- mån 13 jan 2014, 20:35
#824433
Motorer är ju byggda för olika uppdrag... Vissa klarar tomgångskörning bra, andra måste gå med höga laster etc. Minns en historia om motorerna till ett av dåvarande SJ's stora dieselelektriska lok, typ T44. När man väl börjat få leveranserna tog man ett snack med motortillverkaren om hur man lämpligen gjorde med kallstarter. "Hurdå kallstarter?" "Alltså, när man stängt av dem och de kallnat." "Vadå 'stängt av dem'?" "Ja, när man inte använder loket. " "Skämtar ni, dessa motorer ska inte stängas av, de ska gå hela livstiden." " :shock: :shock: "
Motorerna designades enligt historian ursprungligen för pumpstationer och antogs gå i last -eller tomgång- hela sitt liv. Kan inte garantera sanningshalten, men historian visar på att olika motorer har olika egenskaper...
Motorerna designades enligt historian ursprungligen för pumpstationer och antogs gå i last -eller tomgång- hela sitt liv. Kan inte garantera sanningshalten, men historian visar på att olika motorer har olika egenskaper...