Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Mwi skrev:Ännu ett land i Europa har upptäckt nackdelarna med diesel som drivmedel.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6471626
Inte alls. Bara ett exempel på oinformerad journalistik. Som Lövet påpekar har miljözoner funnits i Tyskland länge (de var först i Europa med detta såvitt jag vet) och att de i praktiken drabbar dieslar i högre grad än bensinare är heller inget nytt. Jag har en grön "Umweltplakette" till min V70 T5 -02 sedan många år tillbaka och kommer att skaffa en till min V70 D4 -15 nu i sommar. Båda bilarna kan också få den blå plakett man nu är på väg att införa när det blir dags. Att som i artikeln påstå att det nu är "många experter som menar att inga dieselbilar kommer att klara de nya reglerna" är rent nys. Alla dieslar som klarar kraven för Euro 6 klarar också kraven för den blå plaketten.

Förslaget om att införa en än strängare blå plakett är för övrigt inget nytt det heller. Diskussionen om detta har pågått i flera år nu. Det enda som är nytt är att man för några månader sedan fattade beslut om att den skall införas.
Förutom skattehöjningarna på drivmedel som i dagsläget inte märks då världmarknadspriset på oljan är dumpad (kommer väl som en rekyl när värlsdmarknaspriset hämtar sig och priset vid pump far upp över 20 kr/l)

så ska man visst fläska på 24 kr/mil extra för lastbilarna. Kommer några företag utanför Stockholm/Göteborg/Malmö att överleva då

http://www.skogsindustrierna.org/press1 ... -nytt-namn
Då blir det snabbare prisvärt att gå över till el nu när batteripriserna dyker.. Faan va pengar och soppa dom kommer spara... och ett ton extra batterier lär inte ha så stor betydelse på en stor lastbil.

Dom behöver bara utveckla laddningsställen får lastbilar lite... sån där trådväg som vi har utanför Sandviken är ju smutt, då kan det laddas under färd. Ge det 8-10 år... ;) Får hoppas dom har lite buffert så dom klarar sig tills dess..

Fast skog borde man väl kunna köra längre sträckor med tåg..? (bara dom kan fixa underhållet på järnvägarna.. sätta lite krav på företagen som vunnit kontrakten på det..)
24 kr per mil i påslag är oavsett om du kör på tysk/polsk högsvavlig brunkolsel, eller ekologiskt odlad förnyelsebar biohälso-olja i tanken.

Det finns inte mycket järnväg ute i skogen där man brukar avverka träd.

Skämtet tesla har ju 0,0 kg i dragvikt, vill se batteriet som drar 60 ton timmetsläp.
Elväg för lastbilar finns redan som teststräcka och fungerar utmärkt. http://www.mellansverigeslogistiknav.se ... ken-invigd

Att Teslan inte har det har med att dom inte typat den inom EU för att få dra nått! Dumt... Men nya Model X ska ha krok och bra dragvikt.

Att dra tungt med eldrift är underbart! Du har bra vrid och alla hästar från stillastående! Jag kunde dra 1300kg med min V60 utan några problem på enbart elen.. Och då är elmotorn på blygsamma 68hk! Tack vare vridet funkar det.. Självklart blev räckvidden påverkad och efter ca 20km istället för normalt ca 40km så behövdes dieselmotorn.
Dom 68hästarna räckte inte heller till att hålla farten i krsftiga uppförsbackar.. Precis som att en vanlig motorn med enbart 68hk skulle ha svårt.

En tradare drar ca 4-5l/milen.. Med el skulle man dra runt 10kwh/mil kostnaden för 5l diesel ligger på runt 70kr.. För 10kwh mindre än 10kr.. Man bör köra in en ev ökad investeringskostnad rätt snabbt.

Järnvägen sträcker sig genom hela vårt avlånga land sist jag kollade. Man kan köra virke till närmsta typstation oxh behöver alltså inte rulla genom hela landet med tradarna.
Om man helt ovetenskapligt jämför förbrukningen mellan en lastbil och en personbil, 5l/mil och 60 ton är ungefär 0,0833l/mil och ton för lastbilen, översätter man den förbrukningen till en V60 hybrid med totalvikt 2,5 ton så borde hybriden klara sig på 0,208 l/mil vid körning på enbart diesel vid max last. Så personbilstillverkarna har ganska mycket att lära av lastbiltillverkarna :D
Tror inte du kan jämföra helt ovetenskapligt.. ;) Accelerationen på en 60-tonnare drar nog vetydligt mer än accelerationen på en V60.. Men när man ligger i marschfart drar den troligen inte lika mycket per kg för att hålla farten.
Lastbilar har ju också ofta lite underdimentionerade motorer.. Vilket märks i uppförsbackar. Skulle biltillverkare (och köpare) nöja sig med bilar som bara kan hålla högre hastigheter på jämn väg hade fom nog kunnat dra lite mindre.. Och legat på kanske 70-90hk..? ;)
Och att våra vägar är anpassade för högre hastigheter...

Tesla Model X har förresten släpvagnsvikt på 2200kg.
  • 1
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31

Apersson850, du som vet det mesta, har du tips p&a[…]

Camber vänster sida Volvo 240

Camber är ställbart på 240 så[…]

Felkod på en abs-sensor beror knappast p&ari[…]

Min erfarenhet med just dem kompressorer och ljud […]