- fre 27 dec 2013, 09:48
Jag tror nog Volvo faktiskt har gjort en vettig bedömning av vad bilen kommer att vara med om under sin livstid, och att man gjort rätt som "designat bort" batteribytet helt.
/Thomas
Eller är det ingen som förstår vad jag menar?Jodå, det är väl inga problem med att det kommer eftermarknadslösningar. Det är dock ganska enkelt då det gäller Prius... det är världens mest sålda hybrid och med billig teknologi och små batterier är det klart att den var den första det skulle komma till. Om det kommer till Volvon ? Det tror jag inte eftersom bilen i sig är otroligt sällsynt internationellt sett och att den dessutom är designad att fungera även efter att batteriet är slut. Om vi gissar att batteriet håller i 10-12 år innan det är så kass att det inte gör någon nytta... Då skulle bilen kunna vara värd någonstans runt 20% av det ursprungliga värdet om man räknar något sånär realistiskt. Att då lägga ens en tredjedel av det på ett batteribyte tror jag inte kommer att bli vanligt.
Jag tror nog Volvo faktiskt har gjort en vettig bedömning av vad bilen kommer att vara med om under sin livstid, och att man gjort rätt som "designat bort" batteribytet helt.
/Thomas
Insert punchline here !_____________________________