.se/2017/10 ... ed-vatgas/
Tidigare i år sa Mercedes att bränsleceller inte ingick i deras framtidsvision. Och nu ska de alltså ha bilar som både drivs av bränsleceller och är batteribilar?!
glock40sw

Var har du fått den inställningen ifrån?

Dels är så gott som alla jämförelser mellan el och fossilbil räknade med bara 16k (eller max 20k) mil. Sen börjar det nu finnas rätt mycket data som visar på att batterierna håller mycket längre än man vågat hoppas.

Tesla Model 3 har 8 år och 16000 mils garanti på det mindre batteriet och 19000mil på det större.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... i-model-3/

Rätt intressant också att se att snittet efter 16k mil ligger en bra bit över 90% batterikapacitet kvar. (Även om antalet mätpunkter där uppe är rätt få.)
https://public.tableau.com/views/TeslaB ... &:tabs=yes
Skärmklipp 2017-12-22 16.49.53.png
Skärmklipp 2017-12-22 16.49.53.png (194.97 KiB) Visad 401 gånger

Att det är så extremt mycket negativa rykten som snurrar runt kring elbilar är störande.
Allinug skrev:Tidigare i år sa Mercedes att bränsleceller inte ingick i deras framtidsvision. Och nu ska de alltså ha bilar som både drivs av bränsleceller och är batteribilar?!
Batteriet är främst tänkt att användas som accelerationshjälp och för regenerativ bromsning. Att det är laddbart gör det också möjligt att använda det som "reservdunk" när det inte finns någon vätgasmack i närheten. Mercedes säger (i det dokument jag tidigare länkade till):

"Bilen drivs primärt av en bränslecell som genom en kemisk reaktion med den omgivande luftens syre omvandlar vätgas till elström – med värme och vattenånga som 'biprodukter'. Vätgas kan produceras av vatten som genomgår en elektrolys och kan sägas vara ett 'kemiskt batteri'. Vätgasen kan nämligen produceras av till exempel vatten-, sol- eller vindkraft när det inte finns en efterfrågan på el just när den produceras. Elen används då istället till vätgasproduktion.

...

En klassisk vätgasbil har ett batteri. Det batteriet används som mellanlagring för den energi som bränslecellerna skapar. Här har Mercedes-Benz i stället valt att sätta in ett större batteri. Dels för att nyttja de egenskaper ett sådant batteri ger (som snabb acceleration till exempel) men också för att kunna nyttja vanlig laddning när vätgas inte finns att tillgå."

Mercedes ingår också i ett samarbetsprojekt, H2 Mobility, som har för avsikt att snabbt bygga ut det tyska nätet av vätgasmackar:

"By the end of the first development phase, which is to run until 2018, Germany should already have the world’s densest hydrogen refuelling network with a total of some 100 stations. We, H2 MOBILITY, will operate the stations.

...

In the course of a second development phase that will take us up to the end of 2023, we plan to operate up to 400 hydrogen refuelling stations. The second phase will, however, be tied to the number of fuel cell vehicles on the roads."

http://h2-mobility.de/en/h2-mobility/
joel80 skrev:glock40sw

Var har du fått den inställningen ifrån?

Dels är så gott som alla jämförelser mellan el och fossilbil räknade med bara 16k (eller max 20k) mil. Sen börjar det nu finnas rätt mycket data som visar på att batterierna håller mycket längre än man vågat hoppas.

Tesla Model 3 har 8 år och 16000 mils garanti på det mindre batteriet och 19000mil på det större.
Värdet på de garantier vet man först när domstolarna har granskat de ,om de är något att stödja på eller rena skämtet som det var fallet om de 12år rostgarantier.
Batteribil har jag inte haft men long erfarenhet om laddningsbara batterier från nickel kadmium batterier till metallhybrid och litium-ion.
Senaste 5 sommar har jag klippt gräset med batteridriven klippare och de litium batterierna kapacitet har sjunkit under tiden så mycket att till nästa sommar måste jag överväga köpa nya.
Jag kan inte tänka mig att samma typ av batterier i bilen skulle vara mera hållbara.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 16
Generator Pv 444

På dessa äldre typer av generatorer sli[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Testade nu med original tryckklocka och satte 2 br[…]

Så jag misstänker att de börjar bl[…]