Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:Och Andersuw, jag menar inte bara att det är pris och teknik gör distuption, det är en del av det. Du måste läsa resterande meningar jag skrev också, och åtet igen, kolla videon/föreläsningen, den förklarar mycket bra varför vi med största sannolikhet får en disruption på energi och bilmarknaden snart. Jag kan inte förklara det lika bra, och har inte heller lika bra kunskap och data kring det som föreläsaren.
Jag har nu tittat på videon, inte bara skummat den rapport föreläsningen bygger på, vilket jag gjort redan tidigare. Av vad Seba själv säger framgår att det här med framtidsforskning är en rätt knepig bransch. Det är som bekant svårt att sia, särskilt om framtiden. ;-) Så vilka skäl har vi att tro att Seba själv kommer att få mer rätt än den föregångare (McKinsey om mobiltelefoner) som han själv använder som exempel på hur fel det kan bli?

Ifråga om rörelseriktningen tror jag att han i mångt och mycket kommer att få rätt, det vill säga att vi står inför en utveckling i riktning mot batteribilar, självkörande bilar och bildelning. Jag tror inte heller detta är det minsta kontroversiellt. Jag tror de allra flesta är beredda att hålla med så långt. Däremot kan det kanske råda lite delade meningar både om hur fort det kommer att gå och hur långt det kommer att gå i respektive riktning: Blir batteribilen verkligen helt dominerande eller bara ett av flera alternativ om än ett viktigt sådant? Kommer verkligen den privatägda/privatdisponerade bilen att dö ut helt?

När jag försöker granska vad Seba säger lite kritiskt infinner sig en serie frågor som jag tänkte bolla vidare till dig, en och en. ;-) Den första gäller de två gatubilder från en central del av New York City 1900 och 1913 med vars hjälp han inleder sin föreläsning. Med hjälp av dem sätter han likhetstecken mellan övergången från häst till bil å ena sidan och övergången från ICE-bil till batteribil å den andra. På bara 13 år kommer vi nu enligt Seba att röra oss från total dominans för ICE-bilen till total dominans för batteribilen liksom den centrala delen av New York City gjorde ifråga om hästdriven kontra bilburen transport för drygt 100 år sedan. Men hur representativa är egentligen de gatubilder Seba visar för vad som hände mellan 1900 och 1913 om man vidgar det geografiska perspektivet en aning? Hur många bilar fanns det exempelvis per capita i USA 1913? Och vad var motsvarande siffra för Sverige?
joel80 skrev:Sen är jag med dig på siffrorna. 2016 var minsta ökningen hittills för rena elbilar.
Tja det var närmare bestämt ingen ökning av försäljningen alls jämfört med 2015. ;-)
joel80 skrev:Och jag tror inte heller vi komnmer ha 70% elbilar i totalförsäljningen om 3 år. 15-20% tillsammans med hybriderna tror jag på om tre år.. Och rena elbilar ökar idag mer än hybriderna (Senaste månaderna har de procentmässigt ökat mer än hybriderna.) , så fortsätter det så kommer större delen av dom 15-20% vara enbart eldrivna redan 2020. 5 år senare (2025) tror jag hybriderna tillsammans med övriga ICE-bilar börjar dö ut.. dyrare och onödiga. Då står elbilar för större delen av nybilsförsäljnigen.
Vad du säger i de två första meningarna är vi väsentligen överens om. Men sedan ...? Jag tror inte att jag för egen del vill bygga någon prognos enbart på vad som hänt de första månaderna i år, särskilt som det som hände under de föregående 12 månaderna pekar i en helt annan riktning. ;-)

P.S. Du glömde visst också den fråga jag ställde rörande ditt påstående om lönsamheten i ett treårsperspektiv för dagens batteribilar.
joel80 skrev:
VolvoB20 skrev:Nej, Om disruptionen är så nära behövs INGA politiska ingripanden som skattehöjningar och likande. Bensin/Dieselbilen kommer inom ett par år att vara lika sällsynt som en mekanisk räknesnurra, en telefonkiosk, en videouthyrningsaffär eller en analog kameran (var köper man ens en filmrulle idag???)

Så bort med tassarna politiker och klimataktivister, det löser sig snabbt och till bästa resultat helt själv.

Om det nu inte är så att ni har börjat tvivla på disruptionen.

Politikerna ska inte heller vara oroliga, eftersom en el-bil rullar så mycket billigare kan man skatta den mycket hårdare än dagens bensin/dieselbilar med ökade stadsinkomster som följd, trots att bilägaren inte behöver betala mer per mil än idag med bensin/diesel totalt.
Inte inom ett par år.. Det tar nog runt 7-10 år.. Efter det verkar rätt många vara överens om att det är slut med bensin och diesel. Det kan diffa på några år beroende på politiska beslut.. och där är jag av uppfattningen att ju tidigare vi är desto större fördel kommer vi få ekonomiskt av skiftet.

Så nej VolvoB20, inte bort med tassarna.. Bana väg så bra det bara går för skiftet! Sätt upp massor med laddstationer, förbered lagar och bestämmelser som passar in på det nya så att samhället är förberett. (T.ex som reglerna vid nybyggen där man idag måste förbereda vid parkeringar för laddplatser.)
I slutändan blir det billigare för samhället att ställa om. Klimat och miljöproblemen vi är på väg att få kostar bra mycket mer.. och behöver man lite mer intäkter räcker det med att skrota några jobbskatteavdrag så har man mer intäkter än vad man idag drar in på personbilarna.

Och Andersuw, jag menar inte bara att det är pris och teknik gör distuption, det är en del av det. Du måste läsa resterande meningar jag skrev också, och åtet igen, kolla videon/föreläsningen, den förklarar mycket bra varför vi med största sannolikhet får en disruption på energi och bilmarknaden snart. Jag kan inte förklara det lika bra, och har inte heller lika bra kunskap och data kring det som föreläsaren.

Sen är jag med dig på siffrorna. 2016 var minsta ökningen hittills för rena elbilar. Och jag tror inte heller vi komnmer ha 70% elbilar i totalförsäljningen om 3 år. 15-20% tillsammans med hybriderna tror jag på om tre år.. Och rena elbilar ökar idag mer än hybriderna (Senaste månaderna har de procentmässigt ökat mer än hybriderna.) , så fortsätter det så kommer större delen av dom 15-20% vara enbart eldrivna redan 2020. 5 år senare (2025) tror jag hybriderna tillsammans med övriga ICE-bilar börjar dö ut.. dyrare och onödiga. Då står elbilar för större delen av nybilsförsäljnigen.
7-10 år är ju ingenting i det stora hela, så låt utvecklingen ha sing gång och se till att politkerna håller fingrana bortafrån sytburken så är det löst om 7-10 år då. Politikerna behövde inte agera för att disruptionen skulle döda räknesnurror, analoga kameror, videobutiker eller telefonkisker.

Det enda de gör är ju att tokhöja skatterna, och kallar det underlättande, ha man tar redan in 100 miljarder per år i direkta och indirekta energiskatter, men mindre än 1% används till omställning så allt vad som sägs är bara skitsnack.

Såg att Wallström tjänat 27 mijoner skattefritt (vi kallar det "svart") och att eupalamnetarikerna får 42.000 kr i måndaden i handen för att "kontorsutgifter" utan rednovisningskrav så de flesta sätter in det på egna kontot "svart". Sä mycket är alltså solidaritet och att gemensamt jobba för ett bättre samhälle värt alltså.
Senast redigerad av 2 VolvoB20, redigerad totalt 0 gång.
Andersuw:

Nej visst är det så att ett par månaders data inte är nog för att göra en prognos.. det var väl lite av en blandning där om tro och önskan också. ;)

Ah.. Missade helt frågan om lönsamhet på tre år.
Det gäller främst tjänstebilar, då man där har en rätt ordentlig "rabatt" på förmånsvärdet på elbilar.
Vi kan kolla på en E-Golf.. Relativt enkelt att räkna mot en motsvarande då de ju finns i ICE-versioner.
Jag försöker ge mig på en jämförelse och försöka få med de viktiga parametrarna.

En E-Golf kostar i basutförandet ca 390 000 kr.
En Golf GT 2,0 TDI 150hk (vilken känns som närmast jämförbara?) kostar i basutförande ca 260 000kr.

En tjänstebil som ägs på 3 år räknar man leasingkostnaden med 45-50% restvärde. Alltså vid bytet efter 3 år har man bara ca hälften av värdet i bilen kvar.
Andrahandsvärdet av elbilar verkar vara betydligt bättre än vad folk trott, så vi räknar på samma procentsats i det här exemplet.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... nytt-test/

Vi räknar på 45% för att få så stor skillnad som möjligt mellan bilarna. Efter tre år har alltså E-golfen tappat 214 500kr och GTn 143 000kr.
Skillnaden vid inbyte 71500kr. Vilket alltså är den summa man behöver betala extra för att få ut elbilen under de tre åren.

Supermiljöbilspremie 40k
Bränsle för 2000 mil per år 13,50kr * 0,6 * 2000 =16200 kr. 48600kr[ på 3 år och 6000mil.
Elkostnaden för 1,4kwh*2000 med abonnemanget jag har idag skulle inkusive överföringsavgiften ligga på strax över 2400kr per år Så ca 46000kr "sparat" där.
Jag räknar på de antal mil jag själv kör per år.. Jag är medveten om att snittet är lägre, men hos tjänstebilsförarna och nybilsförarna ligger det högre. Antalet mil man kör per år är dock avgörande för om det idag blir lönsamt att köra elbil under de tre första åren. När man börjar räkna på begagnade elbilar sjunker antalet mil man behöver då skillnaden i pris ju sjunker och värdeminskningen inte är lika kraftigt.

Sen har du skattefrihet i 5 år.. Vet inte vad den är på GTn, men nån tusenlapp per år blir det väl alla gånger. Räknar 3000kr tot här.

Redan här har vi alltså en "lönsamhet" på över 15k.
40000+46000+3000-71500=17500kr.

Sen har vi förmånsvärdena.
Förmånsvärdet på E-Golfen ligger på 22 900kr, vilket väl ger en nettoeffekt på 7000-11000kr per år beroende på skattesats.
Förmånsvärdet på en Golf GTI 2.0 TSI 230 hk (2016) ligger på 41 800kr.. ger en nettoeffekt på 12500-20000kr per år.
Skillnad på 5500-9000kr per år.. Räknar på 5500kr här. 16500kr på 3 år.

Vinst på runt 34000kr.

En 3 000-milaservice till en e-Golf kostar 1 750 kr medan motsvarande service till en bensindriven VW Golf (TSI 110) går på 2 690 kr. 4 500-milaservicen är ungefär lika dyr för båda bilarna (2 545 respektive 2 245 kr) medan skillnaden blir mycket stor vid verkstadsbesöket efter 6 000 mil. Då är den bensindrivna bilen långt mer än dubbelt så dyr att serva mot elbilen – 4 450 kr mot 1 750 kr.
Serviceskillnad på ca 4000kr på tre år.
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf ... erva-elbil

Vinst på runt 38000kr

Försäkringskostnader har jag inte hittat. Men då det bara handlar om halvförsäkring då man har vagnskadegaranti bör de summorna inte vara så stora att de påverkar uträkningen så mycket.

Totalt hamnar jag alltså här på minskade kostnader med en leasingbil under tre år på ca 38000kr.
För mig skulle det bli ännu mer då jag kör närmre 3000mil per år. Skulle då spara drygt 7000kr till per år, och hamna på nära 60 000kr mindre i utgifter än en "vanlig" Golf.

Lägg sen också till kostnaden för företaget (som om man som mig som äger det själv direkt påverkar lönen) med betydligt högre sociala avgifter på det högre förmånsvärdet.. En skillnad på ca 5500kr per år.

Du hittar säkert något jag räknat tokigt med.. Men även om vi skulle jämföra mned den ca 60 000kr billigare Golfen med 100hk skulle "vinsten" bli runt 27000kr för mig eftersom skillnaden i restvärde 45% av 60k är 27k.
Räknar vi inte med restvärdet får vi räkna på betydligt längre ägande, och då blir bränslekostnaderna genast den ensamt största faktorn för att det blir mycket billigare med elbilen. Det gör ju att man även som privatbilist kan räkna hem en sån elbil om man räknar med att äga den en bit längre än 3 år.
VolvoB20 skrev:
7-10 år är ju ingenting i det stora hela, så låt utvecklingen ha sing gång och se till att politkerna håller fingrana bortafrån sytburken så är det löst om 7-10 år då. Politikerna behövde inte agera för att disruptionen skulle döda räknesnurror, analoga kameror, videobutiker eller telefonkisker.

Det enda de gör är ju att tokhöja skatterna, och kallar det underlättande, ha man tar redan in 100 miljarder per år i direkta och indirekta energiskatter, men mindre än 1% används till omställning så allt vad som sägs är bara skitsnack.

Såg att Wallström tjänat 27 mijoner skattefritt (vi kallar det "svart") och att eupalamnetarikerna får 42.000 kr i måndaden i handen för att "kontorsutgifter" utan rednovisningskrav så de flesta sätter in det på egna kontot "svart". Sä mycket är alltså solidaritet och att gemensamt jobba för ett bättre samhälle värt alltså.
+1 på det du skriver B20, tror att du liksom jag är lite äldre och därmed luttrad vad gäller det som politiker säger å ena sidan, och vad de egentligen gör och avser. De är ju faktiskt bara människor de också och därmed tänker de i första hand enbart på sig själva, simple fact!

Mike
Politikerförakt har tråkigt nog spridit sig rätt mycket senaste åren.. Tyvärr har det ju funnits ett antal rötägg till politiker som förstärkt det, men jag kan säga att de absolut flesta som är politiskt aktiva i det här landet gör det för att dom vill förändra och brinner för att göra det bättre. Om det så är vänsterpartister eller moderater så jobbar dom stenhårt på vad dom tror kommer stärka samhället.
Såg den här igår... Kanske kan vara en del i lösningen att snabbt och billigt få upp ett visst antal laddstolpar på gatumark i områden som idag inte har så många. Vi har ju även här i Sverige på många ställen bytt arumaturer i gatubelysningen.
[youtube]rKaEhBjt1ls[/youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=rKaEhBjt1ls
@Joel

Så här räknar jag:

E-Golf listpris (enligt Volkswagens hemsida): 400 000
Golf diesel 1,6 med DSG: 240 000

ICE-Golfen har några hästar mindre (115 istället för 136) men desto längre räckvidd.

Värdeminskningen blir 220 000 respektive 132 000. Det skiljer alltså 88 000 här. Miljöbilspremien tar bort 40 000. Återstår alltså 48 000. Båda bilarna är skattebefriade i fem år så ingen skillnad där. När det gäller förbrukningen vet jag inte riktigt hur du räknar. Men om vi utgår från att båda bilarna drar 25 procent mer än den officiella förbrukningen hamnar vi på följande siffror:

1,25 x 6000 x 0,39 x 13,50 = 39 500
1,25 x 6000 x 1,27 x 0,86 = 8 200

Skillnaden blir 31 300 så det återstår 16 700 till ICE-bilens fördel. Servicekostnaderna drar ner den skillnaden till 12 700. Jag är ingen hejare på att räkna på förmånsvärden eftersom det aldrig varit aktuellt för egen del och känner ingen större lust att fördjupa mig i frågan. ;-) Men med utgångspunkt från dina beräkningar skulle elbilen vinna sammanlagt med några tusenlappar om man köper den som förmånsbil. Även om det med mina beräkningar blir ganska jämnt skägg är det ju inte så dåligt ändå.

För min egen del är varken räckvidd eller storlek på bilen tillräcklig. Men om det inte vore för det skulle jag kunna tänka mig att köpa en trots att jag inte kan ha den som förmånsbil.

Men hur är det nu med de frågor rörande Sebas analys som jag ställde i föregående inlägg?
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
VolvoB20 skrev:Det enda de gör är ju att tokhöja skatterna, och kallar det underlättande, ha man tar redan in 100 miljarder per år i direkta och indirekta energiskatter, men mindre än 1% används till omställning så allt vad som sägs är bara skitsnack.
Vad är det som säger att man måste betala ut skattemedel för att styra? Det räcker ju bra med att minska beskattningen på det man vill gynna. Och vad är det för "tokhöjning" av skatterna du pratar om?
mikethebik skrev:+1 på det du skriver B20, tror att du liksom jag är lite äldre och därmed luttrad vad gäller det som politiker säger å ena sidan, och vad de egentligen gör och avser. De är ju faktiskt bara människor de också och därmed tänker de i första hand enbart på sig själva, simple fact!
Genom sig själv känner man andra heter det. Så det du säger om att tänka på sig själv speglar bara din egen karaktär. Något egentligt faktaunderlag för att säga exakt hur altruistiskt eller egoistiskt politiker generellt sett tänker i en viss fråga har varken du eller någon annan. Hur det står till på den punkten är också rätt ointressant ur väljarsynpunkt så länge de i rimlig utsträckning gör vad vi förväntat oss att de skulle göra när vi valde dem.
joel80 skrev:Politikerförakt har tråkigt nog spridit sig rätt mycket senaste åren.. Tyvärr har det ju funnits ett antal rötägg till politiker som förstärkt det, men jag kan säga att de absolut flesta som är politiskt aktiva i det här landet gör det för att dom vill förändra och brinner för att göra det bättre. Om det så är vänsterpartister eller moderater så jobbar dom stenhårt på vad dom tror kommer stärka samhället.
Förmodligen helt riktigt, åtminstone på lokalplanet, men de styr ju tyvärr inte landet...

Mike
  • 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 61
Visa din semesterbil(d)

En första premiärtur blev ner till Falst[…]

D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]