Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Clonetom skrev:
Variosboy skrev:
Gällande språket som också nämndes i tråden så utvecklas ju det med, kanske är särskrivning ett tecken på det. Sen har man ju två val, antingen sätta sig med armarna i kors och kategoriskt gnälla på allt som är nytt eller istället välja att följa utvecklingen. De som gnäller på dagens språk kan ju ta en 100 år gammal bok, läsa den och fråga sig om det är bra eller dåligt att språket utvecklas..
:shock: Utveckling av språket ............särskrivning pga låg kompetens och slapphet och nochalans av lärarna? Näääää det köper jag inte eller rättare sagt det accepterar jag inte. :roll:

Att gamla ord fasas ut pga de inte används är en utveckling men att de felstavas kan omöjligen vara en utveckling.

Sen finns det ett tredje val åxå :
Se till att skolan lär ut saker på rätt sätt,dvs kräv att de som går i skolan lär sej tex stavning eller ge dem hjälp om det konstateras dyslexi eller liknande problem som gör att de har svårt att lära sej,
Tja, nu tror jag ju inte att det är så många fler som inte kan stava idag än vad det var för 20 år sedan, skillnaden i och med internets intåg är att många fler blir lästa idag än förr..
Dessutom skrev jag inte att särskrivning var något absolut bra, jag skrev: "kanske är särskrivning ett tecken på det", bra eller dåligt..

Vidare är min åsikt är att det är viktigare att fler blir hörda än att de som blir hörda faktiskt stavar 100% rätt.. Men som sagt, det är min åsikt..

Sen kan man ju belysa precis alla andra saker i skolan på samma sätt om man vill (lite som Ilesrof gjorde ovan):

-Vilka jävla idioter som inte kan lära eleverna att spela fotboll på idrotten
-Vilka jävla idioter som inte kan lära eleveran att laga mat på hemkunskapen
-Vilka jävla idioter som inte kan lära eleverna att spela intstrument på musiklektionen
-Vilka jävla idioter som inte kan lära eleverna att räkna matte på mattelektionen
osv osv.

När ska någon inse att alla inte är skapta och har förutsättningar att bli bra på allt!
Själv sög jag stort när det gäller allt som har med sport att göra, matlagning är jag komplett värdelös på också, stavningen är heller inte den bästa, men matte, fysik, kemi och alla de praktiska ämnenena älskade jag i skolan och hade 5:or i..
av rid54
Camel skrev:Utveckling är oftast bra. Men när utveckling medför inveckling är det inte automatiskt en fördel. Likaså är det inte bra när utveckling blir ett självändamål.
+1 på det. Önskar att jag kommit på den formuleringen... :D
Om man jämför i- och urkoppling av diverse elprodukter i ett bostadshus med i- och urkoppling av olika elprodukter i en bil så är det rätt stor skillnad i komplexitet. Jag undrar om vi kommer att se en utveckling mot att det blir enklare att koppla in utrustning eller om det kommer att bli ännu mer integrerade lösningar, som gör det svårare för en "vanlig användare" att koppla in saker.

Förr var man ju tvungen att ha fast installation av tvättmaskinen i våtrum, men nu kan man ju behålla stickproppen om man har jordfelsbrytare installerad. Så nu behöver man inte ha dit en elektriker vid byte av tvättmaskin, det är bara att plugga in en ny, så här har man gått mot en förenkling.

Något säger mig att i bil kommer inte utvecklingen att gå mot några förenklingar.
av rid54
Just "integrationen" är ju det som gör det svårt att komplettera med egna/nya elprylar. Rent bortsett från övervakningen i det interna nätverket så är det ju fysiskt knepigt i modernare bilar att använda "icke-märkesprodukter". Förr fanns ett fack i bilen där man satte in en bilstereo (av standardformat) av valfritt fabrikat, som kunde ha de egenskaper man ville ha. Idag låter det sig knappast göra att hålla på så. Det verkar vara rätt mycket så med extraljus och liknande också. Ibland är det ju förberett och bara att "plugga in", men om det inte är förberett, eller man inte vill ha original märkesgrejer, blir det genast problem och det är egentligen inte "elproblem", det är kompatibilitetsproblem och de skapas av tillverkarna. Av någon konstig anledning... :roll:
Clonetom skrev:
Variosboy skrev:
Gällande språket som också nämndes i tråden så utvecklas ju det med, kanske är särskrivning ett tecken på det. Sen har man ju två val, antingen sätta sig med armarna i kors och kategoriskt gnälla på allt som är nytt eller istället välja att följa utvecklingen. De som gnäller på dagens språk kan ju ta en 100 år gammal bok, läsa den och fråga sig om det är bra eller dåligt att språket utvecklas..
:shock: Utveckling av språket ............särskrivning pga låg kompetens och slapphet och nochalans av lärarna? Näääää det köper jag inte eller rättare sagt det accepterar jag inte. :roll:

Att gamla ord fasas ut pga de inte används är en utveckling men att de felstavas kan omöjligen vara en utveckling.

Sen finns det ett tredje val åxå :
Se till att skolan lär ut saker på rätt sätt,dvs kräv att de som går i skolan lär sej tex stavning eller ge dem hjälp om det konstateras dyslexi eller liknande problem som gör att de har svårt att lära sej,
Helt plötsligt kom jag att tänka på filmen "Idiocracy".
http://www.imdb.com/title/tt0387808/
:mrgreen:
Jag har ifråga om bilar svetsat plåtar, lagat rost, plockat ner en motor och bytt ventil, slipat ventilsäten, topplockspackning, bytt kamdrev, startmotor å pill med förgasare och tändning etc på min gamla 144 för tjugo år sen, bytt drivaxlar på senare bilar, allt mekaniskt skit en fråga om att ta loss och sätta dit nya grejer, i fråga om el är nog byta lampa det närmaste jag skulle kunna göra själv, på nyare bilar totalt uteslutet röra nånting el, jag kan ingenting om el, ingenting, bara trycka på lysknappen och skruva i en lampa. Numer är det det och rengöring av bilsätena det enda jag gör själv, fylla på motorolja och spolarvätska förstås, men snart är väl det en vetenskap det med styrt av datorer.
semmelman skrev:Numer är det det och rengöring av bilsätena det enda jag gör själv, fylla på motorolja och spolarvätska förstås, men snart är väl det en vetenskap det med styrt av datorer.
Inom en inte allt för avlägsen framtid blir själva körningen av bilen också datoriserad så inte ens körningen blir kvar som syssla...
Japp, och i olika forum kommer google självt svara på olika inlägg, meningslösa trådar kommer växa av sig själv och vi behöver bara läsa, eller i bästa fall svara på ja och nej frågor: - Var detta svar till nytta för dig ? JA / NEJ ?
Jag vet inte om "folk" någonsin kunnat koppla grundläggande bilel… de har väl gjort det ändå, och resultatet brukar vara därefter. I bilar (åtminstone där det är 12 V) är risken för elchock ganska liten, men risken för brand finns och risken för krångel och märkliga svårlösta problem nästan 100% om man gör luddiga kopplingar.

Det är tur att respekten för hushållsel är lite större. Det är sällan man hittar ihoptvinnade ledningar, skarvar isolerade med något varv eltejp etc när det gäller 230 V.
Anliggande frambroms 740

Jag brukar skruva ur glidpinnarna och vända o[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2v […]

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Snyggt jobbat, kul att se!