Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1464716
Flinta skrev:Ni som laddar hemma i villa/radhus:
Vilken storlek på huvudsäkring har ni i huset?
Hur många kW kan ni ladda med?
Jag har 20A huvudsäkring. Satt laddaren på 12A nu tror jag. Laddaren är kopplad så att den drar ner effekten om det blir för dtor belastning på nån av faserna. Men då jag laddar mest på natten (Laddaren sköter sig själv och laddar på billigast timmarna) så är det oftast inte en massa annat igång. Skulle jag inte ha effektvakt på laddaren samt ladda vid t.ex matlaglig och så kunde nog säkringen gå.
Kan få i fullladdat under en natt i allafall, ca 35-40 mil.
#1464719
Jag har Tibber också men stör mig lite på att den inte ”fattar” att elen är dyr förrän efter ett par minuter. Naturligtvis står min sambo och lagar mat de minuterna på vintern ibland så huvudsäkringen går nån gång. Man vill ju sätta i sladden när man går ut bilen för sista gången på kvällen, inte gå ut igen. I-landsproblem förstås.
#1464724
Hm.. det tror jag inte jag varit med om. Tycker inte den startar laddningen direkt när den är på "smartladdning". Ska kolla extra nästa gång.
Har du Watty så att den även ska effektvakta?
#1464749
joel80 skrev:Hm.. det tror jag inte jag varit med om. Tycker inte den startar laddningen direkt när den är på "smartladdning". Ska kolla extra nästa gång.
Har du Watty så att den även ska effektvakta?
Nej, jag snålade ur på den delen
#1464793
Derank skrev: lör 18 sep 2021, 13:41
EPSON skrev: lör 18 sep 2021, 08:49 En stilla undran.
.
- Om det nu är så att batterikapaciteten håller i ca 7 år- Och sedan?
Vem vill köpa en elbil som snart har tjänat ut sin livslängd?
Skall vi konstant köpa helt nya elbilar?
Skall alla som bor i hyreslägenhet ha laddstolpe?
Var skall vi förvara och göra med alla gamla uttjänta batterier?
Och var skall denna enorma bilpark av diesel och bensinbilar ta vägen?
.
Detta är bara några simpla frågor som kräver svar.
.
Jag anser inte att t.ex Per Bolund (MP) tar sitt ansvar gällande ovan- det är ju naturligtvis enklare att prata om miljön och dess negativa effekter- men då måste de också vara realistiskt och fungera i praktiken.
.
Det kommer uppstå så många frågor och hinder på vägen så ingen vet svaret idag, det är nog bara att följa utvecklingen de kommande decennierna och se vad som sker. Du kommer att kunna köra din bensin och dieselbil om 10år ochså.

Jag väntar bara på att den första riktiga bilbranden i en elbil ska ställa till med något fruktansvärt, sedan är det godnatt.
Det kanske Chevrolet Bolt kan orda nu :-/
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... NkkX1JIf88
#1464794
Som vanligt smakar det en del sensationsjournalistik om tongångarna i Teknikens Värld. 10 bilar av 142.000st har drabbats, visst är det så. Chevrolet ska byta om nån modul och i väntan på det ombeds man att inte parkera inomhus. Inget snack om att det har hänt. Men precis samma råd gav BMW sina 3- och 5-serie ägare som behövde byta ut en batterikabel pga brand. Men det blir inte alls lika stor nyhet för sånt är vi vana vid.
#1464795
@Lövet, Precis, lite som jag skriv tidigare att det krävs inte så mycket för att hålla den lågan brinnande :nerd:
#1464826
Tack för alla svar om laddning!
Jag trodde man sa hur många kW man laddade med...har nu lärt mig att det är A som gäller. Ni verkar ladda 10-16 A och det räcker för att få fullt under natten.
M a o så klarar man sig med nattladdning hemma, jag åker 8-18 mil/dag.
#1464831
Flinta skrev:Jag trodde man sa hur många kW man laddade med...har nu lärt mig att det är A som gäller.
Det sitter ihop i samma uträkning typ. 3x16x230=~11kW
  • 1
  • 208
  • 209
  • 210
  • 211
  • 212
  • 395
Lossa bromsskivor bak XC90

Det sitter justerbar expander i trumman, men den v[…]

Du kan skriva det, och du kan möjligen f&arin[…]

Skrammel från D4

Konstaterat att det är styrservon som gett me[…]

Strul vid installation av vida

Har säkert installerat vida 20 gånger. […]