Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Fördelen om man bor på landsbygden och har långt till macken är att man bäldigt sällan kommer behöva "tanka" utanför hemmet.. Nu när bilarna kommer med 25-30 mils riktig räckvidd funkar det ju även norrut.. För rätt många i allafall. Har man två bilar borde den ena lätt kunna vara en elbil.. Det är rätt roligt att köra med eldrift också.. Bra vrid! :)
av rid54
SkauneJohan skrev:för en som e totalt okunnig om elbilar, hur är det med värmen på vintern? själv tänker jag då att det borde dra en massa ström att få värme i elbil (jag kan såklart ha fel)
Det där har jag också funderat en del över. Att använda el för uppvärmning är att använda sofistikerad energi på ett slösaktigt sätt. Det vore bättre med nån form av "rödsprits-webasto" eller nån kolbrikettdriven värmare än att använda körströmmen till att värma bilen. Etanol och ved är ju förnybara energibärare....
av llesrof
rid54 skrev:
SkauneJohan skrev:för en som e totalt okunnig om elbilar, hur är det med värmen på vintern? själv tänker jag då att det borde dra en massa ström att få värme i elbil (jag kan såklart ha fel)
Det där har jag också funderat en del över. Att använda el för uppvärmning är att använda sofistikerad energi på ett slösaktigt sätt. Det vore bättre med nån form av "rödsprits-webasto" eller nån kolbrikettdriven värmare än att använda körströmmen till att värma bilen. Etanol och ved är ju förnybara energibärare....
På jobbets elbil drivs värmen av... just det... DIESEL! Dieseltanken sprang läck förra sommaren så den bilen blev en miljöbov.

Ampere hit och ampere dit och en massa snack om elproduktion... är det någon som funderar på de råvaror som behövs till dessa helt fantastiska elbilar som skall frälsa världen? Ett mycket bra skäl till att lägga ned oljeberoendet är att slippa ha pissiga länder att göra. Men... vi riskerar ju bara att flytta ett beroende till ett annat beroende. Så vitt jag vet går det åt en hel del sällsynta ämnen till all denna nya teknik, sällsynta ämnen som finns i länder där mänskliga rättigheter är ännu mera sällsynta. Det tycker inte jag är okej. Istället för att konsumera olja från skitländer där man exempelvis avrättar homosexuella av religiösa skäl så köper vi sällsynta jordartsmetaller från andra länder där man sparkar skiten ur folk bara för att de tillber samma gud som diktatorn, men på ett annorlunda vis.

För att det skall vara hållbart så måste hela klabbet i princip in i ett slutet kretslopp och där man kan använda materiel som är relativt vanliga och lätta att komma över. Visst, miljön kanske blir lite bättre i vår del av världen men den lär ju inte bli det för de stackars satar som skall tillgodose vår aptit på råmaterial.
av rid54
Ett av problemen är kraven på sofistikerad funktion. Alla är vana vid lyx och att köra utan att veta nåt om funktionen och utan att behöva tänka på vad man gör. Elmotorer med hög verkningsgrad har tillverkats sedan mycket länge, men de kräver lite eftertanke när det gäller manövreringen (tänk ellok) och blir lite tunga. Om allt ska vara väldigt litet och ha extrem prestanda i förhållande till formatet, uppstår kraven på exotiska material. Om man modererar kraven på systemet (behövs 500+ hkr i en personbil?) och kan acceptera att elmotorer också behöver lite plats klarar man sig nog fint utan neodym och annat. Men då blir det ju inte så exklusivt längre, förstås. Den dagen vi tvingas inse att behovet som "bilar" eller motsvarande anordningar framöver ska tillfredsställa, är persontransport och inte avkoppling och underhållning, kanske de mer elementära och billigare (för miljön och plånboken) fordonen åter blir aktuella. Min personliga uppfattning är att bilen tillfredsställer ett behov av att på egen hand och i frihet från tidtabeller och säkerhetskontroller kunna flytta mig själv och familjen några hundra kilometer. Övriga funktioner (det finns ju tusentals, tydligen, inkl infotainment och GPS) är sekundära i allra högsta grad. Värme är rätt viktigt i svensk vinter, men inte automatisk uppdatering av "bilens mjukvara"... Men ska alla ha det mest exklusiva, det starkaste och snabbaste och elegantaste, så kan man fråga sig om resurserna räcker till.
av llesrof
Det är lite samma erfarenhet jag har från jobbet - allt skall vara så enkelt som möjligt för användaren. Helst skall datorn bra ha en enda knapp på tangentbordet och datorn skall begripa exakt det användaren vill när han/hon trycker på den. Enkelt så att det förslår för användaren men extremt komplicerat bakom kulisserna. Och dyrt. Jag är helt inne på att vi behöver gå mot enklare och mer robust teknik som har låga driftskostnader. Om detta sker på bekostnad av lite bekvämlighet så må det vara hänt.
Användarvisningsbild
av joel80
Intressant sida: http://www.ucsusa.org/clean-vehicles/el ... esla/Model S - 85
(Länken ovan går direkt till jämförelse med en Tesla i New York)
Man kan räkna ut beroende på var man bor i USA om en elbil "sparar" på co2-utsläpp. En fjärdedel av befolkningen i USA ska i nuläget inte ha elbil enligt dom siffrorna.
Nästan alla staters elproduktion i USA är sämre än i Europa, och betydligt sämre än i Norden. Vad man inte räknar in här är extra utsläpp p.g.a batteritillverkning. Där brukar man räkna med ett ton co2 extra mot för en bensin/dieselbil. I de flesta områden jag testade låg "besparingen" mot snittförbrukningen på fossildrivna bilar på över 200g/mile. Kör man 10000 miles (16000km) har man då alltså "sparat in" det dubbla batteriet kostat att tillverka. Så på ett år kör man igen det utsläppet med råge, i de allra flesta Amerikanska stater. Hittade postnummer där det är rätt låg besparing på bara runt 57g/mile. (Runt Detroit) Med tanke på att Amerikanska bilar är större än här med högre förbrukning så är det så pass smutsigt att det skulle vara bättre att försöka få Detroitborna att köpa mindre/snålare bilar.

Här kan man leta zip-codes: http://www.unitedstateszipcodes.org/ny/
Användarvisningsbild
av 800serien
~Kalle~ skrev:Det som är positivt för oss i norra sverige är ju det att i princip alla som har bil har tillgång till elstolpe. Många står och bränner 2kw /h för at hålla kupén och motorn varm vintertid för att sen starta motorn och köra 3-5km hem från jobbet :roll: Hade varit perfekt med en elbil där då man enkelt tagit sig hem på eldrift :)
Enda gångerna man skulle tänka sig att köra elbil. :D

Byta bort Volvofemman mot en elbil permanent skulle jag aldrig göra. vol:-)
Användarvisningsbild
av joel80
Ge det 7-8 år så kommer du stå där och längta efter att kunna köra elbil (om du inte haft råd att köpa redan...)
Ingen kommer vilja köra gammal seg tråkig fossil. ;)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 10

Hej, Jag skulle upp på motorvägen ig&a[…]

snö

Vi fick mer snö igår, just som det had[…]

7 pers i familjen ungdomar med aktiviteter och sm&[…]

Den stora annons-tråden