Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av andersuw
lennarte skrev:Växthusgasproblemet ja, men fossil är för mig fortfarande något som är betydligt äldre än '"några hundra år".
Nu är vi rätt långt från ämnet för den här tråden. Å andra sidan är själva benämningen (terminologin) helt ointressant. Det är ett problem vi talar om (växthuseffekten) och för det problemet spelar det ingen som helst roll vad du har för idéer om tillämpningen av ordet fossil så länge effekten väsentligen är densamma, vilket den är.
lennarte skrev:Men om det blir som många tror med den infrusna metanen i bl.a Sibirien, så vill det nog till att "hitta på" något ganska omgående. Fast och andra sidan, naturen har funnits i olika former i flera miljoner år och den moderna människan i typ 100000 år. Så om ytterligare en miljon år är det ingen som som över huvud taget bryr sig om växthuseffekten. Oavsett om vi som är här just nu lyckas göra något eller inte. Naturen kommer att kunna läka alla sår, men människan kommer förmodligen inte att vara med då. Nu låter jag kanske lite väl pessimistisk, men jag är nämligen helt övertygad om att det där med temperatur höjningen är något som naturen sköter alldeles själv. "Dom" säger hela tiden att temperaturen har stigit men si och så många grader sedan det började mätas. Den började mätas i slutet på den kallaste perioden på tusen år. För 3000 år sedan var temperaturen I Sverige t.ex lika som vid Medelhavet har idag.....
Jag förutsätter att vårt perspektiv är mänsklighetens och att mänsklighetens perspektiv inte är detsamma som för 3000 år sedan. Annars är vi långt ifrån allt som handlar om bilar (och mänskligheten också för den delen).
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
rid54 skrev:Save the planet? The planet is fine, it's the people who are fucked...
Ett felaktigt motsatsförhållande. The planet isn't fine from people's point of view. So people have to to stop fucking up. ;-)
av Lars76
Hej
Jag har en v70 2,0f aut från 2009 9000mil
Verkar lite trög och typ långsam respons när man trycker på gasen, känns som det påverkar växellådan som blir tveksam mellan 1-2..
Alltid gått på e85 tills för 6 mnd sen var den blev låst i datorn till bensin.
Haft diverse rensmedel i tanken med lite bättre resultat.
Tänkt byta bränslefilter och undrar vart det sitter?
Tänkte samtidigt ultraljudstvätta spridarna och undrar om man lägger hela enheten i badet eller man delar den och isf hur gör man det utan krångla till det?
Vill jo de skall bli rena på insidan också.
Tacksam för hjälp.
Mvh lars
av Rådlös
Vad menar du med att "den blev låst i datorn till bensin"?
På YouTube finns det ett flertal filmer om att tvätta spridare och annat med ultraljud: https://www.youtube.com/results?search_ ... a+spridare
Rensmedel? Ett av dom bättre rensmedlen är just etanol. Nu är du väl knappast i riskzonen, men bensin som står längre tider i tankar, t.ex i hobbybilar som bara körs på sommaren kan få hartzbeläggningar av bensin. Det löser man upp med etanol. Det finns en längre utläggning om detta och bränsleslangar, men det är överkurs här.
Tänds din motorlampa när du känner att motorn inte orkar? Har du låtit någon verkstad eller motsvarande läsa ut eventuella felkoder? Dåliga spridare skall ge larm. Jag vet inte var bränslefiltret sitter, men det skall kontrolleras (bytas?) vid 6 000 mil, 12 000 mil och 18 000 mil-service. Alltså intervaller på 6 000 mil.
av Lars76
Volvo verkstan låste bilens dator till bensin eftersom det tydligen kan svårt för denna att välja rätt enligt dom.
Står mycket på nätet att etanol bilar har igensatta spridare osv
Inga larm.
Kör en likadan i jobbet så går avsevärt bättre.
Letar lösningar så alla förslag mottages
av Rådlös
Det där låter mycket konstigt för mig. Motorn är en Flexi Fuel Vehicle och det betyder att den skall kunna gå på alltifrån ren 95-oktanig bensin till 85% etanol och 15%bensin, E85. Och motorns styrdator vet inte vad bränslet heter (varunamn) Den känner bara med Lambdasondens hjälp att bränslet har vissa egenskaper som gör att den skall kunna ställa in luft/bränsleblandningen för att alltid hålla Lambda 1, eller näst intill.
Låsa för bensin? Det låter ungefär som dom dumheter som vissa självutnämnda experter påstog att man skulle tanka var 5-te tank med bensin! Volvo själva har aldrig givit några sådana direktiv!

Läs här vad Volvo säger själva om FFV-motorn:

B4184S8 (FlexiFuel)
General
The FlexiFuel engine is a 1.8 litre engine adapted for E85 fuel. E85 consists of a mixture of 85 % ethanol and 15 % 95-octane petrol.
However, the Engine Control Module (ECM) can also adapt all fuel mixtures from 100 % petrol to just E85.
The FlexiFuel engine is basically a B4184S11 which has been modified to cope with the major stresses that operating with E85 entails.

Regulating the fuel
The Engine Control Module (ECM) has new software adapted for the B4184S8. This is used to calculate the ethanol content in the fuel and to optimise the adaptation of the calculated fuel injection quantity.
The ethanol/petrol mixture can vary considerably in the tank, from only E85 to only petrol. The mixture ratio of ethanol and petrol is detected by the "normal" adaptation strategies of the Engine Control Module (ECM).
This takes place by evaluating the lambda-sond signals. For example, "a lot" of ethanol results in a lean fuel/air mixture. The Engine Control Module (ECM) compensates by increasing the quantity of injected fuel so that the correct lambda value is achieved.

Detta handlar visserligen om 1.8F-motorn, men 2.0F-motorn är samma motor. Bara lite större cylinderborrning. 2.0F fanns inte när detta skrevs 2005. Texten är en utskrift från Vida och jag har fått dokumentet från Volvo.

Med din beskrivning skulle man kunna tolka det som att en verkstad har mappat om styrdatorn så att den har fått ett mycket "smalare" reglerområde. Är det verkligen så?
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]