Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
Perc skrev:Givetvis blir det inte fortare kallt i kupén om man vrider till full kyla. ACn jobbar nog så fort den kan ändå.
det är ju lika dant när du trycker på cruise-rattknappen för hastighetshöjning. Då accar bilen allt vad den tyar särskilt med aut.låda då den även gör kick-down. Det vet ju alla :roll:
Nej, sanningen är förstås att lufttempen övervakas av datorkraft och att programmeraren inte vill att förare och passagerare ska få köldslag medan kupen kyls av. Om man däremot ställer vreden på lägsta temp blir det full ac-styrka, men endast då. Av komfortskäl.
Detta gäller i vart fall premiumbilar. Lite osäkert när det gäller Skoda :wink:
Användarvisningsbild
av Perc
Vojje skrev:
Perc skrev:Givetvis blir det inte fortare kallt i kupén om man vrider till full kyla. ACn jobbar nog så fort den kan ändå.
det är ju lika dant när du trycker på cruise-rattknappen för hastighetshöjning. Då accar bilen allt vad den tyar särskilt med aut.låda då den även gör kick-down. Det vet ju alla :roll:
Nej, sanningen är förstås att lufttempen övervakas av datorkraft och att programmeraren inte vill att förare och passagerare ska få köldslag medan kupen kyls av. Om man däremot ställer vreden på lägsta temp blir det full ac-styrka, men endast då. Av komfortskäl.
Detta gäller i vart fall premiumbilar. Lite osäkert när det gäller Skoda :wink:
;) Jag har haft tre sk. premiumbilar (ditt ordval) och det var nog samma sak med ECCn där som det är med Climatronicen i Skodan jag har nu. Fullt flås tills kupén är sval nog, sen lugnar det ner sig. Må hända att man får någon grad till genom att vrida ner men jag har dock aldrig märkt nån skillnad i praktiken.
av marcbe
Är det väldigt varmt i bilen så fungerar alla klimatanläggningar så att de går in i en nedkylningsfas tills dessa att lufttemperaturen närmar sig den önskade inom ett visst spann. Först därefter börjar regleringen arbeta/justera/rampa osv.

Så en sommardag när det kanske är 50 grader i bilen när du sätter dig och åker iväg så spelar det ingen större roll vad tempvredet står på de första minutrarna. Klimatanläggningen jobbar då med målet att få till max kall luft (ca 3 grader) för att kyla ner kupeluften och allt material i kupen.
Användarvisningsbild
av Guligan
Jag gillar "låsupp-knappen" på nyckeln, som ju om man håller in den några få sekunder, inte bara låser upp bilen utan även hissar ner rutorna. Ofta hinner den värsta värmen blåsa ut innan man sätter sig.
Användarvisningsbild
av Funk
marcbe skrev:Är det väldigt varmt i bilen så fungerar alla klimatanläggningar så att de går in i en nedkylningsfas tills dessa att lufttemperaturen närmar sig den önskade inom ett visst spann. Först därefter börjar regleringen arbeta/justera/rampa osv.

Så en sommardag när det kanske är 50 grader i bilen när du sätter dig och åker iväg så spelar det ingen större roll vad tempvredet står på de första minutrarna. Klimatanläggningen jobbar då med målet att få till max kall luft (ca 3 grader) för att kyla ner kupeluften och allt material i kupen.

Njae...
Vår XC90 jobbar så, medan våra nyare bilar "smyger ned" värmen för att det inte skall tokblåsa svinkallt och upplevas som störande.

/Thomas
Användarvisningsbild
av StringerBell
Jag tror att beteendet med att hålla på o fippla med temperaturen upp och ned också grundar sig i en vana vid icke-automatisk AC. Jag ser det hos närstående manliga, bilintresserade personer, så det är definitivt inte bara ett "kärringbeteende.

I övrigt använder jag mig vid riktigt varm kupé av metoden att öppna två dörrar för korsdrag i någon halvminut, sedan köra iväg med två rutor nere under en stund och sedan sätta på AC på auto. Jag kan också erkänna att jag är ganska manisk med att parkera bilen i skugga. Att solskydda instrumentpanel med skynke eller parkera så att solen strålar in bakifrån har enligt min erfarenhet högst marginell effekt annat än på lågt stående kvällssol.
Användarvisningsbild
av Micce1980
StringerBell skrev:parkera så att solen strålar in bakifrån har enligt min erfarenhet högst marginell effekt annat än på lågt stående kvällssol.
Ja och nej får jag nog säga, det är rätt skönt att sätta sig på ett säte som inte direkt värmts upp i solen samt att ratten sällan är lika stekhet. Hur det påverkar lufttemperaturen i kupén är jag dock högst osäker på. Har man solfilm är antagligen effekten högre än utan.

Har med blivit en riktig kärring med att ställa i skuggan, ställer hellre lite längre bort och går säg en halv minut (enkel resa hehe) mer än att "plågas" av en tokvarm bil under säg en minut. :)
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
av Droopy
Skållhet sommardag startar jag bilen och reglagen på HI sedan står man och kallpratar med grannens hund ett par minuter, sedan är bilen som kall och go.

Och vintertid samma sak fast tvärtom, starta bilen reglagen på full pelle, in och dricka en kopp kaffe, sedan iväg, varmt och skönt, och man slipper skrapet.
D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?

TS har inte varit aktiv på forumet sen aug 2[…]

installera dragkrok

@Malmstroem Jag får svänga förbi […]

Felkod

.. Har en 8mm slang som hänger löst fr[…]