Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av S60AWD2.5T
jonas144 skrev:
S60AWD2.5T skrev:Skylten är ju inte läslig framifrån utan endas i en smalsektor RAKT framifrån. Tingsrätt är ju lite av lotteri men klarar du detta skall jag vara en som gratulerar dig.

Om man läser på hemsidan är det ju uppenbart att sektorn är alldeles för snäv.
Du får nog precisera dig lite bättre. "Skylten är ju inte läslig framifrån utan endas i en smalsektor RAKT framifrån" när är då sektorn så stor att den plötsligt blir laglig då? Det står inte preciserat i lagen, vad jag vet.

Vilken hemsida refererar du till? Är det http://www.osynlig.org? Och i såfall hur kommer du fram till detta?

Trodde jag var tydlig?

Citerar oynlig.org:
• Hur funkar den?
Protectorn innehåller prismor som gör att du kan avläsa reg nr rakt framför bilen,
men redan i en så liten vinkel som 15° blir skylten oläslig.
Slut citat.

Att vinkeln 15 grader skulle vara tillräcklig för att se skylten framifrån tror jag inte på. Framifrån är väl åtminstånde en sektor på 90 grader.
Angåbende precisa lagar. Det finns något som hetr författningssamling där tolkas lagarna men de som i sin tur tolkar det är ju tingsrätten.
Och självklart har den haffade sin fulla rätt att få det prövat där.
Staten mot åtalad då blir det ingen rättegångskostnad.
Så dyrare kan det ju inte bli.
av robbieboy
Ok..precis det jag ville höra..=)
Om det inte blir dyrare än mina böter så får jag gärna saken prövad..
Måste dock dubbelkolla det med tinsrätten oxå..

Ang. vad som är framifrån och snett framifrån är väl definitionsfråga...
Står i stadgarna att den ska vara väl synlig. Sedan vad som är väl synlig är en tolkningsfråga.

/R
Användarvisningsbild
av VildingLoo
Hej

Det är inte tillåtet att ha en prismaskylt på regskylten. Regskylten ska lätt kunna läsas av framifrån och bara för att jag tagit ett par kliv åt sida innebär det inte att jag står nån annanstans än framför bilen. Det ska fortfarande synas vilket regnummer bilen har.

Att skylten inte behöver synas uppifrån eller från sidan har jag lätt att förstå. Det finns ingen regel om att jag behöver ha regskylt på bilens tak eller på sidan av bilen.

Att vränga på text för att det ska passa ens egna behov har man ofta inget för. Polisen kan däremot inte beslagta skylten eftersom det inte är olagligt att inneha den. Det gör man ju däremot med laserstörare. Har man blivit stoppad med laserstörare får man ju dryga böter men klarar oftast körkortet (om inte polisen kört bakom/framför och mätt hastigheten).

Jag hoppas att ni som läser mitt inlägg förstår ironin nånstans i mitten. Jag gillar inte heller fartkameror, det drar ofta ner farten under tillåten hastighet vilket retar mig oerhört.

Tjingeling
av jonas144
VildingLoo skrev:Hej

Det är inte tillåtet att ha en prismaskylt på regskylten. Regskylten ska lätt kunna läsas av framifrån och bara för att jag tagit ett par kliv åt sida innebär det inte att jag står nån annanstans än framför bilen. Det ska fortfarande synas vilket regnummer bilen har.

Att skylten inte behöver synas uppifrån eller från sidan har jag lätt att förstå. Det finns ingen regel om att jag behöver ha regskylt på bilens tak eller på sidan av bilen.

Att vränga på text för att det ska passa ens egna behov har man ofta inget för. Polisen kan däremot inte beslagta skylten eftersom det inte är olagligt att inneha den. Det gör man ju däremot med laserstörare. Har man blivit stoppad med laserstörare får man ju dryga böter men klarar oftast körkortet (om inte polisen kört bakom/framför och mätt hastigheten).

Jag hoppas att ni som läser mitt inlägg förstår ironin nånstans i mitten. Jag gillar inte heller fartkameror, det drar ofta ner farten under tillåten hastighet vilket retar mig oerhört.

Tjingeling
Du kan knappast ha läst igenom ditt inlägg innan du har postat det. Vi här på jobbet undrar vad fan du menar.
av S60AWD2.5T
jonas144 skrev:

Tjingeling
Du kan knappast ha läst igenom ditt inlägg innan du har postat det. Vi här på jobbet undrar vad fan du menar.

Jag fattar helt klart vad VildingLoo menar.
Du jonas144 får nog ta hjälp av några andra än arbetskamraterna för att läsa inlägget.

Tycker att inlägget var tydlig till skilnad mot din upplysning om hemförsäkring o rättskydd.

Men som sagt jag vill gäna vara den förste att gratulera om trådskaparen slipper böter.
Användarvisningsbild
av VildingLoo
jonas144 skrev:
Jonas144, har jag stavat illa? Är du arg eftersom du svär eller svär du ofta? Vad jobbar du med? Du och dina arbetskamrater undrar vad jag menar...

Vilket ord är det ni inte förstår????? Varför är det tydligt för dig att jag inte läst igenom mitt inlägg innan jag postade det? Nu är det jag som inte förstår vad du menar, kan du förtydliga lite?
av robbieboy
Förstår helt klart vad folk syftar på..men hoppas ni förstår mig oxå.'
Visst går att böja och vrida ord, men i slutänden är det ändå vad man kan bevisa att lagen säger. Att hänvisa till olika texter och tolkningsfrågor är sin sak.
Vi får se var allt slutar.
Jag uppdaterar när jag vet något..=)

Fred på er..
/R
Användarvisningsbild
av VildingLoo
VildingLoo skrev:
jonas144 skrev:
Jonas144, har jag stavat illa? Är du arg eftersom du svär eller svär du ofta? Vad jobbar du med? Du och dina arbetskamrater undrar vad jag menar...

Vilket ord är det ni inte förstår????? Varför är det tydligt för dig att jag inte läst igenom mitt inlägg innan jag postade det? Nu är det jag som inte förstår vad du menar, kan du förtydliga lite?
Jonas144, ursäkta om jag surnade till lite men jag tyckte du var oförskämd. Sen gjorde jag likadant...inte bra.

Jag ska försöka klistra in en länk

http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/20010650.HTM

SFS 2001:650 7 kap 8 § 1a och 3e stycket. Brott mot 1a stycket kostar 1500 och 3e kostar 500. Höjning till dessa nivåer 1 oktober 2006.

Tingsrätten i Stockholm dömde en kvinna för att ha dolt regskylten vid en vägtull. Detta var iochförsig en kartongbit som dolde skylten men Tingsrätten slog också fast att skylten skulle vara synlig ur flera olika vinklar.

Jag är som sagt inte så nöjd med fartkameror jag heller, men jag tror det blir svårt att slingra sig ur detta. Att det tar tid med en del ärenden kan nog betyda att dom ligger lågt på prio-listan. Har man tur hinner brottet preskiberas.
av matzen10
Tackar för att du snokade reda på den länken, VidingLoo!
Klargör en del eftersom texten är hämtad ur författningssamlingen.

M V H
---> Matz
av jonas144
S60AWD2.5T skrev:
jonas144 skrev:

Tjingeling

Jag fattar helt klart vad VildingLoo menar.
Du jonas144 får nog ta hjälp av några andra än arbetskamraterna för att läsa inlägget.

Tycker att inlägget var tydlig till skilnad mot din upplysning om hemförsäkring o rättskydd.

Men som sagt jag vill gäna vara den förste att gratulera om trådskaparen slipper böter.

8) OK, vi får väl läsa en gång till :oops:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Får undersöka om jag hittar någon[…]

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.