Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Eller är det ingen som förstår vad jag menar?
Jodå, det är väl inga problem med att det kommer eftermarknadslösningar. Det är dock ganska enkelt då det gäller Prius... det är världens mest sålda hybrid och med billig teknologi och små batterier är det klart att den var den första det skulle komma till. Om det kommer till Volvon ? Det tror jag inte eftersom bilen i sig är otroligt sällsynt internationellt sett och att den dessutom är designad att fungera även efter att batteriet är slut. Om vi gissar att batteriet håller i 10-12 år innan det är så kass att det inte gör någon nytta... Då skulle bilen kunna vara värd någonstans runt 20% av det ursprungliga värdet om man räknar något sånär realistiskt. Att då lägga ens en tredjedel av det på ett batteribyte tror jag inte kommer att bli vanligt.
Jag tror nog Volvo faktiskt har gjort en vettig bedömning av vad bilen kommer att vara med om under sin livstid, och att man gjort rätt som "designat bort" batteribytet helt.

/Thomas
Äh... det kommer att bli som med batterier till bärbara datorer och telefoner - olika modeller av batteri till varje apparat. Enda skillnaden är att det kommer att bli oändligt mycket dyrare med batterier till bilar.

Sedan kan man fundera på varför det är så självklart att en elbil måste vara så billig att köra? Att man betalar 20000:- om året för bränsle är det ingen som reagerar på något nämnvärt. Det blir 200000:- på tio år. Om man då får betala 100000 för ett batteribyte efter samma tid så har det ändå blivit billigare. Det gäller bara att hitta på ett sätt så att den kostnaden inte drabbar den där tredje eller fjärde ägaren. Man skulle kunna tänka sig att man hyr batteriet för x antal kronor per månad och när det är dåligt så byts det ut utan en massa snack.
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?