Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
tänk om det vore så enkelt alla gånger.
att det inte fanns några med AWD och helt nya dubbdäck av de senaste testvinnarna som höjer tempot och stressar de som egentligen vill köra saktare. Kanske det går an för en gammal räv att bortse från dessa trafikanter, men hur agerar en 18-åring tror ni?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Hur en 18-åring agerar beror nog VÄLDIGT mycket på hur denne är upplärd. Men visst, i snitt så blir nog en 18-åring mer stressad än en "veteran".
Själv tyckte jag det var roligare att sakta ner(inte mycket, men lagom irriterande, typ 85 på 90-väg :p) när man fick en arselsniffare efter sig, speciellt där man inte kunde köra om :P Tjänar inget till att stressa, och ligga 3cm bakom arslet gör en bara irriterad. Finns ingen anledning att sniffa röv när man kör laglig hastighet. Därimot dom som ligger typ 70 på 90-vägar är ju en ren trafikfara(pratar givetvis om då vägbanan/sikten är klanderfri).
Användarvisningsbild
av ER
SvenB skrev:Vad kan man läsa ut av VolvoB20:s kommentar. Jo man kör bilen efter det man sitter i och dess utrustning. Allt annat är fel. Exempelvis kör jag med dubbfria vinterdäck på vintern. Jag får ta det lite lugnare vid extremväder, än de med dubbdäck som tror att de kan köra som om det var sommarväglag.
Finns en enkel lösning på detta "problem" och den är lika miljövänlig som bra. Bort med saltet för det är saltet som ger falsk säkerhet och tron på sommarväglag när det är blanksvart, SER man att det är halt i form av isbark och snö på vägen VET man innan att ta det lugnt och försiktigt, fungerar utmärk här utanför saltträsk och även tunga trafiken har anpassat sig med vinterdäck och olyckorna är inte högre än innan saltningen upphörde på tidigt 90-tal och trafikmängden idag är betydligt högre. Det går utmärkt att använda uppvärmd sand som smälter isen och sen fryser fast och bildar sandpapper utan att bara flyga omkring och sakna effekt.
Skulle funka lika bra i fjollträsk när alla anpassat sig genom att använda huvudet istället för högerfoten vid bilkörning, visst vissa skulle dansa av vägen men det gör dom ju ändå idag så skillnaden är inte enorm att försök inte kan göras.
Dessutom är det saltet som skapar modden när slöa entreprenörer låter 2-5cm snö ligga kvar efter plogning och man saltar bort resten.
SM i trafikrapportering kommer vi ändå inte bort från pga slav i renhållningen vintertid.
Lucif3r skrev:Hur en 18-åring agerar beror nog VÄLDIGT mycket på hur denne är upplärd. Men visst, i snitt så blir nog en 18-åring mer stressad än en "veteran".
Själv tyckte jag det var roligare att sakta ner(inte mycket, men lagom irriterande, typ 85 på 90-väg :p) när man fick en arselsniffare efter sig, speciellt där man inte kunde köra om :P Tjänar inget till att stressa, och ligga 3cm bakom arslet gör en bara irriterad. Finns ingen anledning att sniffa röv när man kör laglig hastighet. Därimot dom som ligger typ 70 på 90-vägar är ju en ren trafikfara(pratar givetvis om då vägbanan/sikten är klanderfri).
Du får köra 70 på 90 väg utan anledning, det är något man ska räkna med för det kan ju vara så att dom letar efter någon småväg att svänga in på men är inte riktigt hemma i området och därför kör avvaktande istället för aggressivt.
Dock är det mindre roligt att ligga i 80 med släp eller 90 utan släp på 90 väg och en 24m tradare pressar på och vill man skall öka så dom kan hålla sina 100 istället för lagligt.

Får man rövslickare på normal 70-90 väg och ibland 2+1 väg i 1 fälts sträckan så tar man vänsterfoten och tänder bromsljuset så dom släpper av ett litet tag efter dom blivit bruna i byxorna. Dom vinner inget på att ligga direkt i häck istället för 3 sekunder eller mer då omkörningen tar lika lång/kort tid ändå på lämpligt ställe.
VolvoB20 skrev: Den där rubriken kan ju också vara

"Bilist körde över ett barn pga att bilisten körde V70 istället för porsche 997"

"Jag hade ju inte råd med en 997 med 33 m bromssträcka utan fick köpa en V70 som har 37 meters bromssträcka"
Visst, men du råkade glömma det viktigaste, en porsche 997 är det sällan man ser cruisa runt bara sådär även om det finns, mera vanligt att det är en prenumerant på vänsterfilen så även om bromsförmågan är större så utnyttjas den också mera, ibland så pass att verkliga bromssträckan kan bli längre pga högre hastighet.
Vojje skrev:tänk om det vore så enkelt alla gånger.
att det inte fanns några med AWD och helt nya dubbdäck av de senaste testvinnarna som höjer tempot och stressar de som egentligen vill köra saktare. Kanske det går an för en gammal räv att bortse från dessa trafikanter, men hur agerar en 18-åring tror ni?
AWD innebär inte att du stannar fortare, du bara tar dig fram lättare. Att passera en moddsträng gör ingen skillnad i grepp med dagens antisladdsystem. Normalfallet innebär inte att man kör fortare med AWD än FWD, med RWD är det däremot många som överskattar sin egen förmåga och vilken axel bästa däcken ska sitta på. Att tung bil kan ge känslan av bättre grepp är en helt annan sak då det likväl kan vara en tung tysk DKW eller annan direktörsvagn med drivning på bakhjulen som gör idiotomkörningar gärna med takbox och barnstolar.
Användarvisningsbild
av Vojje
nja, det är nog mer troligt att det är en vinterutrustad Q7 som nosar bakom bilen än att det är en Fiat Uno -81
Att tro att man själv kan anpassa sin hastighet till sin utrustning och förmåga är inte sant.
Användarvisningsbild
av SvenB
ER skrev: Finns en enkel lösning på detta "problem" och den är lika miljövänlig som bra. Bort med saltet för det är saltet som ger falsk säkerhet och tron på sommarväglag när det är blanksvart, SER man att det är halt i form av isbark och snö på vägen VET man innan att ta det lugnt och försiktigt, fungerar utmärk här utanför saltträsk och även tunga trafiken har anpassat sig med vinterdäck och olyckorna är inte högre än innan saltningen upphörde på tidigt 90-tal och trafikmängden idag är betydligt högre. Det går utmärkt att använda uppvärmd sand som smälter isen och sen fryser fast och bildar sandpapper utan att bara flyga omkring och sakna effekt.
Skulle funka lika bra i fjollträsk..
Jag hoppas du skämtar. Jag är inte någon älskare av saltet, men på det trafikerade vägnätet är det ett måste. Hur skall du kunna ploga och sanda en fredagseftermiddag 16:00 i Stockholm, eller E4:an Stockholm-Arlanda?
Användarvisningsbild
av milktrucker
Lånar tråden lite...

måste köpa nya vinterdäck till V70 snart och känner mig kluven när det gäller vad jag ska välja. Pendlar på med bilen till o från arbetet och det innebär bara körning på riksväg, dock ganska nära kusten med den förrädiska svarthalkan.
Kör aldrig över 80 km/h och vägen saltas och underhålls, men inte på de tiderna som jag kör på vägen.
Viktigaste egenskapen är att det rullar lätt och har dimension 195/65/R15 alternativt 185/65/R15.
Funderar på continental eller nokian, men vet ej om jag ska köa dubb eller friktion.
några rekomendationer?
Användarvisningsbild
av ER
SvenB skrev:
ER skrev: Finns en enkel lösning på detta "problem" och den är lika miljövänlig som bra. Bort med saltet för det är saltet som ger falsk säkerhet och tron på sommarväglag när det är blanksvart, SER man att det är halt i form av isbark och snö på vägen VET man innan att ta det lugnt och försiktigt, fungerar utmärk här utanför saltträsk och även tunga trafiken har anpassat sig med vinterdäck och olyckorna är inte högre än innan saltningen upphörde på tidigt 90-tal och trafikmängden idag är betydligt högre. Det går utmärkt att använda uppvärmd sand som smälter isen och sen fryser fast och bildar sandpapper utan att bara flyga omkring och sakna effekt.
Skulle funka lika bra i fjollträsk..
Jag hoppas du skämtar. Jag är inte någon älskare av saltet, men på det trafikerade vägnätet är det ett måste. Hur skall du kunna ploga och sanda en fredagseftermiddag 16:00 i Stockholm, eller E4:an Stockholm-Arlanda?
På samma sätt du idag plogar och saltar så plogar och sandar du istället, bara anpassa sig efter detta så fungerar det minst lika bra samt du slipper rosten saltet orsakar som inte på något sätt är ett måste, det gör bara att du kan slarva med däck samt hastighet mera. Rusningstrafiken får anpassa sig till verkligheten. Fungerar ju när det är kallare än 8-10 minus ute så bara anpassa sig som om det vore -15 grader under hela vintern. Visst vissa kommer köra fast men det beror på undermålig utrustning och slarv, inte väglaget eller snöröjningen. Vissa kallar det "kaos" men andra kallar det verkligheten och folk som inte anpassar sig till den.
Finns utmärkta plogbilar med extrablad mellan fram och främre bakaxeln som hyvlar ner så det blir inga 2-5cm lössnö kvar utan det blir rent på vägen om än rent och trevligt utan slasket. Kör på vägar där dessa bilar sköter om röjningen och det blir kanonvägar vintertid utan åtgång av spolarvätska eller avfettning vid tvätt man sällan behöver göra just pga saltet. Fast stockholmare är ju bortskämda som värsta barnungarna som inte riktigt kan köra bil i halka om dom måste ha salt för att ta sig fram utan att landa i diket eller i baken på bilen framför. :wink:
Användarvisningsbild
av SvenB
Försök i alla fall förstå hur jag menar. På ditt resonemang kan man tro att du inte varit i någon storstad på vintern. Om vädertjänsten förutspår snö och halka till rusningstrafiken så saltar man i förebyggande syfte. Hur bär du dig åt att ploga i förebyggande syfte innan det börjat snöa? Jag kan tala om att där jag bor nu så saltar man bara bussvägen. Det är ett krav från skyddsombudet.
Användarvisningsbild
av ER
SvenB skrev:Försök i alla fall förstå hur jag menar. På ditt resonemang kan man tro att du inte varit i någon storstad på vintern. Om vädertjänsten förutspår snö och halka till rusningstrafiken så saltar man i förebyggande syfte. Hur bär du dig åt att ploga i förebyggande syfte innan det börjat snöa? Jag kan tala om att där jag bor nu så saltar man bara bussvägen. Det är ett krav från skyddsombudet.
Då jag kört framhjulsdriven bil mitt i smeten under värsta snöfallet på senare år i fjollträsk och andra större städer så vet jag hur det fungerar OCH vet att kaoset beror på okunskapen att köra bil/buss/lastbil med 1cm snö på vägen gärna med halt under och oförmågan att anpassa sig till situationen och förväntan att andra flyttar på sig för "här kommer jag", trotts detta fungerar det utmärkt när det är kallare än 8-10 minus och saltet lyser med sin frånvaro pga sämre effekt av det när vägbanan är rejält kall.
Om alla anpassar sig så behövs inte förebyggande åtgärder och som sagt så fungerar det utmärkt när det är kallare än 8-10 minus pga att då kan det inte saltas, varför kör då bussarna om ombuden gapar över salt annars, inte så lite dubbelmoral där?
Snö plogas bort, inte smälts med drösvis av salt och på köpet lösa upp bindemedlet i asfalten så underhållskostnaden överstigen nyttan av saltet.
Bara för stockholmare behöver hållas under armarna med salt betyder det inte att det är nödvändigt i en storstad, det blir bara resultatet av överanvändingen så förare inte får lära sig vad halka är och läsa av vägbanan så man vet att det kan vara halt,.
Lägg därtill den s.k. riskkompensationen som görs när det saltats så hastigheten är högre eller betydligt högre än nödvändigt för säker framfart.
Bara för jag anser att saltandet kan upphöra så VET jag att det fortfarande inte går att så göra pga att vi idag har sämre bilförare som en faktor och slentrianmässiga översaltadet bidragit till att vissa inte kan köra bil på vinterväglag..
Lik förbaskat så fungerar det när saltet inte kan användas, visst lite dansande av dåliga förare men det fungerar så ombuden skall inte gapa över salt när dom istället bör fundera över utbildning till sina förare och jobba för mer tid i tidtabeller så förarna slipper blåsa runt på tok för fort vintertid.
Dessutom finns bättre bussar för vinterföre än dagens missfoster med låga golv felplacerade motorer osv. som är resultat av att tillgänglighet för alla är viktigare än riktiga bussar.
Senast redigerad av 1 ER, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Perc
milktrucker skrev: måste köpa nya vinterdäck till V70 snart och känner mig kluven när det gäller vad jag ska välja. Pendlar på med bilen till o från arbetet och det innebär bara körning på riksväg, dock ganska nära kusten med den förrädiska svarthalkan.
Kör aldrig över 80 km/h och vägen saltas och underhålls, men inte på de tiderna som jag kör på vägen.
Viktigaste egenskapen är att det rullar lätt och har dimension 195/65/R15 alternativt 185/65/R15.
Funderar på continental eller nokian, men vet ej om jag ska köa dubb eller friktion.
några rekomendationer?
185/65-15 på en V70? Det låter lite smalt tycker jag :)

På nuvarande bil bytte jag från nästan nya Hakkapeliitta 7 till dubbfria Hakkapeliitta R2. Inte för att jag var missnöjd med prestandan, tvärtom. Jag bytte för att dubbdäcken bullrade alldeles för mycket på en Octavia. Just vägbuller är ju den bilens akilleshäl. Jag fick dem med bilen då jag köpte den ny och dom åkte ut på annons efter första säsongen.

Jag skulle vilja påstå att R2 funkar minst lika bra som 7 på alla underlag utom ett: blöt isgata. Krokig gammal byaväg i Februari då det regnar och är så såphalt så man inte kan stå på skiten, ännu mindre gå, utan att halka och slå ihjäl sig. Då ska man hålla tungan rätt i mun, men å andra sidan ska man nog det med dubbdäck också.

På snö, svartis inne i stan (den skrovliga tunna ishinnan på asfalten ni vet), i slask och i regn och på barmark för den delen märker jag ingen skillnad mot sommarhjulen förutom att R2:orna rullar tystare. Enda som krävde lite tillvänjning var att friktionsdäck inte låter. Om underlaget är hårt (t.ex den tunna ishinnan i stan) hör man ju när greppet försvinner. Friktionsdäcken hörs inte, dom bara greppar till en viss gräns och sedan försvinner greppet tyst och mjukt.

Jag är helnöjd och ser ingen orsak att köra dubbat igen. Jag kanske inte hade den åsikten om jag bodde längs en av dom små byavägarna jag nämnde ovan, men det gör jag inte. Så jag behöver inga dubb. :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]