Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

semmelman skrev:Okej lite olika användningsområden då...

Nu säger de på nyheterna att det finns utländska lastbilschaufförer som inte har gått lastbilsutbildning utan kunnat köpt kortet så därför de kör så dåligt... De nämner oxå det vi vart inne på att släpen inte har vinterdäck som en olycksorsak. Plus lite till.
Ja just utländska ekipage finns de många spaltmeter skrivna om. Man tar in chaufförer som aldrig har varit med om vinter när dom kommer hit.
Flesta såna dragare har 2 axlar och ingen halkbekämpnings utrustning eller boggie för att kunna öka drivaxeltryck vid behov, och då vill dom gärna orsaka mycket olyckor.

Släp och trailers behöver bara ha 3mm mönsterdjup vintertid, vilket jag tycker själv är sinnesjukt.
Nya lastbilshjul har över 10mm mönsterdjup är ju slicks med mönsterskuggningar vid 3mm så att säga.
semmelman skrev:Undrar vad som är bäst mellan lyfta en axel och köra med högre tryck på en axel eller att ha en sån där robsonrulle och köra med trycket fördelat men drivning på två axlar?
beror på lite. enkelt sagt så är en tandemare oduglig när du är tom, eftersom du inte har nog med vikt för att trycka fast hjulen i marken. då har en vanlig boggie bil fördel när den kan lyfta sin stödaxel och på så sätt trycka fast hjulen mot marken. men med last så brukar tandemare gå bättre än boggie bilar, har hört folk som säger att tandemare också är sämre med last men jag själv har inte känt något sådant.

det var en som berättade i fikarummet en natt att dom hade haft en scania tandemare med lyftbar bakre axel (timmerbilar) men kommer inte ihåg vilka det var som byggt den, men den var endast tänkt till för då dom skulle vända i skopgen eller höll på köra fast när man var tom, man fick bara köra om det var 20 eller 30 km/h med upphissad axel för det blev såna vridningar i knutkorsen på kardan
Pmperformance skrev: Flesta såna dragare har 2 axlar och ingen halkbekämpnings utrustning eller boggie för att kunna öka drivaxeltryck vid behov, och då vill dom gärna orsaka mycket olyckor.

Släp och trailers behöver bara ha 3mm mönsterdjup vintertid, vilket jag tycker själv är sinnesjukt.
Nya lastbilshjul har över 10mm mönsterdjup är ju slicks med mönsterskuggningar vid 3mm så att säga.
2-axliga bilar har inte boggi...hehe, men funtionen är den samma

fortfarande 1.6 mm krav på däcken på samtliga tunga släp.
milktrucker skrev:
Pmperformance skrev: Flesta såna dragare har 2 axlar och ingen halkbekämpnings utrustning eller boggie för att kunna öka drivaxeltryck vid behov, och då vill dom gärna orsaka mycket olyckor.

2-axliga bilar har inte boggi...hehe, men funtionen är den samma

fortfarande 1.6 mm krav på däcken på samtliga tunga släp.
http://www.jagrullar.se/forum/posting.p ... 2&p=832144#
Ser nu på datorn vart lite tokigt skrivet, satt med telefon och skrev förut :lol:
Det tål också att läggas till här att ett tungt fordon med en drivaxel generellt sett har otroligt mycket bättre grepp än en bil med det samma. Vintertid har vi provocerat bussar i testsyfte (och leksyfte :oops: men såklart bara på avspärrad bana) och det har aldrig hänt mig att man inte kommit loss. Det är sån sjuk kraft på drivaxeln jämfört med en personbil, en buss med lite slölast har lätt 9 ton på bara drivaxeln, ca 4 på framaxeln. Viktfördelningen är alltså inte alls som bilarnas 50/50-liknande. Enda gången jag varit med om att någon behövt bärgning är pga lera, aldrig snö.
crumpets skrev: Enda gången jag varit med om att någon behövt bärgning är pga lera, aldrig snö.
Men det förutsätter ju att man är så pass förutseende att man kan se att det är dåligt väder och när man ser det anpassar farten och att man håller sig vägen (d.v.s vanligt sunt förnuft). Tyvärr fattas nog det i bland.

Mvh
Lennart
Bra och intressant tråd! Jag kommer i kontakt med en del åkare genom mitt yrke och kan bara konstatera att det finns en mängd teorier kring vilka lösningar som är bäst.

Det är oerhört komplext att speca en ny lastbil med alla typer av konfigurationer som finns, lite mer att fundera på helt klart jämfört med en personbil.
crumpets skrev:Det tål också att läggas till här att ett tungt fordon med en drivaxel generellt sett har otroligt mycket bättre grepp än en bil med det samma. Vintertid har vi provocerat bussar i testsyfte (och leksyfte :oops: men såklart bara på avspärrad bana) och det har aldrig hänt mig att man inte kommit loss. Det är sån sjuk kraft på drivaxeln jämfört med en personbil, en buss med lite slölast har lätt 9 ton på bara drivaxeln, ca 4 på framaxeln. Viktfördelningen är alltså inte alls som bilarnas 50/50-liknande. Enda gången jag varit med om att någon behövt bärgning är pga lera, aldrig snö.
Fast... hur kommer det sig att jag i snöoväder ser bussar som inte kommer nånstans fast det bara är lite lite motlut eller en väldigt låg trottoarsten som hinder? Eller kanar i diken. Om det är som du säger så borde det va jag som sitter fast och bussarna åka runt som racerbilar istället?
semmelman skrev:Fast... hur kommer det sig att jag i snöoväder ser bussar som inte kommer nånstans fast det bara är lite lite motlut eller en väldigt låg trottoarsten som hinder? Eller kanar i diken. Om det är som du säger så borde det va jag som sitter fast och bussarna åka runt som racerbilar istället?
Bussar kan ha motorn placerad så illa så det blir väldigt lite vikt på ena drivhjulet. Detta pga krav på tillgänglighet för rörelsehindrade osv. De beställs ofta utan diffspärr och med antispinnfunktion som inte går att koppla ur, eftersom man inte tror att chaufförerna ska klara av att hantera dessa funktioner.

Jag bor i en relativt liten stad med landsbygd i alla riktningar och här körs busstrafiken nästan uteslutande med högbyggda landsvägsbussar. Inga nämnvärda problem i halkan med dem, även om det givetvis kommer någon arg tidningsartikel med upprörda chaufförer när det är som halast. Stadsbussar har vi några få stycken, det är ingen som åker med dem ändå. I princip alla har ju ändå bil. :)
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]