Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Bannad
#1464623
Lövet skrev: sön 19 sep 2021, 16:37
EPSON skrev:Kommer försäkringsbolaget fram till att branden startade i din elbil- så har den inte logiskt sätt startat i din vattenberedare som ingår i hushållet. Svårare än så är det inte.
.
Finns inga sådana särskilda villkor för elbil. Det står inget varken om elbil eller varmvattenberedare specifikt. Det står att elinstallationer måste vara fackmannamässigt gjorda och det är bra med det. Spelar ingen roll om elbilen orsakade branden så länge man uppfyllt det villkoret. Så ser min hemförsäkring ut och jag är rätt säker på att de flesta andra gör det också.

edit:
Skärmavbild 2021-09-19 kl. 16.39.05.png
https://www.gjensidige.se/forsakring/pr ... 6f8a148bc8
Detta råkar vara gjensidige jag har nu, men hade TH innan och det var mycket lika sätt hur man bygger upp villkoren med generella aktsamhetskrav.
.
Då torde det absolut inte vara några problem för frågeställaren att ställa sin elbil i garaget.
.
Bra att du har svaret. :-)
av Bannad
#1464628
joel80 skrev: sön 19 sep 2021, 17:08
EPSON skrev:
Lövet skrev: sön 19 sep 2021, 16:08 Nej och du vet ju också att det inte sker. Så varför drar du slutsatsen att eftersom garantin på batterier är 8 år så måste de bytas efteråt? För varje batteriproblem som uppstår kan jag lova att det har skett 10.000 motorras. Men det blir inga artiklar av det, helt enkelt för att det inte är nån intressant nyhet. Det lockar inte till några klick.

Elsäkerhetsverket har sina regler som är tvingande kring installation, och en del rekommendationer, redan. Byggregler med brandskydd finns för garage redan. Vilken annan typ av lagstiftning tänker du ska komma?
.
Jag vet, så varför frågan kommer är mer än förunderligt?
.
Att det föga generar i några klick vet nog dom flesta. De flesta vet nog vilket som är dyrast med en bensin/dieselmotor jämfört med en Elbil...Chassit eller motorn?
I elbilsfallet är det B-paketet som dominerar kostnaden. Kalkylerar potentiella köpare inte med den kostnaden gällande en elbil som gått sina 7-8000 mil (beroende naturligtvis på hur mycket köparen kör/år) faller dom på höga kostnader i slutändan.
.
Jag förstår ivrigheten att måla upp Tesla som förebild- NU är det ju inte bara Tesla det gäller utan de flesta fordonstillvekarna. Bilköpare har ju som sagt ha ett annat val än Tesla.
.
Och att det eventuellt har skett 10 000 motorras beror nog mer på att det finns betydligt mer b-d bilar än elbilar.
.
.
Du verkar läst för mycket strunt kring elbilar.
7-8000 mil? Det är ingenting med en elbil. Jag sålde min Ioniq Electric förra året som gjort nära 9000 mil. Den hade 98% batterihälsa och hade inte tappat någon märkbar räckvidd.
Man behöver inte räkna på batteribyte när man köper elbil lika lite som man normalt räknar med motorras när man köper personbil.
.
.
.
Förmodlingen har jag naturligtvis läst för mycket strunt gällande ditt påstående. Självklart har du enligt egen förmåga rätt att tycka så.
Och jag förstår din ihärdighet kring elbilens vara.
.
Och att man föga skall kalkylera med batteri som motor i en b-d bil är ren nonsens tyvärr.
Att kalkylera varje investeringssteg är som sagt tidigare är A&O i en affär/livslängd/investering/kostnadsbalans mm., det gör mao inte en EL-Bil.
.
Den diskussionen är till någon annan då den inte genererar något för mig.
.
.
Användarvisningsbild
av joel80
#1464643

EPSON skrev:
joel80 skrev: sön 19 sep 2021, 17:08
EPSON skrev: .
Jag vet, så varför frågan kommer är mer än förunderligt?
.
Att det föga generar i några klick vet nog dom flesta. De flesta vet nog vilket som är dyrast med en bensin/dieselmotor jämfört med en Elbil...Chassit eller motorn?
I elbilsfallet är det B-paketet som dominerar kostnaden. Kalkylerar potentiella köpare inte med den kostnaden gällande en elbil som gått sina 7-8000 mil (beroende naturligtvis på hur mycket köparen kör/år) faller dom på höga kostnader i slutändan.
.
Jag förstår ivrigheten att måla upp Tesla som förebild- NU är det ju inte bara Tesla det gäller utan de flesta fordonstillvekarna. Bilköpare har ju som sagt ha ett annat val än Tesla.
.
Och att det eventuellt har skett 10 000 motorras beror nog mer på att det finns betydligt mer b-d bilar än elbilar.
.
.
Du verkar läst för mycket strunt kring elbilar.
7-8000 mil? Det är ingenting med en elbil. Jag sålde min Ioniq Electric förra året som gjort nära 9000 mil. Den hade 98% batterihälsa och hade inte tappat någon märkbar räckvidd.
Man behöver inte räkna på batteribyte när man köper elbil lika lite som man normalt räknar med motorras när man köper personbil.
.
.
.
Förmodlingen har jag naturligtvis läst för mycket strunt gällande ditt påstående. Självklart har du enligt egen förmåga rätt att tycka så.
Och jag förstår din ihärdighet kring elbilens vara.
.
Och att man föga skall kalkylera med batteri som motor i en b-d bil är ren nonsens tyvärr.
Att kalkylera varje investeringssteg är som sagt tidigare är A&O i en affär/livslängd/investering/kostnadsbalans mm., det gör mao inte en EL-Bil.
.
Den diskussionen är till någon annan då den inte genererar något för mig.
.
.
Du verkar inte förstå eller inte vill förstå. Att man inte behöver räkna på batteribyte i en elbil är lika självklart som att man inte behöver räkna med ett motorbyte i en ICE-bil.
Varför gör du skillnad mellan dem? Förstår om du kanske läst nått, det är många myter som cirkulerat, men det är inte så det förhåller sig, utan batterier har visat sig hålla bra mycket bättre än vad tillverkarna ens vågat hoppas.
Det kommer finnas stor marknad för begagnade bilbatterier då resten av bilarna kommer "ta slut" innan batterierna gör det. Redan nu finns det stor efterfrågan hos de som bygger reservkraft-system.
#1464645
VolvoB20 skrev:
Jag är mer orolig för ålder än mil. Jag har ju bilar som är både 20 och 30 år gamla. Kommer batteriet vara piggt och fräscht efter 30 år tex som motorn i min Supra som gör 300 km/h och klarar 100 mil på en full tank fortfarande.
Tror inte att din Supra kommer 100 mil på en tank i 300 km/h....
#1464648
JEriksson skrev:
VolvoB20 skrev:
Jag är mer orolig för ålder än mil. Jag har ju bilar som är både 20 och 30 år gamla. Kommer batteriet vara piggt och fräscht efter 30 år tex som motorn i min Supra som gör 300 km/h och klarar 100 mil på en full tank fortfarande.
Tror inte att din Supra kommer 100 mil på en tank i 300 km/h....
Jo... Har läst på internet att den gör det i uppförsbacke med släp och vid -20.
#1464656
joel80 skrev: sön 19 sep 2021, 19:11
JEriksson skrev:
VolvoB20 skrev:
Jag är mer orolig för ålder än mil. Jag har ju bilar som är både 20 och 30 år gamla. Kommer batteriet vara piggt och fräscht efter 30 år tex som motorn i min Supra som gör 300 km/h och klarar 100 mil på en full tank fortfarande.
Tror inte att din Supra kommer 100 mil på en tank i 300 km/h....
Jo... Har läst på internet att den gör det i uppförsbacke med släp och vid -20.
Har jag sagt att den kommer 100 mil på en tank i 300 km/h :P :crying: :bored: :mad:

Det går nästan 85 liter i tanken och det går att köra på under 0.8 liter/mil om man kör vettigt bla pga lågt luftmotstånd och ganska hög utväxling.

Det längsta jag kommit på en tank är 108 mil. Det är inte illa tycker jag för en nästan 30 år gammal bil.

Man kan få upp den i 300 också. Men då räcker ju inte bensinen några + hundra mil så klart.

Jag undrar hur länge dagen batterier grejjar det. Kommer batterierna i en elbil man köper nu vara lika pigga om 30 år, så som motorn i bilen har hållit sig i form?

Jag är ju inte den som springer och köper ny bil vartannat år utan behåller mina bilar länge. Då är livslängden det absolut avgörande för mig.

PS Hur länge räcker batteriet i era fantastiska elbilar då om ni ligger +200 genom Tyskland som jag gjort några ggr DS
#1464663
Lite overkill att spekulera 30år framåt i tiden, men visst, om 30år är garanterat dagens batterier förbrukade och nya generationer har tagit plats. Och din elbil som du köpte 2021 garanterat skrot. Dagens krapp överlever inte i 30år, med vissa undatntag
#1464677
Flinta skrev:Ni som laddar hemma i villa/radhus:
Vilken storlek på huvudsäkring har ni i huset?
Hur många kW kan ni ladda med?
Villa, 20 A huvudsäkring, ställt in laddboxen på 10A då det räcker att fylla batteriet över natten.
Kan enkelt öka till 16A vid behov, händer inte ofta.
#1464710
Flinta skrev:Vilken storlek på huvudsäkring har ni i huset?
Hur många kW kan ni ladda med?
20A. Laddar 16a, alltid nattetid. Kapaciteten räcker inte att ladda elbil+värme+matlagning vintertid. Det får man acceptera. Att byta huvudsäkring och betala mer året om känns overkill för mig.
  • 1
  • 207
  • 208
  • 209
  • 210
  • 211
  • 395

Du kan skriva det, och du kan möjligen f&arin[…]

Skrammel från D4

Konstaterat att det är styrservon som gett me[…]

Strul vid installation av vida

Har säkert installerat vida 20 gånger. […]

Har en yttertempmätare från en Volvo 94[…]