Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lucif3r skrev:Alltid "bra" att ha en bil som får dra mer än körkortet(B) tillåter, då behöver man bara bry sig om den där jävla totalvikten :P
"Idealet" är att ha så lätt bil som möjligt och som lastar så lite som möjligt så bilen knappt väger något alls om du vill dra riktigt tunga släp så du håller dig under 3.5 Ton totalt.

Hade en Mazda som var superlätt med låg totalvikt som drog extremt tunga släp på B-kort.

Men det är verkligen inte roliga kombinationer att framföra även om de är lagliga.
Användarvisningsbild
av joel80
Fast VolvoB20... Just dom bilarna brukar ha rätt låg gräns på hur tungt du får dra. Så även om du då får hänga på en kärra med 2000kg totalvikt får du inte lasta den speciellt mycket.
Precis det vi diskuterar här..
Användarvisningsbild
av StringerBell
Det vore bättre att förenkla det hela med att den maximala totalvikten på släpet för B-körkort aldrig överskred maximal släpvagnsvikt. Alltid någon som läser slarvigt och lastar upp till hela totalvikten.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:Fast VolvoB20... Just dom bilarna brukar ha rätt låg gräns på hur tungt du får dra. Så även om du då får hänga på en kärra med 2000kg totalvikt får du inte lasta den speciellt mycket.
Precis det vi diskuterar här..
Bilen vägde strax över 1300 kg och drog 1850 kg. Jag tycker inte det är speciellt låg gräns. När så mycket vikt trycker på och drar hit och dit på en så lätt bil så känns det verkligen kan jag intyga.

Finns en del löjligt lätta pickisar och engelska jeepar som drar 2,7- 3.5 ton (men då behöver du BE) och de är heller ingen höjdare att köra tycker jag.
Användarvisningsbild
av joel80
Oj.. vad är det för bil som har tjänstevikt på 1300kg men får dra en kärra på 1850kg?!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
StringerBell skrev:Alltid någon som läser slarvigt och lastar upp till hela totalvikten.
Men då är det ju deras eget fel om dom åker dit på det också.. Som förare har man ju skyldighet att ha koll på alla trafikregler osv, så argumenet "det visste jag inte" kan man ju gärna inte komma med...
av rid54
Hela detta regelverk är en mardröm, uttänkt av någon som ätit nån konstig svamp.
Lada Niva. Tjänstevikt = 1290kg. Totalvikt = 1610 kg. Maxvikt obromsat släp = 400 kg. Maxvikt bromsat släp = 1490 kg. Max totalvikt bromsat släp för körkort B = 1290 kg. Max sammanlagd bruttovikt bil o släp för körkort B = 3100 kg.
Detta står i regbeviset. OBS att max bruttovikt för fordonskombinationen och körkort B = 3100 kg, men detta kan inte uppnås med angiven vikt för "Max totalvikt bromsat släp för körkort B" och bilens totalvikt (det blir bara 2900 kg). Eftersom jag har BE tittar jag på maxvikt bromsat släp och där kan jag komma upp i en tågvikt på 3100 kg, men det är ju med BE-behörigheten, det... Hur tänkte man där? Eller har jag missat nåt?

En annan bil i familjen, en Chrysler PT Cruiser, har angivet max vikt bromsat släp till 1000 kg, men vidare i regbeviset står att maxvikt för släp med utökat B är 2350 kg! :shock: Och den bilen har inte ens en dragkrok... Troligen finns det någon form av anvisningar till hur siffrorna ska läsas och tolkas, men det är -enligt min mening- rena larvet att trassla till det hela så förbenat.

Om bilen inte har dragkrok bör fälten i regbeviset vara nollade. När fordonet registreras med krok ska nytt bevis utges med de gällande vikterna. Vikterna bör rimligen anges på rätt sätt, dvs totalvikt eller bruttovikt, i klartext, inte med fraser som "högsta vikt bromsat släp". Finns skilnad mellan "bruttovikt" och "totalvikt" så ska myndighetens papper innehålla just de uttrycken, inga andra. Alla ska kunna reglerna, javisst, men det är lite väl mycket att begära att alla personbilsförare ska kunna varenda finess i bestämmelserna utan att få lite vägledning från de organisationer som bestämmer. Och nu har jag inte ens berört de virriga skillnaderna mellan körkort B före nåt visst datum och "utökat B", och BE och vad som kan komma in i bilden för övrigt.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Max släpvikt och allt det är uppgifter som fåtts av biltillverkaren, och har inget med om den slutliga bilen är utrustad med krok eller ej. Det är generella uppgifter för bilmodellen - inte utrustningen på just ditt exemplar.

Det enda som ändras i regbeviset vid montering av drag är fältet "draganordning:", som är tomt om man inte har drag och ifyllt "Kula" om man har (fast) drag, samt vikten på bilen justeras i regbeviset för det kroken väger. Snittvikt på en krok med montering är väl typ 20kg eller nå sånt.
Så lustigt nog får en 2ton(2000kg) bil dra mer utan krok än med krok (2020kg) på B-kort :roll:
av rid54
Lucif3r skrev:Max släpvikt och allt det är uppgifter som fåtts av biltillverkaren, och har inget med om den slutliga bilen är utrustad med krok eller ej. Det är generella uppgifter för bilmodellen - inte utrustningen på just ditt exemplar.

Det enda som ändras i regbeviset vid montering av drag är fältet "draganordning:", som är tomt om man inte har drag och ifyllt "Kula" om man har (fast) drag, samt vikten på bilen justeras i regbeviset för det kroken väger. Snittvikt på en krok med montering är väl typ 20kg eller nå sånt.
Så lustigt nog får en 2ton(2000kg) bil dra mer utan krok än med krok (2020kg) på B-kort :roll:
Jo, så rätt. Jag vet sånt nu, efter att ha plöjt detta forum, bland annat. Men en "genomsnittlig bilägare", var ska han/hon kunna hitta relevant information på ett lätt sätt? "Släpvagnskalkylatorn" som finns hos TS är ju rena skämtet, man måste veta regnr på bil o släp, det ger inte svar på vilka vikter som gäller. Därav att jag tycker att det skulle framgå på begripligt språk på regbeviset, som ju alla bilägare har tillgång till. Med rätt uttryck (total- vs bruttovikt). Vad bileländet hypotetiskt kunde dra om den blev utrustad med ett drag är ju uppgifter som finns lagrade, men de borde inte tryckas om de inte är aktuella.
Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Design och hållf. klart. Nyansval & ti[…]

Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&a[…]

Dimljus v70 97

Hemskt gärna.

Välkommen ut i trafiken

Grejerna kom idag. Ska försöka fixa det […]