- tor 29 dec 2016, 11:17
En bil som fått skada som försäkringsbolaget bedömer ej värt att reparera (allt från 50-90% beroende på bilens värde/försäkringsbolag) kallas "total loss". Det innebär inte att bilen är bortom räddning utan mer att försäkringsbolaget övertar ägandet och ersätter ägaren.
Vad som händer sen varierar mellan delstaterna. Vanligast är att DMV (motsv. transportstyrelsen) utfärdar "salvage certificate". Innebär att bilen inte kan/får bli registerad eller köras i sitt nuvarande skick.
Försäkringsbolaget säljer bilen till en reparatör eller bildemontering, oftast via auktioner.
Vissa delstater tillåter att bilen åter kan registreras efter reparation men bilens "title" kommer alltid att vara märkt med "salvage". Ett sätt att visa bilens historik i framtiden.
Bilar som blivit återregisterade är inga problem att importera. Är dock osäker på vad som gäller om bilen aldrig blivit återregisterad i USA, kan man importera den och få den registerad i Sverige?
Om de två C70 i inlägget ovan har blivit "total loss" pga hål i tråget och hagelskada låter jag vara osagt. Hagelskadan kan jag iofs tänka mig verka rimlig, nya paneler inkl. nytt tak plus hellack kan säkert komma upp i summor för att bli inlöst.
Vill man vara riktigt konsperatorisk kan ju dessa bilar redan vara salvage pga av en annan skada i ett tidigare skede. Bilar med salvage värderas lägre (ibland 50%) och då kan även en mindre skada göra att försäkringsbolaget löser in bilen.
20" 8-ekrad, Silver, Diamond Cut