Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av 740wennberg
Gemini__ skrev:Vet inte om jag har missat något här men är det alltså så att vissa personer i denna tråd tror att detta fungerar? Ursäkta mig men vilken ålder är det på er? Behöver man tillägga att man blir mörkrädd... :shock:

//Thomas
Finns ju dom som vet o kan allt! :)

Jag är mörkrädd :/
av Addekarlsson
Nu tycker jag nivån börjar bli lite låg här. Senaste inläggen tillför inget alls. Låt nivån vara där den varit, med vettiga inlägg som berör ämnet.

Mvh/ Adde
av bdp003
Hej.

Här är en kommentar hur man använder kaplsarna i propandrivna fordon:

Q4: It seems there has been a lot of interest and questions lately about the use of MPG-CAPSTM and propane. You have mentioned you thought it would work fine, but would have to do some research of getting the CAPS into the tanks. Any updates?

A4: Yes. As a matter of fact, a couple of our "Ignition" readers have recently sent me some ideas. I have not personally had an opportunity to test them, but they sound like good ideas and it shows how innovative people can be. Their ideas are as follows:

I'd like to share my experience with MPG-CAPSTM used in LPG tanks. Here in Europe it's a propane/butane mixture, but it doesn't matter. I was advised by a friend and tried it myself how to put the CAPS into the tank. It's easy. Just put the CAPS, or the proper part of them into the inlet opening. There is a short distance in depth between the opening surface and the ball input valve of the tank. (These are Italian systems that are more used. In Dutch LPG systems the inlet is much deeper.) After that, you lock carefully the gas pistol on the inlet. It seems the gas pressure is enough to fast crash the CAPS and to get them into the tank. I did this already several times successfully. Some people put the CAP into the pistol outlet. The pistol should not be bowed down so the CAP falls down on the ground (the CAPS are 6 mm thick and the pistol outlet is 8 mm). This way gives success as well.

This is my way of getting the CAP in the tank for an RV which should work on a outside tank as well. Remove the intake valve assembly using pipe and fittings, and install a "T" at the tank, then a pipe for the intake valve to thread into (just need clearance inside for the assembly to slide) on the other open end of the "T" which is now pointing 180 degrees from the above assembly. Install a nipple/cut off valve/another nipple and another cut off valve. This way the CAP or liquid can be dropped into the first cut off valve, when opened (then shut it of course). The CAP is now between the two cut off valves. Then open the second valve and the CAP falls into the back of the propane valve. Have the tank filled and the CAP is injected into the tank. I recommend crushing CAP so it can't bind to the intake valve and also as you stated earlier, it disperses better. Also screw pipe cap into outer cut off valve so dirt/water etc. stays out. This way you can add CAPS when the tank still has pressure and there is little bleed off when the outer valve is opened. This may not be the prettiest rig job, but it works. By the way, I really enjoy and use the �questions and answers� in "Ignition" each week. Great work-THANKS!!!

Källa:
http://tools.myffi.biz/users/russ/e-zine/2006-11-3/

Här finns massor av question/answer:
http://tools.myffi.biz/users/russ/e-zine/

Förslag läs dom senaste först.
Nivån på frågor/svar har nog gått upp betydligt allteftersom fler och fler kommit in i MPG världen.

På detta sätt kanske? vi kan spara några kommande hundra inlägg i denna superlånga tråd. Sagt i all välmening. Jag gillar effektivitet :-)

Mvh /B
Användarvisningsbild
av Funk
Försöker man stoppa pulver eller kapslar i gastanken på en bifuel så är man riktigt knäpp !!
För det första är kraven på renhet i systemet ganska stora, och driftstörningarna kommer förmodligen som ett brev på posten.
För det andra så är det stor risk för att gasen läcker ut om man får föroreningar i backventilen i tankmunstycket, men riktigt stor explosionsrisk som följd.
För det tredje, varför? Man kör redan billigt och kör man på övervägande gas så får man minimalt med beläggningar i motorn ändå..

Att föreslå att man skall kapa rör och klämma på extra nipplar på tanksystem och liknande på gasfordon är så dumt att jag häpnar...

Ursäkta den bryska tonen, men ge fan i att försöka få folk att äventyra säkerheten åtminstone !!

/Thomas
av *pettson*
Funk skrev:Försöker man stoppa pulver eller kapslar i gastanken på en bifuel så är man riktigt knäpp !!
För det första är kraven på renhet i systemet ganska stora, och driftstörningarna kommer förmodligen som ett brev på posten.
För det andra så är det stor risk för att gasen läcker ut om man får föroreningar i backventilen i tankmunstycket, men riktigt stor explosionsrisk som följd.
För det tredje, varför? Man kör redan billigt och kör man på övervägande gas så får man minimalt med beläggningar i motorn ändå..

Att föreslå att man skall kapa rör och klämma på extra nipplar på tanksystem och liknande på gasfordon är så dumt att jag häpnar...

Ursäkta den bryska tonen, men ge fan i att försöka få folk att äventyra säkerheten åtminstone !!

/Thomas
ja man häpnar, först inverkan i ett säkerhetssystem.. och inte bara det? Man får ett eller flera torra piller att blanda sej med gas i flytande form under det enorma trycket.. och det slutar inte där.. Pillret går nu ned i så små delar så jämt fördelat att inte gasfiltret tar bort det heller, samt så då att det fungerar med ALLA bränslen för det är ju samma piller till bensin diesel och annat.. Ja man häpnar...
Man kan undra varför dom inte fyller rymdfärjans tankar med 4-5 piller och sen ger på bara.. Slösa bränsle sådär när det finns saker.. :lol:
av bdp003
Mina slutsatser med denna långa tråden i virullar:

Bränsletillsatser har funnits mycket länge!
Alltsedan dom första bilarna skapades.
Många av tillsatserna fick namnet "snakeoils" p.g.a. ingen eller liten positiv verkan.

Järnoxid som bränsletillsats har funnits sedan 2:a världskriget.
Ingen ny fantastiskt produkt alltså.
Utan gammal beprövad teknik, kemisk bränslekatalys. "Fuel Booster"

Denna teknik användes enl. FFI av NASA på 70-talet för att få större effekt i fasta bränsleraketer.

NASA bör ha all kompetens i världen att avgöra om en bränsleteknik verkligen fungerar eller inte (eller till och med är skadlig).

Det NYA revolutionerande med MPGCaps, som jag förstått det, är att nanoteknikens förmåga att göra produkter som är atomtunna, järnoxiden i cylinderväggen är enl. Jack uppfinnaren
ca. 10 atomlager tjock.

Utan att kunna så mycket om nanoteknink så har jag också förstått att det är den atomtunna järnoxid "hinnan" som ökar verkningsgraden dramatiskt.
Densamma järnoxid teknik som redan funnits och fungerat i minst 50 år, men med betydligt lägre resultat.
(jag skulle gärna villa veta hur mycket lägre)

Dom ovanligt höga värdena på bränslebesparing,
och utsläppsreducering förklaras med just denna NYA nanoteknologi.

Hoppas ngn av er kan hitta mer om detta på nätet, just hur och varför atomtunna nanoteknologin ökar effekten så dramatiskt vid bränslekatalys.

Att medlet är oskadligt för motorer, borde väl nu vara uppenbart nu, med 'vettens' upphottade Volvo 480,
som inte tagit det minsta stryk av > 1 månads körning med MPGkapslar + BF95.

Citat: vetten
'vill gärna testa det i min bil en Volvo 480tic med optimerat ladd, har c:a 170hk nu gämfört med 120hk orginal. Vad jag har förtått så är medlet även oktanhöjande vilket gör det extra intressant för mej eftersom jag behöver minst 98oktan i mim bil för att undvika "spikning"'

Kommentar:

Den motorn om ngn borde väl tala om att detta fungerar eller inte.
Jag var faktiskt lite (mycket) rädd när Vetten bad att få testa...en trimmad havererad motor var väl den sämsta PR jag önskade. ;-)

Men det har ju gått bra...och till och med över förväntan, när vetten som han säger...

"Tidigare så har jag legat på 0,96/mil om jag kör på 95 oktan och 0,9 på V-Power som ju ligger runt 100 oktan om jag fattat rätt, den här veckan så ligger jag på 0,87/mil

Det som är en mycket positiv sak är att min bil numer inte har några somhelst svårigheter med att ligga i 50 på 5-an som den aldrig har gillat tidigare utan gärna hackat lite eller inte gått riktigt rent där"

Tack, vetten att du ville och vågade testa... :-)
0,87/mil är alltså både bättre än V-power och halva kostnaden.

Att Netw. marketing är tveksam som metod, (tack Orsson Gtbrg)
borde inte hindra BRA fungerande nya produkter att bli kända!

Trevlig Midsommar Alla!

Mvh /B
Senast redigerad av 3 bdp003, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Scania
bdp003, du har glömt citera detta som Vetten skrev den 15/6:
vetten skrev:Jaha ytterligare en vecka med piller och nu börjar jag att känna mej lite besviken då förbrukningen inte har minskat något utan den ligger på 0,96 i snitt som ju va vad den gjorde från början...
vetten
Du väljer då dina citat, bdp003... ?:-/

Du skriver upprepade gånger att du inte vet så mycket om motorer och inte heller om kemi eller nanoteknik, ändå ger du dig hela tiden på att bedöma värdet av vad andra utvalda "profeter" har skrivit. Enskilda vittnesmål kan man lätt hitta som styrker precis vad som helst.

Det enda värdet med pillerna enligt min mening ligger i underhållningsvärdet i den här tråden... så bara ös på med mera trams, det är bara roligt!
Användarvisningsbild
av Funk
Du kunde ju kommentera ditt inlägg om gasfordon också, eller ännu bättre ta bort det..
Så inte någon med mindre vett får för sig att prova. Det finns en anledning till att man skall vara certifierad för att jobba med gasinstallationer och kontrolleras av sprängämnesinspektionen eller ackrediterat företag med jämna mellanrum..

/Thomas
av *pettson*
En grej till glömdes bort.. hur var det nu med temperaturerna för att få *plasma* så att atomerna delades till sitt lager?.. Missade du att räkna ut det..? Såg aldrig nåt svar på detta tyvärr..
Rymdskyttelns utblås är nog ett av dom material som klarar detta under en kort period (iconnel 118)
En bilmotor gör det INTE... Så eftersom ingen motor kommit till skada så kan vi säkerställa att tempen inte uppnåtts och ingen effekt uppnåtts.. (och ingen har ju kunnat mäta den för övrigt)..
För övrigt så nej..Vpower är inte 100 oktan utan EXAKT 98 oktan med en överkapacitet för *99 oktan* Det är fastställt hur en motorbensin får vara uppbyggd och tyvärr så är den inte speciellt unik. Hade den varit unik hade den fått klassa som eget bränsle och det gör den alltså inte.. och för att uppnå sin önskade oktanhöjning med en BEVISAD effektökning så kan man tanka 98 oktan och tillsätta en gnutta etanol. Detta för att höja oktantalet och just tillföra syre..

Nej Bdp003... inga historier i världen kan tyvärr gå emot fysikens lagar..
Däremot kan man fortsätta vara selektiv med inlägg och kasta in fortsatta rena tekniska fel och tro man hjälper någon. Men när man lägger in att såga i högtrycks system är man fel ute..
Tro kan försätta själsliga berg. Men det får inte en bil att dra mindre sås eller öka effekten..

Så glad midsommar nu. jag ser fram emot ett svar på det jag översatte till dej.. Det där som du tydligen inte läst själv..
Användarvisningsbild
av vetten
Hej :) ja jag har väl nästan kört 1 1/2 vecka nu sen jag gav nån "rapport" senast det har ju inte blivit så många mil nu sen jag fick "sommarlov" ja som lärare har man ju det privilegiet hehe 8) nåväl till saken det har blivit mest stadskörning den senaste tiden med bilen och den ligger nu på ett snitt på 1L/mil och det är BRA eftersom den under förra på sommaren och ungefär samma sorts körning har legat på 1,2L/mil eftersom det dessutom varit varmt så har AC:n gått rätt mycket men det har den iochförsej gjort även förra sommaren men det känns som en liten vinst ändå {:-O men sådär helt övertygad är jag trots allt inte ?:-/ men jag har inte märkt några som helst "spikningar" fast jag kör på 95oktan+piller, normalt kör jag på minst 98oktan men helst på V-power, så nog tror jag att det har en oktanhöjande effekt eller nåt åt det hållet och bilen går fortfarande som ett spjut :twisted: Jag Älskar verkligen min "sommarleksak" :twisted: men som sagt ta inte det här som att det är helt ok att köra med piller men nån effekt verkar det ju trots allt ha :shock: Återkommer igen med mera :-)-)

vetten
  • 1
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 36
V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

En förbränningsmotor och 3st elmotorer, […]