Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av rid54
Rent "kemiskt" kan det ju vara lite skillnad, beroende på förhållandet mellan väte H och kol C i bränslemolekylerna. De flesta flytande bränslen och bränslegaser består av molekyler med C och H i olika proportioner. Bränn rent väte och få rent vatten, bränn rent kol och få koldioxid... Bensin etc ger ju både det ena och det andra eftersom det finns både C och H i själva bränslet. Som en ren gissning skulle jag säga att etanol (C2H5OH) som har 6 H på 2 C (3:1) kanske ger lite mer vattenånga än bensin, men jag vet inte "formeln" för motorbensin - det kan vara samma förhållande. Diesel har troligen större andel C än bensin har (och mindre andel H), för jag tycker det verkar vara mer sällsynt med slambildning i dieselmotorer.
Okej, vilken vetenskap, grekiska för mig. :) Men ännu ett skäl till att tanka bensin på vintern istf etanol alla fall. Vilket jag gjort, men det borde inte bli bättre av att tanka etanol alla fall.
AC - får inte el

Då får du följa Martins förs[…]

Just -88 fans båda modellerna. Boxar, givare[…]

Uppdaterad GPS

Okej! Det finns inte nåt annat sätt f[…]

Hej på er, Har precis, nästan gratis, […]