Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av rid54
Det är ju egentligen helt bisarrt, att i dagens tekniska läge inte kunna ha ett vettigt system för "varselljus" på bilar i rörelse. Det finns ju absolut lyktor (LED) som kan skapa fin synbarhet bakåt och framåt, utan någon nämnvärd energiförbrukning. Dessa borde tändas så fort bilen är i drift. Vad gäller strålkastare (halv- och helljus) måste väl nån form av automatik eller föraringripande kunna lösa situationen, tycker man, men grundbelysningen borde vara helt automatisk i bilens båda ändar. Hur man (EU) INTE kan hantera det kan jag bara inte förstå. De svenska reglerna ledde till "halvljusautomatiken", som tände halvljus + bakljus och generationer av förare är intränade på att "lysena tänds automagiskt" på väldigt många bilar. Framför allt fanns inte möjligheten att bara tända frontljusen, utom möjligen med de gula varsellyktorna, som numera är retrofynd och inte aktuellt för vardagsbilister normalt. Man har skapat en försämring ur varseblivningssynpunkt genom de nu gällande reglerna och hur man ställer in nya bilars belysningssystem. Att inte svenska myndigheter kan peka lite med hela handen och styra upp hur man programmerar lyset på bilar som säljs i Sverige är en gåta för mig...
av llesrof
På senare tid tycker jag andelen bilar utan någon tänd belysning över huvud taget har ökat. Rätt många av dem står det Subaru på. Även nyare tyska premiumbilar kör med släkta ljus.
Användarvisningsbild
av svergie2
Sceptic skrev:
Magnus-B skrev:
svergie2 skrev: Dock inte vid regn, dimma etc
Och det är där som många bilister inte fattar att man ska tända bakljusen manuellt så att dom syns.
Jag kan väl tycka att om det nu finns ett autoläge så skall väl det vara konstruerat så bakljusen tänds när det behövs, dvs när det är regn, dimma, etc. Det ska väl inte vara på det viset att man behöver stanna och gå ut och titta huruvida bakljusen är tända eller inte. Nej gå tillbaka till det gamla systemet när bakljusen var tända och skippa fånerierna med släckta bakljus som jag överhuvudtaget inte förstår vinsten med.
Volvo skrev:Fakta & fördelar

-Attraktivt modernt utseende
Mao precis som jag skrev tidigare, en modegrej :wink:
Håller med om auto, men tillverkarna menar väl oftast skymningsautomatik när det är auto, alltså att ljusen tänds när det blir mörkt. Hade bakljusen alltid vart tända hade detta inte varit något problem överhuvudtaget, då man syns. Om föraren inte sätter på ljuset så är det bara denne som drabbas i form av nedsatt sikt, dock syns man.
av I5R
Jag skulle tro att anledningen till att vi ser så många Kia, Hyundai, Ford m.fl. köra med bara DRL fram och inget bak när det är mörkt är att de förarna inte är vana vid att köra med läge 1 (eller auto) på hela tiden. De har kört på läge 0 och låtit halvljusautomatiken lösa det där tidigare för att halvljuset funkar även när det är mörkt för att sedan vrida över till 1 när helljuset behövs. Volvoägare har sedan länge varit vana att låta vredet stå på 1. Därav skillnaden, allt enligt mina spekulationer :-)
av Lövet
Nåt gemensamt fel är det för överrepresentationen av bakljuslösa Kia, Toyota och Subaru är enorm.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Toyota har inte ljussensor på flera av sina modeller (bla. Prius+ och Avensis), därav att de är mörklagda kvällstid, i tunnlar etc. Det finns säkert fler märken som saknar ljussensor, där man manuellt måste slå om ljusomkopplaren.
Användarvisningsbild
av svergie2
fjohan82 skrev:Toyota har inte ljussensor på flera av sina modeller (bla. Prius+ och Avensis), därav att de är mörklagda kvällstid, i tunnlar etc. Det finns säkert fler märken som saknar ljussensor, där man manuellt måste slå om ljusomkopplaren.
Renault b.la
av Lövet
fjohan82 skrev:Toyota har inte ljussensor på flera av sina modeller (bla. Prius+ och Avensis), därav att de är mörklagda kvällstid, i tunnlar etc. Det finns säkert fler märken som saknar ljussensor, där man manuellt måste slå om ljusomkopplaren.
Trodde verkligen inte sådant var tillåtet :shock:
Användarvisningsbild
av Magnus-B
I slutändan är det ändå föraren som ansvarar för att rätt belysning är tänd.
Körde bakom en mörklagd Toyota i vintras då det var mörkt och blinkade i nån km med ljuset men han fortsatte utan helt mörklagd bak.
Användarvisningsbild
av svergie2
Har precis legat bakom en svart Hyundai i30 kombi på nyasfalterad 70-väg utan gatulampor. Självklart körde han på DRL, så bakljus var inte tända. Hade det inte vart för dom små reflexerna i kofångaren hade han vart totalt osynlig.

Blinkade med halvljuset i omgångar tills han fick på ljuset ca två kilometer senare. Under tiden var det ett disco, bakljus på, bakljus av, halvljus på fast bakljus av osv.... :( Hade det inte vart för att min "dashcam" precis hade dött så hade ni fått film :/
  • 1
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 57

Hej Har samma fel här, har haft isär t&a[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Jag köpt hem Mcase-säkringar för a[…]

Pigg v70 vs slö v70

Hej. Har haft en v70n från -00 i snart 10 &a[…]