Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av semmelman
Såklart Camaron gjorde fel men killen i pickuppen kan inte veta av vilken anledning camaron vill köra om, han kan faktiskt ha brått till ett flygplan eller avgående båt eller ha nån som är sjuk eller ska föda i bilen det kan han inte veta och det är inte heller hans roll att lära upp medtrafikanterna.

Jag höll ut lite grann när jag körde om en cyklist som svajade en aning så jag körde nästan på mittlinjen på en gata i stan, en mötande idiot som inte såg skälet till att jag inte låg mitt i min fil s a s skulle markera att jag låg nära mittlinjen och vad gör han då jo han kör oxå nära mittlinjen nästan på den så vi är millimetrar att repa varandra, varför då då, vad hjälper det att repa bilarna och nästan krocka? Cyklisten fick jag tränga mig in framför och hade han svajat mera kunde jag ha prejat honom, för vad? Skulle jag inte hålla ut och rädda hälsan på cyklisten det fanns ingen fara för den idiotens framfart då jag låg inom min fil säkert fortfarande en meter ifrån om bara den jävelgubben hade hållt sig mitt i sin fil, han hade ingen anledning att svänga ut, ge fan i att lära upp era medtrafikanter de har förmodligen i nio fall av tio någon jävla orsak till varför de kör som de kör. I ett fall av tio är det säkert bara ren dumhet eller alkohol men det kan man inte veta innefrån en annan bil. Det är polisens sak och ingen självutnämnd polis.

Framförallt ska ni ge fan att läxa upp taxi, de kör många akutfall då 112 inte tycker det är värt skicka ambulans, men det kan bli allvarligt med tiden så det blir bråttom, gamlingar med andnöd, hjärtont, epilepsi, gud vet vad. Dessutom kan det va nån som ska med amerikaflyget hem, låt taxichauffören ta böterna det kanske finns nåt bra skäl till att han vill riskera lappen, böter och jobbet ge f@n i att lägga er framför och stoppa upp, man kan bli medskyldig till att nån får vård för sent och dör i värsta fall.
Dessutom kan det gå som i filmen att det blir en allvarlig olycka, som inte skulle bli annars!
Användarvisningsbild
av Hilmer
Kite skrev:Jag menade inte på något sätt att försvara föraren av Camaron. Det jag menade var att eftersom dessa idioter tyvärr finns ute i trafiken så kan de många gånger vara klokare att hålla sig undan än att provocera dem ytterligare.
Då är jag med på hur du menar, ber om ursäkt om det lät lite tyket tidigare :)

semmelman skrev:Såklart Camaron gjorde fel men killen i pickuppen kan inte veta av vilken anledning camaron vill köra om, han kan faktiskt ha brått till ett flygplan eller avgående båt eller ha nån som är sjuk eller ska föda i bilen det kan han inte veta och det är inte heller hans roll att lära upp medtrafikanterna.
Vad jag vet så får man inte göra några lagöverträdelser oavsett orsak, även om det kan ses genom fingrarna i många fall.
Att man är sen till flyg eller båt ser jag inte som ett giltigt skäl till att bete sig som ett svin i trafiken.
av semmelman
Om du räddar liv så går livet före ev böter, du vet inte vilken orsak någon kan ha att vilja köra om dig, släpp fram honom och lek inte polis det kan gå värre än i filmen. Förmodligen vet den som kör för fort att han gör det, finns inga skäl att försöka påpeka det, lära eller hejda honom som privatperson. Han kan va en idiot och svin men han kan också ha något bra skäl att köra som ett svin, det vet man aldrig. Och även om det skulle va ett svin helt enkelt så utsätter du andra för livsfara i försöket att hejda svinets framfart.
Användarvisningsbild
av Hilmer
semmelman skrev:Om du räddar liv så går livet före ev böter, du vet inte vilken orsak någon kan ha att vilja köra om dig, släpp fram honom och lek inte polis det kan gå värre än i filmen. Förmodligen vet den som kör för fort att han gör det, finns inga skäl att försöka påpeka det, lära eller hejda honom som privatperson. Han kan va en idiot och svin men han kan också ha något bra skäl att köra som ett svin, det vet man aldrig. Och även om det skulle va ett svin helt enkelt så utsätter du andra för livsfara i försöket att hejda svinets framfart.

Att ständigt tro att bilen som hänger på dragkroken i sina försök att ta sig om är i färd med en sjuktransport skulle inte göra trafiken speciellt säkrare, tvärtom skulle jag tro att det enbart skapar förvirring.
Att man har en akut sjuk person med i bilen kan självklart göra att man är skärrad och kanske inte kör så som man borde, att köra fort är en sak men att köra på ett sådant sätt att man utsätter andra för livsfara är inte acceptabelt oavsett orsak.
Det finns ju en anledning till att vi har utryckningsfordon som kan genomföra transporten säkert.

Ansvaret för olyckan i filmen med Camaron ligger endast hos just dennes förare, pickupen kanske hindrar framfarten på sitt sätt att lösa situationen på, men är man rädd om livhanken gör dom ju rätt att sänka hastigheten för att minimera riskerna vid en eventuell olycka. Att istället ha ökat hastigheten hade kanske i förlängningen ändå lett till att Camaron gett sig på en idiotomkörning och med en högre hastighet hade kanske chansen att komma lyckligt undan minimerats.

Jag vill bara påpeka att jag själv aldrig brukar förhindra en omkörning, men jag skulle heller aldrig acceptera en framfart som påverkar min och min familjs hälsa negativt.
av semmelman
Om han hade fått köra om när han ville hade han för det första inte tagit risken med den livsfarliga omkörningen i gruset, han hade sen kanske bara kört om ett par bilar till och svängt av och inget mer hade kanske hänt, ingen vet vad som hade hänt annars efter, han kunde ha dödat femti pers senare men det kanske en utspringande häst hade gjort istället, inget vi vet vad som skulle kunna utspela sig senare, nu utsatte bägge idioterna andra för livsfara i denna situationen, det är redan för mycket med en idiot tjänar inget syfte att föra in en till i ekvationen. Jag försöker håller mig undan dem så gott jag kan.
Användarvisningsbild
av joel80
+1 på Himlers inlägg!
av jwiss
joel80 skrev:+1 på Himlers inlägg!
"Hilmer" va? :)

En ganska bra anledning att inte hindra skulle ju vara att man riskerar att bli inprejad i en lastbil, typ...

Jag skulle bli mycket förvånad om 1% av dom som kör för fort har bråttom till akuten, jag skulle bli förvånad om 1% av dom som påstår detta när dom blir stoppade av polisen faktiskt har det.

Åter till dashcam-ämnet.

Min G1W kom idag, liten, snygg och stendöd!
Den drar lite ström (~50 mA) men identifierar sig ej mot USB. :cry:
Användarvisningsbild
av joel80
Hahaha... Ops! Förlåt Hilmer!!!

Identifierar sig mot USB? Vadå? Försöker du koppla in den i datorn?
av semmelman
jwiss skrev:
joel80 skrev:+1 på Himlers inlägg!
Jag skulle bli mycket förvånad om 1% av dom som kör för fort har bråttom till akuten, jag skulle bli förvånad om 1% av dom som påstår detta när dom blir stoppade av polisen faktiskt har det.
Om så vore vad händer om man stoppar den där 1%-enten på väg till akuten? Inte värt chansa tycker jag och kanske orsaka en värre olycka genom leka polis.
Användarvisningsbild
av joel80
Det ligger alltid på den som ska köra snabbt att se till att det sker utan att riskera andra trafikanters hälsa. Även för utryckningsfordon. Jag anser inte att det är att leka polis att sänka hastigheten för att man har en bil för nära.. börjar man småbromsa och blinka med bromsljusen är det en annan sak.. eller försöker typ stoppa den bakom genom att bromsa in framför.. men det har jag nog bara sett på ryska videos. :)
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 66
Trådlös laddning MY2026

I Volvos pressmeddelande för XC60 MY2026 fram[…]

V50 1,8l. 2005

Hej! Jag har en liten fråga: Det kommer in[…]

Lambdalampan lyser