Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Är väl politiker i ett nötskal!? Lovar runt och håller tunt!
För mig personligen är det skitsamma med vad dieseln kostar men det finns många som drabbas hårdare.
ROT har jag faktiskt ingen åsikt om, varför infördes det egentligen och har kostnaden för konsumenten verkligen minskat efter införandet?
Det är ju inte så mycket priset i sig som man blir rent av förbannad på, utan att dom helt enkelt har mage att lova en sak och sen göra precis tvärtom.
Visst, det är ju knappast något nytt inom politik, men det är ju knappast någon ursäkt för att bete sig som arslen...

E85 skulle väl också höjas 'snart' har jag för mig?
av *pettson*
Det är så lätt att glömma..
Jag ska inte försvara beslut eller partier.
Men.. om ni själva fick förtroendet att leda landet 4år med dom löften ni gett. Sen.. får ni regera första året med FÖRRA regeringens budget. Dvs dom ändringar ni satt av pengar till i budgeten kan inte bli av, då pengarna som fanns i teorin för användning, nu rinner ut i praktiken med andras löften. Rödgrönt regerar med blå budget just nu.
Vad förväntas man göra? Byte av partifärger fyller inga lador, eftersom mindre betalas in så måste nåt höjas.. där är vi nu oavsett om man kallar det skatt eller avgift.
Det här är exakt så som det är planerat av blåbär, dom har inga mer pengar heller. Men dom ser till så andra får smällen och vips blev man poppis och kanske får till ett omval och kan håva in på förändringar som man tvingat fram.
För var så säkra: pengarna ska in oavsett partifärger.
Observera att detta är inget taget beslut. Det kan i värsta fall bli resultatet om inte EU-förhandlingarna går bra. Alltså att man skall "belöna" koldioxidneutrala bränslen framför fossila bränslen.
Detta är inte heller något nytt. Den här situationen har funnits i minst tio år. Men nu har väl någon kvällstidning hittat det och gjort rubriker av det? Då, för tio år sedan importerade vi etanol från Brasilien. Flera länder i EU, Frankrike var bland dom mest högljudda, ville belägga etanolen med tull och skatt för motorbränsle. Sverige fick i stället igenom sitt krav på att det skulle förtullas som ett kemiskt lösningsmedel/råvara. Sveriges tull-och skattesats går ut vid nästa årsskifte. Men det återstår alltså förhandlingar om detta.
Frankrike var som sagt framträdande skeptiska och motståndare till etanol vid den här tiden. Något år senare upptäckte dom att dom får ju stora volymer misslyckat vin över varje år. Vin som inte håller kvalitetsnormen. Någon kom på att "gör etanol utav det och sälj som motorbränsle". I dag ligger Frankrike tvåa efter Sverige med antalet E85-stationer i Europa. 558 stationer i Frankrike mot Sveriges 1885 stationer, enligt tillgängliga uppgifter.

Själv kör jag alltid och enbart på E85.
Sossarna har ju lovat 250.000 nya bostäder och att vi skall ta emot runt 100.000 hemvändande Svenskar och flyktingar om året. Den ena gruppen är till stor del självförsörjande och den andra är det inte utan kostar miljarder i många år.
Dessutom planerar man två eller tre nya tunnelbanelinjer i Stockholm. Dyker nog snart upp en ny sportarena och varför inte en ansökan till OS som kräver att alla befintliga arenor byggs om.
Infrastrukturen är så pass eftersatt att tågen mest verkar stå stilla. Vägarna har potthål djupa så att man slår sönder bilen om man missar dom.
Trodde ni att detta skulle finansieras med luft eller att mjölken skulle kosta en krona mer?
Etanol, bensin och diesel är lätta att beskatta och ger utdelning direkt.
Går vi ifrån dessa bränslen och kör på el så hamnar beskattningen där eller någon annanstans, pengarna skall in.
De enda vinnarna är nog bidragstagarna.
av rid54
Det börjar framstå som tydligare och tydligare, att det viktiga är kanske inte hur mycket man får in (skattepengar) utan att ha koll på vart pengarna tar vägen och att de gör nytta.... På sistone har man ju fått sig till livs info om Trafikverkets svarta hål, som slukar alla ökade (faktiskt) anslag till järnvägen, utan att TrV har en aning om vad som faktiskt blir resultatet av pengaflödet, liksom rena gangsterverksamheter hos Arbetsförmedlingen ("lotsar") som snabbt lärde sig ta hand om allt de fick in utan att lämna några rester eller några resultat... Finns en del underligheter med flyktingförvaringen också, kan man tycka, där det bara gäller att köpa ett stort hus i en avkrok och börja tjäna pengar (förenklat uttryckt). Jag har inget emot att betala skatt, på de olika sätt som vi gör i Sverige, men jag vill ta mig sjutton ha valuta för pengarna och en begriplig redovisning av vart de tar vägen. Om man hade sån usel koll själv, skulle man nog bli skönstaxerad direkt.
Japp, det finns mycket att göra när det gäller effektiviseringar kring hur skattepengar ska användas.

On topic ser jag det positivt att man höjer bensinskatten men negativt att man höjer fordonsskatten. Jag tycker att drivmedlet ska beskattas och att fordonsskatten ska vägas mot den årliga körsträckan. Sen kan man införa bidrag/avdrag för landsbygden efter det, om man inte har möjlighet att resa kollektivt eller liknande. Men att jag, med 1000 mil/år ska skatta mer än en skattebefriad miljödiesel som kör 5000 mil/år är bara löjligt. Det borde vara skatt på varje utsläppt gram Co2 egentligen.
Äntligen! Måste bli bra mycket dyrare än vad det är nu för att få folk att "välja rätt". Eftersom EU nu inte låter Sverige ha så låg skatt på Etanolen som vi haft gör den här höjningen att det ändå blir billigare per mil med Etanol.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 17

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]