Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:Har du nån som helst källa till att det skulle skulle sprida någon som helst elektromagnetisk strålning eller går du bara på utifrån vad du tror?
Visst är målet att all elektromagnetisk strålning på några hundra kHz och 10-1000 kW ska sugas upp av spolarna i bilen, men en del av magnetfältet kommer alltid att sprida sig. Speciellt som det är ett avsevärt avstånd mellan spolarna i golvet/vägbanan och spolarna i golvet på bilen. Det vore ju en helt annan sak om man tryckte de mot varandra rent fysiskt. Men då kunde man ju lika gärna haft en kontakt istället.

Om nu pulserande magnetfält är farliga för människan har jag dock ingen synpunkt på då åsikterna går isär.

Bild

Bild
joel80 skrev:Att inte stolparna skulle klara det är struntsnack. Det behövs på sånna parkeringar inte mer än 10-16A enfas för att det ska vara fungerade destinationsladdning/nattladdning. Alltså inte mer än vad en dammsugare drar.
Hur menar du då struntsnack , jag har faktiskt installerat lykstolpar för länge länge sedan. De fungerar som en ljusslinga i din gran. Ett ljus/mörker-relä matar via EN säkring EN kabel som går via alla stolpar på gatan, sen sitter det ytterligare EN säkring i varje stolpe.

Stolparna står glesare än bilarna, så på en gata med 100 bilar kan det står 25 stolpar som matas med EN 25 A huvud-säkring, Så får varje lampa 1 A = 240 watt, det är mer än tillräckligt så det oftast sitter en 125 watt kvicksilverlampa i varje lyktstolpe om det inte är nya LED för då kan huvud-säkringen vara bara 6 A.

Släcker du ned belysningen helt på gatan och låter de 100 bilarna hänga på 25 A säkringen får de inte ta mer än 0.1 A var, det är rätt långt ifrån 10-16 Ampere du pratar om. Ibland är det en 3-fas kabel så lyktorna är fördelade över 3 faser, men det skuller ändå bara ge 0.3 A till varje bil.

Eon beräknar att varje nytt långsam-ladduttag kostar ca 25.000 kr med ny huvudmatning, nedgrävning av kabel, stolpe, uttag och individuell mätare och betalningslösning, (Ja, jag har jobbat med detta också)
joel80 skrev:En ny bra standard? Vad sägs om den nuvarande som redan finns där kabeln låses fast? Typ2 Mode3.
Även de flesta bilar med typ2-uttag låser kabeln i bilen.
Jag vill ha den fastlåst i uttaget/lyktstopen, inte i bilen, om jag betalar strömmen i stolpen/uttaget via min mobil vill jag inte att någon annan drar ur sladden och kopplar in sig då jag betalar.

Att städerna långsiktigt skulle vara fulla med ladd-uttag med gratis ström är en utopi.
Du har vissa intressanta tankar, men du har en väldigt negativ inställning till allt så du framför allt med nått slags "det går aldrig"-mentalitet.
VolvoB20 skrev:
Visst är målet att all elektromagnetisk strålning på några hundra kHz och 10-1000 kW ska sugas upp av spolarna i bilen, men en del av magnetfältet kommer alltid att sprida sig. Speciellt som det är ett avsevärt avstånd mellan spolarna i golvet/vägbanan och spolarna i golvet på bilen. Det vore ju en helt annan sak om man tryckte de mot varandra rent fysiskt. Men då kunde man ju lika gärna haft en kontakt istället.

Om nu pulserande magnetfält är farliga för människan har jag dock ingen synpunkt på då åsikterna går isär.

Bild

Bild
Ja, av vad jag vet finns det inget som tyder på att det skulle finnas skadlig strålning vid så pass läg strömstyrka det ändå handlar om här.
Folk bor ju för sjutton precis intill både järnväg och högspänningsledningar. Det här handlar om kanske 230v, 16A. I nuläget finns det inget som talar för att det skulle vara skadligt.

joel80 skrev:Att inte stolparna skulle klara det är struntsnack. Det behövs på sånna parkeringar inte mer än 10-16A enfas för att det ska vara fungerade destinationsladdning/nattladdning. Alltså inte mer än vad en dammsugare drar.
Hur menar du då struntsnack , jag har faktiskt installerat lykstolpar för länge länge sedan. De fungerar som en ljusslinga i din gran. Ett ljus/mörker-relä matar via EN säkring EN kabel som går via alla stolpar på gatan, sen sitter det ytterligare EN säkring i varje stolpe.

Stolparna står glesare än bilarna, så på en gata med 100 bilar kan det står 25 stolpar som matas med EN 25 A huvud-säkring, Så får varje lampa 1 A = 240 watt, det är mer än tillräckligt så det oftast sitter en 125 watt kvicksilverlampa i varje lyktstolpe om det inte är nya LED för då kan huvud-säkringen vara bara 6 A.

Släcker du ned belysningen helt på gatan och låter de 100 bilarna hänga på 25 A säkringen får de inte ta mer än 0.1 A var, det är rätt långt ifrån 10-16 Ampere du pratar om. Ibland är det en 3-fas kabel så lyktorna är fördelade över 3 faser, men det skuller ändå bara ge 0.3 A till varje bil.

Eon beräknar att varje nytt långsam-ladduttag kostar ca 25.000 kr med ny huvudmatning, nedgrävning av kabel, stolpe, uttag och individuell mätare och betalningslösning, (Ja, jag har jobbat med detta också) '
Nu bör det väl gå kabel till stolparna som klarar mer än 1A 230v?
Min tanke eller tro var inte att det skulle gå att sätta en laddplats per stolpe. Men skulle man kunna få in 2-3 sånna laddare på en sån slinga skulle de kunna få en 16A-säkring per stolpen med smart lastbalansering mellan varandra (vilket finns i många laddare redan idag) så att dom drar ner styrkan om alla laddar samtidigt. Om det nu inte går att byta huvudsäkring till en större utan allt för stor kostnad kräver det att man bytt ut till led-arumaturer på gatan. Det har gjorts på många ställen redan.

Det här är ingen totallösning, men en lösning som relativt snabbt och kostnadseffektivt skulle kunna få upp ett antal laddare i bostadsområden där det idag inte finns en endaste en.

Det som behöver lösas som du nämner som jag inte vet hur det funkar i England är skymningsrelät.. Om lampstolparna är helt strömlösa när det är ljust ute behöver man ju fundera på hur man löser det. Om det inte går att komma förbi kanske det inte blir tillräckligt kostnadseffektivt för att funka där det är gjort på det viset.
joel80 skrev:En ny bra standard? Vad sägs om den nuvarande som redan finns där kabeln låses fast? Typ2 Mode3.
Även de flesta bilar med typ2-uttag låser kabeln i bilen.
Jag vill ha den fastlåst i uttaget/lyktstopen, inte i bilen, om jag betalar strömmen i stolpen/uttaget via min mobil vill jag inte att någon annan drar ur sladden och kopplar in sig då jag betalar.

Att städerna långsiktigt skulle vara fulla med ladd-uttag med gratis ström är en utopi.
Typ2-stolparna låser som sagt fast kabeln, och de flesta bilar låser den också, så den är låst i båda ändorna.

Kollade du videon? Det är en betallösning dom har. Den där dosan på laddsladden är uppkopplad och håller koll på laddningen och man får sen faktura på använd ström. Priset i England var 13p/kwh. Alltså typ 1,40kr/kwh... nu har dom dyrare el i England än här, men milkostnaden blir ändå inte mer än 2-3kr beroende på bil.
I den lösningen dom har där kan man ladda med ca 5kw. (Alltså ca 21A i 230v.. så inga 1A precis...)
Men det beror väl på hur man installerat stolparna.
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
Mycket intressanta diskussioner här i tråden. Jag hävdar dock fortfarande att räckvidden för elbilar är för dålig ännu. Jag hänvisade tidigare i tråden till Teknikens Världs test av flera elbilar och de kom fram till en praktisk räckvidd långt lägre än den teoretiska från tillverkarna. Klart att detta påverkar folks vilja att byta till en elbil med sådan låg räckvidd.
En faktor som ingen verkat nämna:
Vi har i Sverige och många andra länder en högkonjunktur nu, med mycket hög bilförsäljning Det finns dock tecken på att försäljningen är på väg att minska i USA och Kina.

För eller senare blir konjunkturen sämre här också och försäljningen minskar, det kan vi vara säkra på. Jag har varit med så länge så jag minns det långa högkonjunkturen på 80-talet, som sedan övergick i ras för försäljningen. På 5 år rasade försäljningen från 343 tusen st till 127 tusen st !. Jag säger inte att det blir så illa denna gången men en nedgång till 250 tusen st innan det vänder igen är alls inte orimligt !
Detta kommer så klart att påverka hur snabbt elbilar kommer ut på marknaden. Det kan även påverka marknadsandelen för elbilar de kommande åren, åt båda hållen såklart.
Jag är helt övertygad att det kommer att ta ganska många år innan en majoritet av bilarna som säljs här är elbilar, precis som tidigare sagts i tråden tar det tid att ställa om bilproduktionen OCH att öka produktionen av batterier tillräckligt. Vi får inte glömma att den svenska marknaden är en droppe i havet, biltillverkarna bygger sina prognoser på hur det ser ut på de stora marknaderna, Som exempel såldes det förra året drygt 17 milj bilar på USA marknaden och ännu mer i Kina !
joel80 skrev:Du har vissa intressanta tankar, men du har en väldigt negativ inställning till allt så du framför allt med nått slags "det går aldrig"-mentalitet.
Tvärs om, men jag har jobbat med komplexa värdekedjor och det gäller att se till att alla i kedjan utvecklare-leverantörer-partners-tillverkare-infrastrukturägare-kunder-betalningslösningar-myndigheter-finansiärer osv alla tjänar på det. Är det någon enda aktör som inte gör det så kastar denne in handduken och hela kedjan faller.

Det gäller verkligen att tänka till både en, två och tre ggr så man inte har missat något i kedjan. Bara entusiasm räcker inte, det måste hålla hela vägen.
putte66 skrev:Mycket intressanta diskussioner här i tråden. Jag hävdar dock fortfarande att räckvidden för elbilar är för dålig ännu. Jag hänvisade tidigare i tråden till Teknikens Världs test av flera elbilar och de kom fram till en praktisk räckvidd långt lägre än den teoretiska från tillverkarna. Klart att detta påverkar folks vilja att byta till en elbil med sådan låg räckvidd.
En faktor som ingen verkat nämna:
Vi har i Sverige och många andra länder en högkonjunktur nu, med mycket hög bilförsäljning Det finns dock tecken på att försäljningen är på väg att minska i USA och Kina.

För eller senare blir konjunkturen sämre här också och försäljningen minskar, det kan vi vara säkra på. Jag har varit med så länge så jag minns det långa högkonjunkturen på 80-talet, som sedan övergick i ras för försäljningen. På 5 år rasade försäljningen från 343 tusen st till 127 tusen st !. Jag säger inte att det blir så illa denna gången men en nedgång till 250 tusen st innan det vänder igen är alls inte orimligt !
Detta kommer så klart att påverka hur snabbt elbilar kommer ut på marknaden. Det kan även påverka marknadsandelen för elbilar de kommande åren, åt båda hållen såklart.
Jag är helt övertygad att det kommer att ta ganska många år innan en majoritet av bilarna som säljs här är elbilar, precis som tidigare sagts i tråden tar det tid att ställa om bilproduktionen OCH att öka produktionen av batterier tillräckligt. Vi får inte glömma att den svenska marknaden är en droppe i havet, biltillverkarna bygger sina prognoser på hur det ser ut på de stora marknaderna, Som exempel såldes det förra året drygt 17 milj bilar på USA marknaden och ännu mer i Kina !
Räckvidden håller snabbt på att öka... Om vi inte tar med Tesla med sina 35-40 riktiga mil, som ändå är för dyr för de flesta, så var det för 2-3 år sen 12-15 mil som gällde i vanlig räckvidd. Nu, med nya E-Golf, Hyundai Ioniq, Opel Ampera E och snart nya Nissan, har det ökat till 20-25 riktiga mil (t.o.m mer i Ampera E).
Inom ett par år till ligger vi troligen på 30-35 riktiga mil, och man har standardiserat snabbladdning också där det nu håller på att byggas ut laddnätverk med laddare som klarar 150kw.. vilket ger 15-20mil på 10 minuter. (Än så länge är det bara Tesla som kan ladda i över 100kw... Hyundai ligger på ca 80kw.. vilket i den rätt snåla bilen ger ca en mil per minut.)

Jag kör nästan 4000 mil per år, (knappt 3000 mil i tjänsten och runt 1000mil privat.) och med 30-35 mil skulle jag klara alla mina resor med elbil, och faktiskt bara behöva snabbladda fåtalet gånger, och då när jag annars ändå skulle behöva en liten paus. Folks resor ser ju såklart olika ut, men de flesta kör inte mer än max 5-10 mil per dag och har väldigt få resor på över 25 mil under året.

En lågkonjuntur skulle som du säger kunna påverka hur snabbt bilparken byts ut, men den påverkar troligen inte förändringen så väldigt mycket. Andelen elbilar i nybilsförsälningen tror jag alltså inte påverkas.. fast antalet kommer ju påverkas.
En lågkonjunktur i världen kan också påverka oljepriset på ett sånt sätt att det inte längre bli lönsamt med t.ex fracking eller ny borrning. Det kan kanske påskynda övergången t.o.m.

Vad menar du med "ganska många år"? Det verkar som att det innan 2025 kommer vara så gott som över för ICE-bilarna, det är alltså 8 år. Jag tror den bedömningen är rätt rimlig.

Kina är nog det land som satsar absolut mest på elbilar, och också har den största elbilstillverkaren. BYD (Build Your Dreams) är nu världens största tillverka av elbilar, och jag skulle bli förvånad om vi inte rätt snart ser deras bilar även i Europa, där dom kommer börja konkurrera rejält med de lite billigare bilarna i små och mellan-klassen.

USA låg ju bra till för en omställning med Californien i framkant, fram till i höstas.. dom kommer troligen hamna några år efter Europa och Asien istället nu.
Fast många delstater tror inte alls på Trumps politik, så USA skulle kunna bli väldigt delat i hur fort det går på olika stället.
joel80 skrev:Nu bör det väl gå kabel till stolparna som klarar mer än 1A 230v?
Om vi antar att gatubelysningen är parallellkopplad, vilket jag tror den vanligen är numera, och kablarna går från en nätanslutningspunkt till den första stolpen och sedan vidare från en stolpe till nästa så visst klarar kablarna normalt mer än 1 A. Men det är inte säkert det hjälper. Om vi antar, som i VolvoB20s exempel, att det står 25 lyktstolpar på gatan som var och en kräver 230 W, alla försörjda via en nätanslutningspunkt på 230 V och 25 A, måste förstås kablarna tåla 25 A. Men även om de gör det kan du ändå inte göra något ytterligare effektuttag när gatubelysningen är på om inte kablarna är överdimensionerade i förhållande till de stolpar de är tänkta att försörja. Byte till LED hjälper inte mycket det heller. Det kan kanske ge dig i bästa fall 16 A överskottskapacitet och därmed runt 3 kW för hela gatan att dela på. Inte mycket.

Däremot är det sannolikt rätt enkelt att byta ut kablaget mellan stolparna till ett grövre. Med all sannolikhet finns kabelrännor så att man kan dra igenom grövre kablar utan att gräva. Hur enkelt det är att förstärka elförsörjningen för hela slingan, vilket man förstås också måste göra, vet jag inte.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
putte66 skrev:För eller senare blir konjunkturen sämre här också och försäljningen minskar, det kan vi vara säkra på. Jag har varit med så länge så jag minns det långa högkonjunkturen på 80-talet, som sedan övergick i ras för försäljningen. På 5 år rasade försäljningen från 343 tusen st till 127 tusen st !. Jag säger inte att det blir så illa denna gången men en nedgång till 250 tusen st innan det vänder igen är alls inte orimligt !
Det är inte bara en lågkonjunktur som hotar den väldigt höga nybilsförsäljning vi har för närvarande. Om man tittar på diagrammet här kan man se att vår bilpark genomsnittligt sett har växt med nästintill oförminskad styrka hela vägen från 1950-talet och framåt. Tillväxten är visserligen något lägre från mitten av 70-talet och framåt än den var dessförinnan men inte mycket. I USA började tillväxtkurvan plana ut redan omkring 1980 men i Sverige syns ingen motsvarande tendens. Följaktligen är vi vid det här laget i kapp USA ifråga om antal bilar per invånare (nästan en halv bil per invånare i båda fallen). Någonstans finns en mättnadsgräns och det skulle ju förvåna om den gränsen vore högre i Sverige än i USA. Med tanke på att kurvan i USA redan planat ut medan något motsvarande ännu inte märkts i Sverige kan omsvängningen i vårt fall komma lika snart som abrupt.

Anta vidare att Seba får rätt i att självkörande bilar i reguljär trafik snart är en realitet (säg från 2020) och att detta får de konsekvenser han förutspår, det vill säga att behovet av att privat äga/disponera en bil plötsligt blir väldigt mycket mindre därför att alternativen blir så mycket billigare och bekvämare än nu: bara att kalla på en självkörande bil när man behöver en. Det kan då ta mer eller mindre tvärstopp i den svenska bilförsäljningen.

Vad som i så fall kommer att säljas blir i huvudsak ett mindre antal nya och självkörande bilar för att fånga upp utvecklingen mot TaaS (Transportation as a Service). Att alla omedelbart skulle skrota ut sina nästan nya icke-autonoma bilar tror jag däremot inte. Dessa bilar skulle visserligen tappa mycket fort i värde till följd av bristande efterfrågan. Men om man redan har en eller kan köpa en för mycket små pengar kommer den fortfarande att vara ekonomiskt konkurrenskraftig (även om den är en ICE-bil snarare än en batteribil) både mot TaaS och privat ägande/disposition av en helt ny bil. Huvuddelen av värdeminskningen är redan avklarad så den behöver man inte längre räkna med.
andersuw skrev: Däremot är det sannolikt rätt enkelt att byta ut kablaget mellan stolparna till ett grövre. Med all sannolikhet finns kabelrännor så att man kan dra igenom grövre kablar utan att gräva. Hur enkelt det är att förstärka elförsörjningen för hela slingan, vilket man förstås också måste göra, vet jag inte.
Det normala är att man lagt jordkabel som inte går att dra ur/i, så man behöver gräva upp hela gatan om man ska använda lyktstolparna för laddning.

Då är det enklare att lägga nya kablar och sätta upp riktiga laddstolpar med 2,5 kvadrat till varje stolpe så man kan får 2 st 10A uttag i varje stolpe, för det är lagom vad en vanlig 2.5 mm kabel klarar.
Varför har man gjort så? Verkar ju lite korkat. Och är jordkabeln i så fall lika klent dimensionerad som andra kablar?

EDIT: Hittade Kungsbacka kommuns anvisningar för gatubelysning.

https://www.kungsbacka.se/Global/Gator, ... 150101.pdf

Enligt den gäller följande föreskrifter för kabeldragning:

"Kabel förläggs i min 50 mm kabelrör.
Förläggning skall utföras enligt EBR och Starkströmsföreskrifterna.
Minsta kabelarea skall vara 5 x 10 mm²
Kabeltyp skall vara SE-N1XE-U 5 x 10 mm². Gul eller likvärdig."

Något om att separat jordkabel skulle dras vid sidan av de fem tåtar som ingår i den nämnda kabeltypen nämns inte. Om något likartat gäller även för andra kommuner, om det inte är nytt att man lägger så pass rejält med kabel och om det inte sitter en oherrans massa lyktstolpar på samma slinga så räcker ju den kabeldragningen ett gott stycke för laddning av batteribilar. 10 kvadratmillimeter räcker för åtminstone 32 A och trefas är uppenbarligen möjligt. Behövs det kan man också dra avsevärt grövre kabel genom befintligt kabelrör. Den rekommenderade kabeltypen har en yttre diameter på 17,7 mm.
Senast redigerad av 3 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
  • 1
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 61

Du har ju redan en tråd om detta varför[…]

Jag brukar spänna in bultarna i skruvdragar[…]

Tack så mycket. Då kan ja plocka lite […]

Vilken packbox ?

Tackar 🙂👍 då beställer ja en sån