Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av rid54
Motorer är ju byggda för olika uppdrag... Vissa klarar tomgångskörning bra, andra måste gå med höga laster etc. Minns en historia om motorerna till ett av dåvarande SJ's stora dieselelektriska lok, typ T44. När man väl börjat få leveranserna tog man ett snack med motortillverkaren om hur man lämpligen gjorde med kallstarter. "Hurdå kallstarter?" "Alltså, när man stängt av dem och de kallnat." "Vadå 'stängt av dem'?" "Ja, när man inte använder loket. " "Skämtar ni, dessa motorer ska inte stängas av, de ska gå hela livstiden." " :shock: :shock: "

Motorerna designades enligt historian ursprungligen för pumpstationer och antogs gå i last -eller tomgång- hela sitt liv. Kan inte garantera sanningshalten, men historian visar på att olika motorer har olika egenskaper...
av osla
SvenB skrev:Är det inte så kanske att osla skämtar med oss om att lämna motorn på tomgång hela natten :?:
vars har jag skrivit hela natten. 2-3 timmar får den ofta stå och gå, tex när man är in hos någon kompis eller liknande. här ljugs det inte om de nu är de ni tror
Men olja cirkulerar väl i motorn under tomgång oxå. T ex. Jag håller med om att det låter misstänkt att de hittar på ljug för att få oss att sluta tomgångköra. ...Fast å andra sidan min bil och jobbets bilar verkar inte heller må bra av att hela tiden kärringköras å aldrig få blåsa rent cylindrar och kanaler under hårdare belastning heller så jag vet inte, det är ju en form rätt nära tomgångskörning bara snäppet bättre...
av llesrof
osla skrev:
SvenB skrev:Är det inte så kanske att osla skämtar med oss om att lämna motorn på tomgång hela natten :?:
vars har jag skrivit hela natten. 2-3 timmar får den ofta stå och gå, tex när man är in hos någon kompis eller liknande. här ljugs det inte om de nu är de ni tror
Då måste du också ha en riktigt j-vla skitbil om den inte startar när det är kallt :mrgreen: För övrigt tror jag faktiskt att du skojar eller möjligen bara retas. Det finns ju faktiskt ingen normal människa som låter bilen gå flera timmar på tomgång. Må vara att man gör det i 20 minuter i Norrland när det är minus 40 grader medan man är inne i butiken och köper snus, renskav och senaste Skoternytt men inte när man är hemma hos en kompis i flera timmar. Den går jag inte på :D
Användarvisningsbild
av wissel
Tror inte han skämtar faktiskt. På 60 talet när man hade maskinerna
ute i skogen så fick man inte igång motorerna vid 30 minus.
Det hände att vi fick göra en rejäl brasa under motorn om den hade stannat.....
Åker man lite på morronkvisten i Norrbotten så ser man att en del bilar även i dagens läge
står på tomgång medans man äter frukost. :???:
av Mwi
llesrof skrev:Då måste du också ha en riktigt j-vla skitbil om den inte startar när det är kallt :mrgreen: För övrigt tror jag faktiskt att du skojar eller möjligen bara retas. Det finns ju faktiskt ingen normal människa som låter bilen gå flera timmar på tomgång. Må vara att man gör det i 20 minuter i Norrland när det är minus 40 grader medan man är inne i butiken och köper snus, renskav och senaste Skoternytt men inte när man är hemma hos en kompis i flera timmar. Den går jag inte på :D
Du har aldrig varit norr om polcirkeln på vintern märker jag :D När det är 40 minus räcker inte en 500 watts motorvärmare långt.
Användarvisningsbild
av Perc
wissel skrev:8) :P
Men men du kör ju Skoda, tror f..n du får imma i den.
:P
Jag hade tre hisingstraktorer på rad, det var dags för nåt nytt.

Men nog fan hann jag skrapa rutorna på insidan i dem också.
av osla
nä jag skämtar faktiskt inte. bor i en by utanför pite. så en vanlig normal vinter är det ofta kring iaf 30 grader kallt. och så är jag ofta upp till en by utanför vuollerim som är en riktig kallhåla (förövrigt där min morfar bodde som jag tog som exempel). förra julen var det just under 40- julafton, och då frös mercan, den började gå dåligt så slog i lite t-röd och sen fick den stå och gå med ikopplad motorvärmare under hela julaftonskvällen, blev 4 timmar på tomgång då. är en valig syn att det står bilar på tomgång här uppe, men ni som inte har minusgrader behöver ju kanske inte låta bilarna stå och gå så mycket
Användarvisningsbild
av xerent
Min gamla Skoda -04 immade utav bara helvete. Visserligen startade den i -28 utan problem.

Idag när Volvon skulle starta ovärmd i minus 14 var det lite knaggligt, minst sagt. Men jag föredrar nog ändå dieselvärmaren ändå. Nästa bil kanske blir bensinare med bensinvärmare, vem vet?

Vänta bara tills PK-maffian tvingar på oss elbilar allihopa. Då står Sverige still vid första bästa köldknäpp.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok